78997

دفاع کرباسیان از خام فروشی مواد معدنی

دنیای معدن - رئیس سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران با بیان اینکه خام فروشی همانند فروش نفت خام هیچ اشکالی ندارد، گفت: چنانچه منابع حاصل از خام فروشی در توسعه زیر ساخت های کشور سرمایه گذاری شود، همانند فروش نفت خام هیچ مشکلی ایجاد نمی کند.

مهدی کرباسیان در پاسخ به سوال خبرنگار گروه اقتصادی مبنی بر اینکه این سازمان برای رفع و حذف قوانین دست و پاگیری که دولت به عنوان جلوگیری از خام فروشی به مورد اجرا گذاشته، چه کرده است، گفت: مقررات جدیدی در زمینه جلوگیری از توسعه صادرات معدنی با عنوان ممانعت از خام فروشی در مجلس وضع نشد، ولی برخی شایعات در خصوص وضع عوارض صادراتی بر روی برخی مواد معدنی تنش زا بود.

وی همچنین با اشاره به اینکه در حال حاضر استرالیا و برزیل رقبای اصلی ایران در صادرات مواد معدنی هستند، گفت: با توجه به افزایش صادرات آن ها، بخشی از بازار ایران توسط این کشور ها تصاحب شده است.

او همچنین با اشاره به اعمال سیاست دامپینگ و نیز تعرفه حمایت صادراتی چین نیز گفت: اعمال این سیاست از سوی چینی ها موجب شد تا تعرفه ۱۰ تا ۲۰ درصدی بر روی واردات اعمال کنیم.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین با اشاره به اینکه در سال جاری حتی یک یوآن هم برای طرح های فولادی کشور گشایش اعتبار نشده است، از اعزام نمایندگان ویژه دولت به چین برای مذاکره با مقامات چینی در خصوص گشایش فاینانس طرح های فولادی خبر داد و گفت: در این سفر مدیرعامل فولاد و مدیر سرمایه گذاری ایمیدور حضور دارند و بر این اساس سفیر ایران نیز در چین به منظور پیگیری پروژه های فولادی در کشور فعال و وارد عمل شده است.

کرباسیان همچنین به ملاقات هفته گذشته خود با سفیر چین اشاره کرد و گفت: متاسفانه بروکراسی حاکم بر چین موجب شده که ظرف یک سال گذشته حتی یک یوآن هم برای طرح های فولادی ایران گشایش اعتبار نشود.

وی با تاکید بر روابط بسیار خوب ایران و چین، اظهار امیدواری کرد که با توجه به این روابط بتوان سه میلیارد یوآن ال سی برای طرح های فولادی را وارد فاز عملیاتی کرد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین در مورد برنامه های سال ۹۴ سازمان ایمیدرو برای توسعه هر چه بیشتر صادرات مواد معدنی گفت: امیدواریم بتوانیم با توجه به فضای مثبت مذاکرات ایران و 1+5 هر چه بیشتر سرمایه گذاران خارجی را برای فعال کردن پروژه های معدنی روی زمین مانده و نیمه تمام جذب کنیم.

به گفته کرباسیان اتمام پروژه های نیمه تمام در حوزه معدن و صنایع معدنی و نیز عملیات اکتشاف از برنامه های در دست انجام و در دستور کار سازمان ایمیدرو و دولت است.

دیدگاهتان را بنویسید