78827

تامین مالی هشت طرح مهم اقتصادی توسط بانک توسعه صادرات

دنیای معدن -بانک توسعه صادرات در راستای ماهیت و فلسفه وجودی خود در سال 93 بیش از هشت طرح مهم اقتصادی کشور را تامین مالی کرد.

به گزارش دنیای معدن ،بانک توسعه صادرات علاوه براین در طرح های توسعه ای و ایجادی در حوزه های مختلف حضور یافته و با اعطای تسهیلات سرمایه گذاری برای طرح های صادراتی در داخل و خارج از کشور در قالب هایی نظیر اعتبار خریدار و اعتبار فروشنده فعالیت کرده است
** تامین مالی دو طرح توسعه فولاد آلیاژی ایران
بانک توسعه صادرات در راستای طرح توسعه زیر سقفی شرکت فولاد آلیاژی ایران موسوم به کوثر، 48 میلیون یورو تسهیلات ارزی از منابع و 350 میلیارد تومان کل پروژه را اعطا کرده است.
این پروژه به میزن 200 هزار تن ظرفیت تولید فولاد را افزایش می دهد و کاربرد آن در صنایع خودروسازی است. از محل راه اندازی این پروژه سالانه حداقل تا مبلغ 35 میلیون دلار به کشورهای پیشرفته دنیا که صنایع سنگین و خودروسازی دارند صادرات انجام خواهد شد.
پروژه یادشده که اخیرا به بهره برداری رسیده، نزدیک به 400 نفر اشتغالزایی به طور مستقیم خواهد داشت و یک هزار نفر به صورت غیرمستقیم در این پروژه مشغول به کار می شوند.
پروژه طرح توسعه دوم شرکت موسوم به یزد یک دارای حجم سرمایه گذاری 132 میلیون یورو به علاوه 100 میلیارد تومان است که تامین مالی آن به صورت سندیکایی با بانک صنعت و معدن و تا مبلغ 118.5 میلیون یورو محقق شده است.
در فاز اول این طرح که بانک توسعه صادرات مبلغ 68.5 میلیون یورو از اعطای تسهیلات را متقبل شده، هدف اصلی تولید شمش فولاد آلیاژی برای لوله های بدون درز بوده که کاربرد فراوانی در صنعت نفت دارد. اشتغالزایی ایجاد شده در این پروژه نیز حدود 800 نفر خواهد بود.
** طرح توسعه محصولات دارویی داملران رازک
طرح توسعه و تولید فرآورده های تزریقی شرکت داملران رازک با مشارکت و سرمایه گذاری بانک توسعه صادرات به بهره برداری رسید، سهم بانک در این مشارکت دو میلیون و 371 هزار یورو است که جهت خرید ماشین آلات و تجهیزات مورد نیاز طرح (یک خط کامل محصولات تزریقی محلول و یک خط کامل محصولات تزریقی پودری) هزینه خواهد شد.
براساس این گزارش سرمایه گذاری کل طرح 153 میلیارد ریال بوده و در خطوط این طرح تولید 30 قلم انواع داروهای انسانی و دامی طراحی شده است.
بخش تولید داروهای تزریقی پودر انسانی این شرکت بر روی تولید سفالوسپورین های نسل چهارم تمرکز دارد و این خط دارویی اولین خط اختصاصی تولید این محصول بسیار حساس در ایران است.
در احداث خط تولید محصولات استانی از استانداردهای روز صنعت داروسازی استفاده شده و با توجه به بکارگیری این استانداردها پیش بینی صادرات محصولات این خط به حوزه اتحادیه اروپا لحاظ شده است.
بخش تولید محصولات تزریقی دامی آن شرکت نیز قابلیت تولید طیف وسیعی از محصولات تزریقی دامی را داراست و این خط نیز براساس استانداردهای روز اروپایی تجهیز و راه اندازی شده است.
** کارخانه کک سازی در منطقه طبس
کارخانه کک سازی در منطقه طبس با مشارکت دو بانک توسعه صادرات و بانک مشترک ایران - ونزوئلا به بهره برداری می رسد.
این پروژه کک سازی 450 میلیارد ریال به صورت ریالی از بانک مشترک ایران ونزوئلا و 34 میلیون دلار به طور ارزی از بانک توسعه صادرات و از محل منابع صندوق توسعه ملی تسهیلات دریافت کرده است.
براساس این گزارش، پروژه کک سازی طبس ایجادی است و برای 400 نفر به طور مستقیم اشتغالزایی دارد.
در پروژه کک سازی طبس که یکی از اهداف آن حذف واردات کک است، سالانه 150 میلیون دلار از خروج ارز جلوگیری خواهد شد و پیش بینی می شود این کارخانه در مراحل صدور تولیدات، سالانه 50 میلیون دلار از بخش صادرات این محصول ارزآوری داشته باشد.
نزدیک به 30 درصد از کل تولید این محصول در کارخانه کک سازی طبس با توجه به مزیت های نسبی در حوزه تولید و قیمت تمام شده آن، قابلیت صادراتی خواهد داشت.
** مجتمع پتروشیمی سلمان فارسی
با عاملیت بانک توسعه صادرات با ارائه تسهیلات به میزان 200 میلیون یورو مجمتمع پتروشیمی سلمان فارسی به بهره برداری می رسد البته اعطای این تسهیلات 200 میلیون یورویی از محل صندوق توسعه ملی انجام خواهد شد.
در طرح سلمان فارسی در مرحله بهره برداری 500 نفر مشغول به کار خواهند شد، این درحالی است که در مرحله ساخت و ساز این طرح نیز نزدیک به چهار هزار نفر فعال هستند.
این پروژه به منظور تأمین زنجیره ارزش در صنعت پتروشیمی و تأمین خوراک واحدهای تولید پلی پروپیلن، فنل، اکریلونیتریل و غیره مجتمع جدید پتروشیمی در ماهشهر در حال احداث است.
مجتمع پتروشیمی سلمان فارسی به منظور تولید سالانه 450 هزار تن پروپیلن تا پایان سال 94 در منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی ماهشهر به بهره برداری می رسد.
** پرداخت 30 میلیون دلار تسهیلات بانک توسعه صادرات برای تکمیل قطار شهری شیراز
سازمان قطار شهری شیراز برای تکمیل خطوط در دست اجرا و خرید واگن، از محل صندوق توسعه ملی، تسهیلات 30 میلیون دلاری دریافت می کند.
این تسهیلات با هدف سرعت بخشیدن به روند بهره برداری از قطار شهری شیراز پرداخت می شود و بنا بر آن است که صرف خرید واگن شود
** سد و نیروگاه سنگ توده تاجیکستان به بهره برداری می رسد
با معرفی بانک توسعه صادرات از سوی هیات وزیران به عنوان بانک عامل در اعطای تسهیلات سد و نیروگاه 220 مگاواتی سنگ توده که با استفاده از توان و ظرفیت متخصصان ایرانی طراحی ساخت، نصب و راه اندازی شده و به طور رسمی در مدار بهره برداری قرار گرفت.
** تامین مالی طرح ترانزیت انرژی به کشور عراق
بانک توسعه صادرات ایران طرح ترانزیت انرژی به عراق را که شامل ایجاد خط 400 کیلوولتی و احداث پست است، تامین مالی می کند.
هزینه اجرای این دو پروژه در مجموع 37 میلیون دلار تسهیلات ارزی و 481 میلیارد ریال تسهیلات ریالی از طریق منابع بانک توسعه صادرات تامین می شود.
طول کل مسیر خط 400 کیلو ولتی بیستون - اسلام آباد - مرزخسروی 189 کیلومتر است و تعداد برج های کل این مسیر 469 دستگاه خواهد بود.
** هتل فرودگاه امام
طرح احداث هتل بین المللی فرودگاه امام خمینی (ره) با تامین مالی 700 میلیارد ریالی بانک توسعه صادرات ایران به بهره برداری رسید، البته حجم کل طرح ساخت اولین هتل فرودگاهی کشور بالغ بر هزار میلیارد ریال می شود که 70 درصد آن توسط این بانک تامین مالی شده است.

دیدگاهتان را بنویسید