79017

هفت سین بی سکه کارگران معدن در نوروز ۹۴

دنیای معدن - کارگران دو معدن زغال سنگ چشمه پودنه و معدنجو در کرمان طی طومارهایی که هفته ی گذشته منتشر شد از نمایندگان جامعه ی کارگری در شورا یعالی کار خواستند در مذاکرات مزدی شرایط نامناسب کارگران معادن را که علی رغم دستمزد کم، شرایط سخت کاری را تجربه می کنند از یاد نبرند.

این کارگران گفته اند در کنار تعدیل نیرو و اخراج هایی که در چند ماهه اخیر صورت گرفته، در یک سال گذشته بارها با تاخیر دریافت دستمزدهایشان مواجه شده اند. این درحالی است که به گفته ی این کارگران، میزان دستمزدی که دریافت می کنند به هیچ وجه متناسب با شرایط کاری و مخارج زندگی روزمره شان نیست به نحوی که آنها امروز برای زنده بودن می جنگند نه برای زندگی کردن.

کارگران چشمه پودنه امسال عید ندارند

با نزدیک شدن به پایان سال هنوز هم اوضاع در معدن چشمه پودنه روبه راه نیست. کارگران به ایلنا گفته اند علی رغم گذشت بیش از دوماه از اعتراضات کارگران در دی ماه گذشته که در پی تعویق در پرداخت مطالبات صنفی و حقوقیشان انجام شد، تنها حقوق آبان ماه کارگران پرداخت شده و آنان هنوز حقوق ماه های آذر، دی و بهمن را دریافت نکرده اند.

جمعی از کارگران معدن چشمه پودنه که طی یک هفتهٔ گذشته با امضای طوماری خطاب به شورای عالی کار خواستار افزایش پایه مزد ۹۴ بودند، در آستانه جلسه سرنوشت ساز تعیین مزد می گویند: کاش نمایندگانی که در شورای عالی کار بر سر افزایش مزد ۱۵ تا ۱۷ درصدی چانه می زنند یک بار به معادن سر می زدند و می دیدند که درآمدی که کارگران دارند به هیچ وجه تناسبی با رنجی که برای کار در معدن می کشند و مخارجی که روزانه به آن ها تحمیل می شود ندارد، آن وقت متوجه می شدند که دستمزد واقعی باید چگونه بسته شود تا جوابگوی نیاز کارگرانی در این سطح حداقلی از زندگی باشد.

دیگر نمی دانیم باید چگونه به این وضعیت بی پولی ادامه دهیم. دیروز فرزندم را دیدم که به دوستش می گفت، پدرم گفته امسال نمی توانیم برای عید خرید کنیم. از شنیدن این حرف ها غصه دار شدم. این وضعیت همه کارگران چشمه پودنه است که در این یک ساله مرتبا با تاخیر در دریافت حق و حقوقشان مواجه بوده اند.

سطح پایین دستمزد ها علی رغم سختی کار، عمده ترین دلیل نارضایتی کارگران چشمه پودنه از وضعیت کار در معدن است. به گفتهٔ این کارگران با اینکه در معدن همجوار، تولید زغال سنگ با حجم کمتری صورت می گیرد اما هم وضعیت دستمزد ها بهتر است و هم پرداخت حقوق به نسبت معدن چشمه پودنه بهتر صورت می گیرد.

اعتراضات کارگران معدن چشمه پودنه که در دی ماه گذشته به اعتصاب یک هفته ای ۲۹۰ کارگر معدن چشمه پودنه انجامید آمار اخراج های یک سال گذشته این معد ن را بیشتر کرد. پس از انفجار سال گذشته که به کشته شدن یک کارگر انجامید و به تبع آن اعتراضات کارگران، حدود ۲۰ نفر از کارگران اخراج شدند و در دو ماههٔ گذشته ۹ نفردیگر هم به لیست اخراجی ها اضافه شدند. این کارگران، پس از برگزاری اعتصاب یک هفته ای، با شکایت کارفرما از کار اخراج شدند.

یکی از کارگران این معدن در تشریح وضعیت این روزهای کارگران معدن چشمه پودنه گفت: کارگران از این وضعیت خسته شده اند. تعویق در پرداخت مطالبات حقوقی ادامهٔ زندگی را برای کارگران سخت کرده است. اقساط عقب افتاده و دغدغهٔ تامین معیشت در این منطقه آنقدر زیاد است که نمی توان مدت طولانی این شرایط را تحمل کرد. به همهٔ این ها اضافه کنید مخارج سنگین شب عید را که کارگران را شرمندهٔ خانواده هایشان کرده است.

این کارگر در حالیکه با صدایی بریده بریده صحبت می کرد ادامه داد: دیگر نمی دانیم باید چگونه به این وضعیت بی پولی ادامه دهیم. دیروز فرزندم را دیدم که به دوستش می گفت، پدرم گفته امسال نمی توانیم برای عید خرید کنیم. از شنیدن این حرف ها غصه دار شدم. این وضعیت همه کارگران چشمه پودنه است که در این یک ساله مرتبا با تاخیر در دریافت حق و حقوقشان مواجه بوده اند. آیا حق کارگرانی که با مشقت و سختی زیاد کار می کنند این است که حق و حقوقشان را به موقع دریافت نکنند. سوال ما از مسولین معدن این است حق کارگرانی که به نسبت معدن همجوار تولید به مراتب بالاتری داشته اند این است که شب عید به خاطر بی پولی شرمندهٔ خانواده شان باشند و آنقدر بی پول باشند که نتوانند شب عید دل خانواده شان را شاد کنند.

این درحالی است که به گفتهٔ وی، با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال کارفرما باید با بخش خصوصی و کارگران تسویه کند نه اینکه آن ها را به حال خود رها کند.

کارگران می گویند مراجعاتمان به اداره کار شهرستان بی نتیجه است و هیچکس از ما حمایت نمی کند.

یکی از کارگران در اینباره گفت: فکر نمی کنیم ترتیب اثری به حرف های ما داده شود، ضمن اینکه وضعیت اقتصادی ما به گونه ای نیست که بتوانیم مرتب از این اداره به آن اداره پیگیر کارمان باشیم چون هرکدام از این رفت و آمدهای بی نتیجه هزینه های زیادی برایمان به دنبال دارد.

کارگران معدنجو چشمشان به تصمیم شورای عالی کار است

کارگران معدن زغال سنگ معدنجو در کرمان هم شرایط خوبی ندارند. تعدیل نیروی این شرکت اگرچه با اصرار کارگران مبنی بر حفظ معدن به تعویق افتاده اما حقوق بهمن ماه کارگران به اضافهٔ عیدی و پاداش کارگران باقیمانده و هنوز پرداخت نشده است.

کارگران معد نجو به ایلنا گفته اند، این روز ها و در آستانه پایان سال شرایط سختی را می گذرانند و چشم امیدشان به این است که ببینند امسال شورای عالی کار چه میزان افزایشی در دستمزد خواهد داد.

این کارگران که چندی پیش با ارسال طوماری نارضایتی خود را از شرایط سخت کاری و متعاقب آن دریافت مزد کم اعلام کرده بودند، از نمایندگان کارگری در شورای عالی کار خواستند با نگاهی به آنچه در معادن ایران می گذرد و سختی کاری که کارگران علی رغم حقوق کمی که دریافت می کنند متحمل می شوند بر سر مواضعشان درباره افزایش مزد مقاومت کنند و از حق کارگران کوتاه نیایند.

کارگران می گویند تعویق در پرداخت دستمزد کارگران، پرداخت نشدن عیدی و تمدید نشدن دفترچه های بیمه در دو ماه گذشته باعث شده مخارج سنگینی در آستانهٔ نوروز، گریبان گیر کارگران شود و این ها چیزهایی است که نمی توان به راحتی از آن چشم پوشی کرد.

یکی از کارگران در ارتباط با وضعیت کارگران این شرکت که چندی پیش خبر اخراج شان شنیده می شد، گفت: ظلم است کارگرانی با ۱۰ تا ۱۵ سال سابقهٔ کار در معدن را در آستانهٔ سال نو بی پول رها کنند. این کارگران جز همین سرمایه اندک چیزی ندارند و چشم امید خانواده هایشان هم به آنهاست.

این کارگر اضافه کرد: چرا باید هر سال سفره هایمان کوچکتر شود. سهم ما این نیست. این اولین سالی نیست که در چنین شرایطی قرار گرفته ایم. هر سال همین وضعیت است تنها فرقی که دارد این است که مخارج زندگی سال به سال بیشتر می شود و گردن ما روز به روز باریکتر. دیگر تحمل شرایط برای کارگران سخت شده است.

به گفتهٔ این کارگر، کم بودن دستمزد باعث شده بسیاری از کارگرانی که حقوقشان را به موقع دریافت نمی کنند زیر بار قرضهای کلان بروند و صورتشان را باسیلی سرخ نگه دارند. در مقابل اعتراضات کارگران هم که فروش پایین زغال را بهانه می کنند و می گویند وقتی فروش خوبی نداریم نمی توانیم حق و حقوق کارگران را به موقع پرداخت کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید