78775

گارنت گنجینه ای مدفون در دل سنگ ها

دنیای معدن -بومیان مناطق دارای ذخیره گارنت با استخراج سنتی اقدام به فروش این ماده معدنی با ارزش به صورت خام می کنند. در واقع گارنت یکی از مواد معدنی بی شماری است که در دل محیط های دگرگونی تشکیل شده و به دلیل ویژگی خاص کاربرد فراوانی در جواهرسازی و صنایع مختلف دارد.

در کشور ما ذخایر فراوانی از این ماده معدنی وجود دارد اما اکتشاف و سرمایه گذاری برای بهره برداری از ذخایر گارنت به میزان کافی انجام نشده است . علی نجفی ، مشاور سازمان زمین شناسی نیز درباره سنگ گارنت و ذخایر آن به گفت : سنگ گارنت که از انواع سنگ های دگرگونه است که در نقاط مختلفی از کشور وجود دارد و می توان به کمربندی های دگرگونه از سنندج تا سیرجان ، زمان آباد همدان تا مناطق شرقی کشور در منطقه «ده سلم » و حاجی آباد یزد، مزرعه اهر و بسیاری از مناطق دیگر کشور که در مجاورت سنگ های دگرگونی قرار دارند اشاره کرد. وی در ادامه افزود: یکی از نکات مورد توجه در سنگ گارنت محیط تشکیل این کانی است که به دلیل ساختار زمین شناسی امکان دسترسی به ذخایر فراوان آن را میسر می کند. این درحالی است که هم اکنون تنها در برخی از مناطق کشور شاهد انجام اکتشافات اولیه و استخراج هستیم .

این کارشناس زمین شناسی با اشاره به تنوع و کاربرد بالای گارنت ، اظهار کرد: تنوع بالای این سنگ امکان استفاده آن را در جواهر سازی و همچنین صنایع مختلف فراهم می کند. به گونه ای که مقاومت بالا و ویژگی سایندگی این ماده معدنی را در صنعت به عنوان ساینده مورد کاربرد قرار می دهد. تشکیل گارنت در کنار دیگر مواد معدنی نجفی همچنین به وجود ذخایر گارنت در کنار سایر مواد معدنی اشاره و تصریح کرد:

به دلیل نوع ساختار شکل گیری گارنت ذخایری از این کانی در کنار دیگر مواد معدنی وجود دارد. به عنوان مثال در منطقه سنگان به دلیل شرایط زمین شناسی در کنار سنگ آهن ذخایر فراوانی از نوع صنعتی گارنت تشکیل شده است . مشاور سازمان زمین شناسی معتقد است : با وجودی که کانی های غیرفلزی کاربردهای فراوانی در صنایع مختلف دارد اما آنچنان که باید مورد توجه قرار نگرفته است و روی حلقه آخر ایجاد ارزش افزوده و فرآوری آن فعالیت قابل توجهی انجام نشده است که گارنت نیز از این قائده مستثنا نبوده و با وجود ظرفیت قابل توجه این کانی فعالیت چندانی برای بهره برداری و ایجاد ارزش افزوده آن انجام نشده است . نجفی در ادامه با اشاره به اینکه میزان سرمایه مورد نیاز برای این بخش به گونه ای است که بخش خصوصی می تواند در آن ورود کند، افزود:

با توجه به اینکه دولت بیشتر در حوزه هایی از معدن که نیازمند سرمایه گذاری بالا بوده و ریسک بالایی را به دنبال دارد، ورود می کند. از این رو بخش خصوصی می تواند به آسانی در این بخش ورود کرده و به این ترتیب به شناسایی محدوده های معدنی که احتمال وجود گارنت در آنها وجود دارد اقدام کند و با بهره برداری از آنها می توان زمینه ایجاد ارزش افزوده را فراهم کرد. وی افزود: در حال حاضر بزرگترین تولیدکنندگان گارنت در دنیا را کشورهای هند، چین ، استرالیا و امریکا تشکیل می دهند و امریکا به عنوان بزرگترین مصرف کننده این محصول محسوب می شود. تنوع گارنت در محدوده های معدنی فلزات سازمان زمین شناسی و کارشناس اکتشافات غیرفلزی در رابطه با ذخایر گارنت و کاربرد می گوید: سنگ گارنت به دو آن به دسته صنعتی و تزئینی تقسیم می شود که کاربردهای مختلفی در بخش صنعت داشته و عمده مصرف آن در صنایع به عنوان ساینده است اما نوع قیمتی آن به عنوان سنگ تزئینی در جواهر سازی کاربرد فراوانی دارد.

وی به ذخایر این کانی اشاره کرد و ادامه داد: با توجه به محل تشکیل سنگ گارنت نوع این کانی مشخص می شودبه این ترتیب که در مناطق دگرگونی و آذرین همچون اطراف استان همدان ، سیرجان و منطقه «ده سلم » در خراسان جنوبی سنگ گارنت از نوع صنعتی وجود دارد. همچنین درباره نوع تزئینی گارنت نیز می توان به محدوده های معدنی کرمان و بندرعباس اشاره کرد. کریمی به یکی ازانواع با ارزش این سنگ اشاره کرد و افزود: سنگ «اوواروویت » که به عنوان سنگ نیمه جواهر شناخته شده در نقاط مختلفی از کشور وجود دارد که با سرمایه گذاری و برنامه ریزی می توان زمینه صادرات آن را فراهم کرد این درحالی است که هم اکنون بخش عمده ای از این سنگ به شکل غیرقانونی از کشور خارج می شود. وی ادامه داد:

با توجه به اینکه سرمایه گذاری در این بخش انجام نشده و محدوده های معدنی این کانی به اکتشاف نرسیده اند بومی های منطقه با کنکاش در محدوده هایی که این سنگ وجود دارد نسبت به اکتشاف آنها اقدام کرده اند و آن را به شکل خام به فروش می رسانند. این درحالی است که فرآوری این محصول می تواند ضمن ایجاد اشتغال ارزش افزوده بیشتری را برای کشور به همراه داشته باشد. کریمی درباره اکتشافات انجام شده ، گفت : درحال حاضر فعالیت های اکتشافی در برخی نقاط انجام شده است اما نکته مهمی که درباره گارنت وجود دارد این است که بهره برداری از این ذخایر در بیشتر موارد به صورت پراکنده و به وسیله بومی های منطقه انجام می شود.

منبع :صمت

دیدگاهتان را بنویسید