77363

فعالیت در بزرگترین معدن خاورمیانه از سر گرفته شد

دنیای معدن -یزدـ با سرمایه گذاری یک میلیارد دلاری شرکت ایرانی KDD و تعیین تکلیف سرمایه گذاران خارجی، فعالیت در معدن سرب و روی مهدی آباد مهریز به عنوان بزرگترین معدن خاورمیانه از سر گرفته شد.

به گزارش دنیای معدن، معاون برنامه ریزی استاندار یزد، ظهر امروز در مراسم آغاز به کار عملیات باطله برداری مجتمع سرب و روی و باریت مهدی آباد در جمع خبرنگاران اظهار داشت: معدن سرب و روی مهدی آباد یکی از بزرگترین معادن خاورمیانه و دارای بیش از ۲۰۰ میلیون تن ذخیره معدنی است که ۷۰ درصد ذخیره این معدن روی و ۳۰ درصد آن سرب است.

محمدرضا بابایی از تلاش برای ایجاد حلقه های تکمیلی فرآوری این دو ماده معدنی خبر داد و عنوان کرد: درخواستهایی نیز در این زمینه از سوی بخش خصوصی ارائه شده که تاکنون دو مورد از آنها پذیرفته شده که یکی از آنها فعالیت خود را به طور رسمی از امروز آغاز خواهد کرد.

وی در پاسخ به سئوال خبرنگاری مبنی بر دلیل تعویق کار معدن اظهار داشت: در زمان آغاز به کار معدن که به سالها پیش باز می گردد، معدن دو سهامدار خارجی داشت که این سهامداران خواستار واگذاری معدن به آنها به دلیل سرمایه اولیه ای که به کار تزریق کرده بودند، شدند اما دولت معتقد بود که این معدن قابل واگذاری نیست.

بابایی خاطرنشان کرد: اکنون تقریبا بخشی از این مشکل حل شده و علت طولانی شدن فرآیند بهره برداری از معدن، عدم هماهنگی با سرمایه گذاران خارجی بود که در نهایت تکلیف آنها مشخص شده و اکنون سرمایه گذاران داخلی وارد کار شدند.

معاون برنامه ریزی استاندار یزد در مورد مطالعات زیست محیطی این معدن نیز اظهار داشت: مطالعات زیست محیطی معدن به طور کامل انجام شده و از آنجا که مجموعه معدن فاصله زیادی با مناطق مسکونی دارد، مشکلی ایجاد نخواهد شد.

سرمایه گذار بخش خصوصی این طرح نیز اظهار داشت: در این مجموعه قرار است واحد کنسانتره با ظرفیت ۱۰۰ هزار تن ایجاد شود و بر اساس برنامه زمان بندی انجام شده، امیدواریم این پروژه ظرف مدت سه سال آماده بهره برداری شود.

رضا قطب با بیان اینکه برای اجرای این طرح بالغ بر یک میلیارد دلار سرمایه گذاری انجام داده است، افزود: با اجرای این طرح برای هزار و ۳۰۰ نفر به طور مستقیم اشتغال ایجاد می شود که ۲۵۰ نفر به طور مستقیم و بقیه در کارخانه تولید کنسانتره فعالیت خواهند کرد.

معدن سرب و روی مهدی آباد در دهستان بهادران مهریز و در فاصله ۴۵ کیلومتری از شهر مهریز و ۱۰۰ کیلومتری از مرکز استان یزد قرار دارد.

دیدگاهتان را بنویسید