78102

عضو انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران به دنیای معدن خبر داد:

بازار فولاد نسبت به اصلاح تعرفه ها واکنش نشان می دهد

دنیای معدن -اصلاح تعرفه های وارداتی فولاد از سوی دولت گامی اساسی در حمایت از تولیدکنندگان محسوب می شود. در پی دامپینگ کشور چین در بازار فولاد تولیدکنندگان فولاد در بازار داخلی با مشکلات فراوانی مواجه شدند.

صبا نمایشی- در واقع این اقدام چین به نوعی بازار را از دست تولیدکنندگان داخلی خارج کرد، البته این موضوع تنها محدود به بازار ایران نمی شود بلکه چین در کشور های دیگر نیز اقدام با دامپینگ در بازار فولاد کرده است.

افزایش تعرفه های واردات در بازار فولاد تا حد بسیاری به حیات واحد های تولیدی فولاد کمک خواهد کرد. براساس تصمیم وزارت صنعت، معدن و تجارت تعرفه های وضع شده بین 10 تا 25 درصد است برای شمش و فولاد خام 10 درصد، ورق 15 تا 20 درصد و محصولات طولی همچون میلگرد تا 25 درصد است.

پیش از این تعرفه های واردات بین 4، 6 و 8 درصد بود اما دولت در جهت حمایت از تولید کنندگان این عدد را از 10 تا 25 درصد افزایش داد. از سویی دیگر برای واردات ارز مبادله‌ای به ارز متقاضی تبدیل شده است که فضا را برای تولیدکنندگان از اوایل سال آینده بهتر می ‌کند. اما با وجود این فعالان صنعت فولاد سال آینده را سال چندان خوبی را برای بازار فولاد پیش بینی نمی کنند. در واقع رکود پیش آمده در بازار بیش از هر مشکل دیگری فعالیت تولیدکنندگان را تحت تاثیر قرار داده است.

عضو انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در گفتگو با خبرنگار دنیای معدن درباره اصلاح تعرفه های وارداتی فولاد، اظهار کرد: درخواست فولاد سازان بیشتر از ارقام اعلام شده بود اما در همین مقدار نیز اصلاح تعرفه ها می تواند بر بازار فولاد اثر گذار بوده و امیدوار هستیم وضعیت بازار تغییرات مثبتی را تجربه کند.

بهادر احرامیان افزود: بازار فولاد نسبت به تغییرات خیلی سریع واکنش نشان می دهد در نتیجه پیش بینی می شود که در پی اصلاح تعرفه های واردات بازار با تغییراتی مواجه شود. البته هنوز زمان دقیق اجرایی شدن این تصمیم مشخص نبوده و ممکن است حداکثر تا ابتدای سال آینده به مرحله اجرا برسد.

وی ادامه داد: البته مشخص نبود زمان اجرا اتفاق خوبی نخواهد بود زیرا برخی در همین روزهای پایانی سال نیز با تعرفه های قبلی اقدام به واردات می کنند.

احرامیان درباره بازار سال آینده صنعت فولاد، تصریح کرد: صنعت فولاد در سال آینده نیز بازار خوبی نخواهد داشت، زیرا رکود در بازار های داخلی و افت قیمت های جهانی همچنان ادامه داشته و به بازار مجالی برای رشد نخواهد داد.

دیدگاهتان را بنویسید