77993

ورود ایران به جمع پنج تولیدکننده دستگاه پایش ماشین آلات دوار در جهان

دنیای معدن - محققان کشور با دستیابی به دانش فنی تولید دستگاه پایش ماشین آلات دوار نام ایران را در میان پنج کشور دارنده این دانش فنی قرار دادند و در حال حاضر 200 دستگاه از این تجهیزات در بخش صنعتی و پالایشگاهی کشور به بهره برداری رسیده است.

مجید منوچهری مجری طرح ارائه دهنده این دانش فنی در یک شرکت دانش بنیان، افزود: استفاده از شیوه های نوین تعمیراتی و ارائه راهکارهای مطلوب برای به حداقل رساندن تغییرات از مشکلات مهم صنایع کشور محسوب می شود.

وی ادامه داد: از این رو پایش ارتعاشی و استفاده از سامانه های محافظتی با توجه به قابلیت کشف عیوب ماشین آلات دوار از جایگاه ویژه ای در حوزه صنایع برخوردار است.

منوچهری با اشاره به طراحی و ساخت دستگاه پایش ماشین آلات دوار، خاطرنشان کرد: این دستگاه با استفاده از اندازه گیری ارتعاشات دستگاه مورد نظر اقدام به تعمیر و پایش ماشین آلات دوار مانند توربین ها و پمپ ها می کند.

مجری طرح یادآو ر شد: دستگاه ارائه شده قابلیت اندازه گیری مقادیر ارتعاشی و پایش بخش های مختلف ماشین آلات دوار و به لحاظ عملکرد و تأثیرگذاری نقش بسزایی در فرآیند تعمیر و نگهداری تجهیزات صنعتی دارد؛ چراکه این دستگاه با عیب یابی امکان رسیدگی به دستگاه در زمان مناسب را برای اپراتور فراهم می‎ کند.

وی با بیان این که این دستگاه دارای پنج نوع کارت مختلف است، توضیح داد: کارت گت وی (Gateway) به منظور تنظیمات اصلی تمامی کارت های موجود در این دستگاه استفاده شده ضمن آنکه وظایف دیگری چون ایجاد پروتکل های متداول صنعتی از طریق این کارت انجام می شود.

منوچهری اصلی ترین کارت این دستگاه را کارت ارتعاش دانست و اضافه کرد: این کارت با قابلیت پایش چهار کاناله به صورت همزمان بر روی هر کارت، مشاهده مقادیر ارتعاشی را با امکان تعیین محدوده های هشدار و خاموشی را برای کاربران فراهم می کند.

این محقق کارت سوم را دارای قابلیت پایش مقادیر جانبی نظیر دما و فشار و کارتTachometer را دارای قابلیت قرائت دور تجهیزات دوار ذکر کرد و افزود: کارت پاور دستگاه به منظور تغذیه برق مورد نیاز دستگاه و سایر ورودی ها به آن، در این دستگاه نصب شده است.

مجری طرح، بیشترین کاربرد این دستگاه را در حوزه صنایع نفت و گاز و صنایع فولادسازی و سیمان سازی ذکر و اظهار کرد: تاکنون 200 نمونه از این دستگاه در کشور به بهره برداری رسیده که تعدادی از آنها بر روی تجهیزات پالایشگاهی نصب شده است.

به گفته وی در دنیا تنها پنج شرکت به دانش فنی این نوع تجهیزات دسترسی دارند که در این پروژه تحقیقاتی پس از پنج سال ایران به دانش فنی تولید دستگاه پایش ماشین آلات دوار با استفاده از اندازه گیری ارتعاشات دست یافته است.

دیدگاهتان را بنویسید