78312

استراتژی بخش معدن تکمیل زنجیره تولید است

دنیای معدن - استراتژی بخش معدن حول محور ایجاد ارزش افزوده در مواد معدنی و افزایش رونق بخش معدن می چرخد. به گونه ای که توسعه اکتشافات معدنی بر پایه اصولی علمی و روش های بهینه رخ دهد، چراکه درحال حاضر با وجود اینکه ایران از حجم بالایی از مواد معدنی برخوردار است اما هنوز نتوانسته به عمق بالای اکتشافات دست یابد.

به طوری که درحالی که عمق اکتشاف در ایران به کمتر از 100 متر می رسد، این میزان در دیگر کشورها به بیش از هزار متر رسیده است .

بنابراین آنچه مسلم است با استفاده از تجهیزات و فناوری های روز می توان به سطح بالایی از اکتشافات دست یافت . تجهیز و آماده سازی معادن از طریق باطله برداری و همچنین ایجاد زیرساخت ها برای استقرار واحد های فرآوری و صنایع معدنی ازجمله مواردی است که باید مورد توجه قرار گیرد تا با اضافه کردن ارزش افزوده به مواد معدنی برداشت شده درآمدهای حاصل از این بخش نیز رونق بگیرد.

آموزش کارکنان و وارد کردن فناوری های روز برای رسیدن به تولید بهینه از برنامه هایی است که علاوه بر حمایت از تولید مواد معدنی شرایط جذب سرمایه های بخش خصوصی و خارجی را مهیا می کند.

از این رو وزارت صنعت ، معدن و تجارت در بیشتر استراتژی بخش معدن به دنبال برنامه ای برای تکمیل زنجیره تولید فولاد، آلومینیوم و... بوده است تا ارزش آفرینی در مواد خام معدنی حاشیه سود این صنایع را بالا ببرد و در کنار آن صنایع تبدیلی نیز به وجود آید. همچنین در بخش دیگری از برنامه های وزارت صنعت ، معدن و تجارت بسترسازی برای بهره برداری از عناصر نادر خاکی و تحقق استحصال این مواد معدنی با همکاری بخش خصوصی و شرکت های بین المللی مورد تاکید قرار گرفته است .

دیدگاهتان را بنویسید