79181

ایران به دنبال اکتشاف ذخایر معدنی در آب های آزاد

دنیای معدن - معاون اکتشاف سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور درباره مطالعات انجام گرفته در ایران برای استخراج مواد معدنی در زیر دریاها گفت: سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور بهره برداری از ذخایر موجود در دریاها را طی سال های گذشته آغاز کرده که بر همین اساس مطالعاتی را در اعماق 200 متری در دریای عمان، 900 متری دریای خزر و 100 متری خلیج فارس انجام داده است.

به گزارش دنیای معدن، بهروز برنا با بیان این که این مطالعات منجر به یافتن ذخایر هیدرات های گازی و نودول های منگنزدار شده، یادآور شد: پس از یافتن ذخایر متفاوت در آب های داخلی و بر اساس نقشه راه تعیین شده، ورود، مطالعه و اکتشاف در آبهای آزاد در دستور کار سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور قرار گرفته است.

به گفته وی، در حال حاضر سهم اکتشاف کشورهای دیگر در آب های آزاد بیش از ایران است و ما باید تلاش کنیم تا این میزان را افزایش دهیم زیرا کف دریاها غنی از مقادیر زیادی مواد معدنی است.

معاون امور اکتشافات سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور خاطرنشان کرد: برای بهره برداری از این ذخایر نیازمند تجهیزات و امکانات به روز هستیم و در حال حاضر با امکانات موجود تنها می توانیم در دریاهای خودمان فعالیت داشته باشیم.

برنا تصریح کرد: اطلاعات خوبی در این زمینه در اختیار سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور قرار دارد، اما ژئوفیزیک کف دریاها باید به طور کامل مورد بررسی قرار بگیرد.

به گفته وی بهره برداری از ذخایر موجود در زیر دریاها در چند سال اخیر بسیار مورد توجه کشورهای مختلف قرار گرفته و امروز برخی از آنها از ذخایر موجود در زیر آب ها بهره برداری کرده و از آنها استفاده می کنند.

وی با بیان این که ایران با دارا بودن دریاچه های داخلی و همچنین دسترسی به آب های آزاد برای بهره برداری از ذخایر موجود در زیر آب ها از موقعیت خوبی برخوردار است، افزود: اکتشاف و بهره برداری از ذخایر موجود در زیر آب مستلزم انجام مطالعات دقیق و استفاده از تجهیزات و فناوری های روز دنیا است و امروز برخی از کشورها علاوه بر بهره برداری از منابع موجود در زیر آب های درون سرزمینی به آب های آزاد نیز ورود پیدا کرده اند.

معاون امور اکتشافات سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور خاطرنشان کرد: پوسته قرار گرفته در زیر اقیانوس غنی از مواد معدنی است که بهره برداری از آنها نقش بسیاری در توسعه بخش معدن و اقتصاد هر کشوری خواهد داشت، اما در حال حاضر به دلیل وابستگی به فناوری گران هزینه تمام شده این فعالیت ها نسبت به استخراج موادمعدنی در خشکی پر هزینه تر است.

دیدگاهتان را بنویسید