78959

بی‌کیفیتی در کارخانه‌های سیمان موج می‌زند/ مقاومت پیمانکاران در برابر مقررات ایمنی

دنیای معدن -عضو شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی کشوری از بی‌کیفیتی در کارخانه‌های تولید سیمان خبر داد و گفت: متأسفانه پیمانکاران در برابر مقررات ایمنی ساختمان‌ها مقاومت می‌کنند.

کاظمی گفت: با بیان اینکه دلایل متعددی جهت پایین بودن کیفیت ساختمان‌ها وجود دارد، اظهار داشت: عمر ساختمان‌های کشور به آن اندازه‌ای که مدنظر مهندسان است نمی‌باشد و عمر آنها کمتر از حد استانداردهای جهانی است.

عضو شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی در ادامه به سیستم‌های اداری بخش‌های مهندسی اشاره کرد و گفت: متأسفانه تعدادی از پیمانکاران در کشور وجود دارند که تنها به دلیل سرمایه‌گذاری و سودآوری اقدام به ساخت و ساز می‌کنند و همین موضوع باعث می‌شود که از عمر مفید ساختمان‌ها کاسته شود.

کاظمی یادآور شد: تعدادی از سرمایه‌گذاران با استفاده از تغییر کاربری و تمایل برای سودآوری بیشتر ساختمان‌هایی با عمر پایین را تخریب می‌کنند و جای آن ساختمان‌های جدید و نوساز می‌سازند که این موضوع به بحث مهندسی آسیب می‌زند.

عضو شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی کشور در ادامه به کیفیت ساختمان‌ها اشاره کرد و گفت: باید این موضوع را قبول کنیم که از نظر فنی و مهندسی ساختمان کشور ایران بسیار توانمند است و دانشمندان از نظر علمی مشکل خاصی ندارند.

وی توضیح داد: از دو ناحیه در این حوزه مشکل وجود دارد؛ کارفرماها و مالکان خصوصی به جهت سودآوری اقدام به سرمایه‌گذاری می‌کنند و همین موضوع باعث می‌شود که از نظر رعایت مقررات ملی کمی سهل‌انگاری کنند و از نظر علمی به هشدارهای مهندسان توجهی نکنند.

کاظمی در ادامه اظهار داشت: بسیاری از کارفرماها در مقابل نظرات مهندسان و رعایت مقررات ایمنی مقاومت می‌کنند و همین موضوع به کیفیت ساختمان‌ها آسیب می‌زند.

عضو شورای مرکزی نظام مهندسی کشور با اشاره به اینکه هدف از اجرا شدن شناسنامه فنی و ملکی ساختمان آن است که مالکان ملزم به رعایت مقررات ملی شوند، گفت: با رعایت مقررات ملی ساختمان آیین‌نامه‌های ایمنی به طور کامل رعایت و سازه‌های فولادی با دقت و رعایت بیشتری به کار گرفته می‌شود.

وی با بیان اینکه مصالح ساختمانی با کیفیت بالا در کارخانه‌های ایران تولید نمی‌شود، گفت: کارخانه‌های تولیدکننده سیمان و سفال از استانداردهای قطعی برخوردار نیستند و از سوی دیگر مهندسان چاره‌ای جز استفاده از این مصالح را ندارند، بنابراین استفاده از این مصالح در کاهش کیفیت ساخت و سازها اثرگذار است.

کاظمی یادآور شد: در این زمینه مسئولان مرتبط و ارگان‌های ذیربط تلاش می‌کنند که بتوانند از مصالح ساختمانی باکیفیت مناسب در ساخت و سازها استفاده کنند.

عضو شورای مرکزی نظام مهندسی کشور خاطرنشان کرد: در حال حاضر چاره‌ای جز رعایت مقررات ملی ساختمان و استانداردسازی در کیفیت نداریم.

دیدگاهتان را بنویسید