76963

ضرر ممنوعیت صادرات قراضه روسیه بیشتر از منفعت آن

دنیای معدن -شرکت سوراستال روسیه با پیشنهاد دولت مبنی بر تعلیق موقت صادرات قراضه شدیدا مخالفت کرد. این شرکت اظهار کرد حتی با محدود کردن صادرات نیز مخالف است چه برسد به ممنوعیت آن و گفت این اقدامات دست و پاگیر روسیه را به سمت یک اقتصاد کم بازده سوق خواهد داد.

مدیر سوراستال اظهار کرد واضح است که صنعت فولاد نمی تواند حامی آزاد کردن صادرات قراضه باشد چراکه این امر با اعمال محدودیت بر صادرات سایر کالاها در تناقض است, وی گفت زیان صنعت فولاد از هر نوع ممنوعیت عرضه قراضه معظل سوددهی را حادتر کرده و فقط مشکلات را بیشتر خواهد کرد. به محض اعمال این قانون، اتحادیه اروپا بازار خود را به روی فولاد روسیه خواهد بست چراکه اروپا تا زمانی فولاد روسی را می خرد که محدودیتی در وارد کردن قراضه نداشته باشد.

وی گفت با اینکه تعرفه ای بر صادرات فولاد روسیه اعمال نمی شود ولی احتمال بالا رفتن حجم این صادرات بعید است. در سه ماهه آخر ٢٠١٤، زمانیکه ارزش روبل بسیار پایین بود، سوراستال فقط ٢٩ درصد از تولید خود را صادر کرد درحالیکه طی سالهای ٢٠٠٩ تا ٢٠١٣ در سه ماهه آخر سال ٣٥ تا ٤٥ درصد صادرات داشته است.

سوراستال امید داشت صادرات قابل توجه ای از ورق گرم به امریکا داشته باشد ولی در اواخر سال ٢٠١٤ این بازار به روی روسیه بسته شد. البته گفته می شود دلیل عمده کاهش حجم صادرات سوراستال افزایش تعرفه های گمرکی امریکا بوده چراکه امریکا در اکتبر گذشته ٧٣,٥٩ و ١٨٤.٥٦ درصد تعرفه ضددامپینگ بر واردات ورق گرم روسیه اعمال کرده بود.

دیدگاهتان را بنویسید