76955

قلعه‌نویی به ضعیف‌ترین پرسپولیس تاریخ باخت

روابط امیر قلعه‌نویی و علی فتح‌ا...زاده از مدت‌ها قبل شکرآب به نظر می‌رسید که روز گذشته این آتش زیر خاکستر شعله‌ور شد. دیروز موضوع از جایی آغاز شد که سرمربی استقلال در گفت‌وگو با یک شبکه رادیویی، بحث پژمان منتظری را وسط کشید و گفت: «در اخبار ۲۱:۳۰ متوجه شدم منتظری با ام‌صلال قرارداد می‌بندد اما من به عنوان سرمربی تیم بی‌خبر بودم.

روزنامه ی خبر ورزشی نوشت:

روابط امیر قلعه‌نویی و علی فتح‌ا...زاده از مدت‌ها قبل شکرآب به نظر می‌رسید که روز گذشته این آتش زیر خاکستر شعله‌ور شد. دیروز موضوع از جایی آغاز شد که سرمربی استقلال در گفت‌وگو با یک شبکه رادیویی، بحث پژمان منتظری را وسط کشید و گفت: «در اخبار ۲۱:۳۰ متوجه شدم منتظری با ام‌صلال قرارداد می‌بندد اما من به عنوان سرمربی تیم بی‌خبر بودم.

متأسفانه نداشتن برنامه و مدیریت باعث شده این اتفاق بیفتد... بهترین دوران استقلال در بدترین شرایط مالی در زمان مدیریت اولیایی بود و...»
این‌ها قسمتی از صحبت‌های سرمربی استقلال بود که واکنش علی فتح‌ا...زاده را در پی داشت. مدیرعامل سابق باشگاه استقلال هم در گفت‌وگو با برخی سایت‌های ورزشی صحبت‌هایی انجام داد و از خود دفاع کرد. پس از این اتفاقات گفت‌وگویی با علی فتح‌ا...‌زاده مدیرعامل سابق باشگاه استقلال انجام دادیم تا موضوع پیش آمده را بیشتر بررسی کنیم که مصاحبه خبرورزشی با ایشان را در ادامه می‌خوانید.

چطور شد یک دفعه از کوره دررفتید و در واکنش به صحبت‌های قلعه‌نویی در رادیو علیه او صحبت کردید؟
اتفاقاً من باید به شما بگویم هنوز از کوره درنرفته‌ام و فقط یک پاسخ معمولی دادم. من در صحبت‌هایم ۴، ۵ سؤال منطقی مطرح کردم و امیدوارم برای سؤال‌هایم جواب منطقی هم بگیرم. حرف من این است که تیمی با این همه بازیکن بزرگ باید قهرمان شود. من به عنوان مدیرعامل چند سال استقلال با همه مربیانی که کار کردم، قهرمان شدم. من با منصور پورحیدری قهرمان شدم، با پرویز مظلومی به قهرمانی رسیدم و در دورانی که جواد زرینچه تازه می‌خواست مربی شود و با ابراهیم طالبی زوج سرمربیگری بودند، استقلال قهرمان جام حذفی شد. وقتی یک مدیر این همه قهرمانی می‌آورد حتماً از فوتبال سردر می‌آورد و یک چیزی می‌فهمد. کارنامه مرا همه می‌دانند و اگر حرفی می‌زنم دلیل دارد. چه لزومی دارد که بعد از گذشت چند سال بگوییم فلان بازیکن تیم ما رفت؟ این حرف الان چه چیزی را درمان می‌کند؟ حالا آن سال منتظری رفت، امسال چی که تیم سوم جدول است؟ یا وقتی بین ۴ تیم پنجم شد هم تقصیر من بود؛ آن تیم که بهترین بازیکنان ایران را داشت! حالا هم قضیه برعکس شده؛ جای اینکه من توضیح بخواهم و بگویم چرا با آن همه بازیکن تیم را پنجم کرد، مورد سؤال قرار می‌گیرم! حالا من هی حیا می‌کنم و چیزی نمی‌گویم، دوستان مرتب صحبت می‌کنند.

اول صحبت‌هایتان گفتید هنوز از کوره درنرفته‌اید، یعنی حرف‌های زیادی برای گفتن دارید!
من خیلی خویشتن‌داری می‌کنم و نمی‌خواهم بیشتر از این صحبت کنم. الان هم اگر حرف می‌زنم به این خاطر است که برای بار چندم علیه من صحبت می‌کند. من حرف‌های دلم را نگفتم اما اگر قرار باشد کسی بی‌جهت انتقاد کند، جوابش را می‌دهم. من یک عمر شرافتمندانه کار کردم و زحمت کشیدم که پیش کسی سرافکنده نباشم. بهترین تیم را بستم و به آقا دادم. همیشه از رقیب سنتی‌مان پرسپولیس جلوتر بودیم و فوق‌ ستاره آنها یعنی مهدی هاشمی‌نسب را به استقلال آوردم. ما بهترین تیم را بستیم و کارم را به بهترین نحو ممکن انجام دادم.

سؤالی که من از شما دارم، این است که اگر سرمربی استقلال از ابتدای فصل در جریان توافق با منتظری برای جدایی در نیم‌فصل بود، چرا به جای این بازیکن یک مدافع وسط دیگر جذب نشد و اینکه آیا فکر می‌کنید قلعه‌نویی واقعاً شب قبل از امضای قرارداد پژمان با ام‌صلال، این مسئله را از اخبار متوجه شد؟
اصلاً شما حرف‌های مرا قبول نکنید و به آرشیو روزنامه خودتان مراجعه کنید. ۲۰ روز قبل از رفتن منتظری، مصاحبه کردیم و این مسئله را گفتیم البته قرار بود پژمان از ابتدای فصل برود اما چون ما در آسیا بازی داشتیم، به او گفتیم یک نیم‌فصل بماند و بعد برود. یک بازیکن ۳ سال قبل از تیم ما رفته و حالا من مقصر هستم! یک سؤال دارم؛ چطور جواد نکونام به خواست سرمربی رفت، اشکالی نداشت؟ جباری که می‌گفتند زیدان آسیاست به درخواست سرمربی رفت و مشکلی نبود، مجیدی که یکی از بهترین مهاجمان آسیا بود به خاطر سرمربی رفت و آندو هم که چون با این آقا مشکل داشت رفت... همه این‌ها رفتند اما اشکالی نداشت و حالا که یک بازیکن رفته این همه مشکل درست شده؟ ۴ بازیکن گردن‌کلفت و درجه یک از تیم ما رفتند اما لابد استقلال از رفتن آنها ضربه نخورد و بابت پژمان منتظری من مقصر هستم که از ابتدا با او چنین توافقی داشتم؟ این حرف‌ها اصولی و منصفانه نیست. این هم که می‌گویید چرا یک بازیکن جای منتظری جذب نشد، سؤال درستی است اما این مسئله تقصیر من است؟ سرمربی باید بگوید دفاع می‌خواهم یا مدیرعامل؟ از اول فصل این مشکل وجود داشت و اگر پژمان در همان نیم‌فصل اول مصدوم می‌شد چه کسی می‌خواست جایش را بگیرد؟ روزنامه شما نوشت استقلال برنده فصل نقل و انتقالات بود و هر بازیکنی که کادر فنی می‌خواست را جذب کردیم. از همان اول هم یک مدافع وسط جایگزین برای پژمان می‌گرفتند.

شما به اسم چند بازیکن اشاره کردید و گفتید آنها به خاطر اختلاف با سرمربی جدا شدند؛ در این مورد بیشتر صحبت می‌کنید؟
به اندازه کافی صحبت کردم. من منطقی صحبت می‌کنم و می‌گویم اگر کار من اشکال داشت چرا این آقا به ضعیف‌ترین پرسپولیس چند دهه اخیر باخت؟ قلعه‌نویی به خیلی‌ها توهین کرده و حرف‌های عجیبی می‌زند. هر کس که انتقاد کرده باشد می‌شود اجنبی‌پرست و عمرو عاص! به یکی اتهام دلالی می‌بندد، به فلان پیشکسوت در رسانه‌ها حمله می‌کند. به هواداران می‌گوید اهالی کوفه و به برخی خبرنگاران می‌گوید حمام نمی‌روند! بعد هم که می‌رود شکایت می‌کند و حتماً همه مقصرند، به جز خودش. من بازیکنانی را به استقلال آوردم که با حضور آنها، استقلال بهترین تیم آسیا بود و می‌توانست قهرمان لیگ قهرمانان شود اما به فینال نرسیدیم. بازیکنانی مثل مجیدی، نکونام، تیموریان، ساموئل، خسرو حیدری، رحمتی، عمران‌زاده، صادقی و... همه این‌ها یا از خارج آمده بودند و یا ملی‌پوش بودند. من برای گرفتن این بازیکنان به بیمارستان هم رفتم اما آن تیم را حذف کرد؛ حالا من باید سؤال کنم یا قلعه‌نویی؟

سرمربی استقلال در قسمتی دیگر از مصاحبه‌اش گفته بهترین دوران استقلال زمان مدیریت اولیایی رقم خورد؛ این مسئله را قبول دارید؟
من هنوز که هنوز است احترام اولیایی را نگه می‌دارم و در هر مجلسی او را ببینم، جایم را به ایشان می‌دهم. من یک بار در مورد اولیایی حرف‌ بی‌ربط نزده و نمی‌زنم زیرا باید بلد باشیم به پیشکسوتان احترام بگذاریم اما این را بگویم که من با مربیان دیگر، بهترین نتایج را در استقلال گرفتم. بهترین مربی تاریخ استقلال ناصر حجازی فقید بود که استقلال را به قهرمانی ایران و نایب‌قهرمانی آسیا رساند. بهترین مربی استقلال پرویز مظلومی بود که ۴ بار پرسپولیس را برد و برای استقلال جام آورد. استقلال ۷ ملی‌پوش داشت که تیم ملی با حضور آنها در ۳ بازی آخر مرحله مقدماتی جام جهانی، ۹ امتیاز گرفت و رفت جام جهانی. جالب است که تیم ملی با ملی‌پوشان استقلال نتیجه می‌گیرد اما خود استقلال نه! ملی‌پوشان استقلال تیم ملی را به جام جهانی بردند اما در لیگ پنجم شدند. تیم را این آقا پنجم کرد، من را بیرون کردند! حالا هم نوش‌جان‌تان که ماندید. من هم دندان روی جگر گذاشتم زیرا مقابل عظمت استقلال کسی نیستم؛ اگر هم این حرف‌ها را زدم به این خاطر بود که چندین بار علیه من صحبت شد و دیدم انگار پایانی ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید