78780

سبحانی:

افزایش تعرفه واردات فولاد نجات صنعت فولاد کشور

دنیای معدن -مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه اصفهان در گفت و گو با دنیای معدن هدف از گذاشتن تعرفه واردات برای انواع محصولات فولادی را برقرار کردن تعادل بین قیمت‌های وارداتی و داخلی عنوان کرد و اظهار داشت: با توجه به افت قیمت تمام‌شده فولادسازان در کشورهای شمالی ، کار برای فولادسازان داخلی در بازارهای صادراتی و همچنین بازار داخلی سخت شده است، اما خوشبختانه اخیرا دولت با موافقت با افزایش تعرفه واردات فولاد تا حدودی در راستای نجات صنعت فولاد کشور گام برداشت.

صبا نمایشی- بهرام سبحانی کاهش نرخ سنگ آهن و انرژی در بازارهای جهانی به خصوص در کشورهای شمالی دنیا مثل چین، روسیه و اکراین را مهم‌ترین عامل این تفاوت نرخ بین بازارهای داخلی و جهانی دانست و افزود: کاهش شدید ارزش پول روسیه و اوکراین نیز تاثیر بسزایی در کاهش قیمت‌ها گذاشت و باعث شد تا صادرات محصولات فولادی در این کشورها رونق بگیرد.

وی گفت: البته در این میان کشورهایی بودند که برایشان تعرفه‌هایی بین 20 تا 50 درصد تعیین شده بود، این در حالی است که در ایران برای محصولات وارداتی تعرفه‌ای گذاشته نشده بود که این موضوع تولید داخل را تهدید می‌کرد تا اینکه این طرح در هیئت دولت مطرح شد و مقرر گردید که تعرفه‌ای وضع کنند و سود بازرگانی آن از 10 درصد به 20 درصد روی محصولات مختلف به صورت متنوع تعیین گردد.

مدیرعامل فولاد مبارکه اصفهان همچنین در ادامه در مورد طرح‌های توسعه‌ای این شرکت به خبرنگار دنیای معدن گفت: در فولاد مبارکه چندین طرح توسعه در دست اجرا قرار دارد که یکی از آن‌ها با عنوان توسعه‌های زیر سقف به مرحله نهایی نزدیک شده است، به طوری که تا به امروز 90 درصد کار انجام‌شده و تنها 10 درصد در بخش فولادسازی باقی مانده است ، اما سعی ما بر این است که ظرفیت تولیداتمان را از 2/5 میلیون تن به 2/7 میلیون تن در سال آتی افزایش دهیم.

سبحانی افزود: در بخش ریختگری نیز به نصب ماشین ریختگری جدید را داریم و خوشبختانه این طرح در مرحله 60 درصد پیشرفت قرار دارد که امیدوار هستیم تا پایان سال آینده به پایان برسد.

وی گفت: در فولاد صبا نیز یک طرح توسعه‌ای دیگر در دست اجرا است که ارزش ظرفیت آن از 750 هزار تن به 5/1 میلیون تن باید برسد که بیش از 70 درصد آن پیشرفت فیزیکی داشته که اواخر سال 94 نیز این طرح هم به اتمام می‌رسد .

او ادامه داد: طرح 5 میلیون تنی کنسانتره سنگ آهن در معدن سنگان استان خراسان و یک گندله سازی 5 میلیون تن در همان معدن در سال آینده اجرایی خواهد شد.

سبحانی اشاره کرد: این‌ها طرح‌هایی است که تا کنون کلید خورده، اما یک طرح هم با مشارکت ایمیدرو در سپیددشت کلید خورده که یکی از طرح‌های هفت گانه فولادی است که احیای مستقیم این طرح تا سه ماه اول سال 94 تامین خواهد شد و همچنین فاز نصب این طرح وارد راه‌اندازی شده و بخش فولادسازی این طرح نیز با یک فاصله یک ساله در مدار تولید قرار می‌گیرد .

وی در پایان از طرح‌های جدید اما اجرانشده خبر داد و افزود: برای طرح‌های جدید نیز برنامه‌ریزی‌هایی انجام‌شده، اما هنوز تا اجرایی شدن فاصله زیادی وجود دارد، به طور مثال طرح توسعه‌ای فولاد هرمزگان از 5/1 میلیون تن به 3 میلیون تن و ایجاد یک واحد نورد گرم در این استان برای تبدیل اسلب فولاد و ورق نورد گرم از برنامه‌هایی است که در بلندمدت به آن رسیدگی خواهیم کرد.

دیدگاهتان را بنویسید