76939

صادرات سالانه یک میلیارد دلار تولیدات صنایع انرژی بر از منطقه ویژه خلیج فارس

دنیای معدن - مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس اعلام کرد: این منطقه در مجموع 9 میلیارد دلار سرمایه گذاری داخلی و خارجی جذب کرده که 3.2 میلیارد دلار از طرح های سرمایه گذاری شده به بهره برداری رسیده است.

به گزارش دنیای معدن، مسعود هندیان در گردهمایی فرصت های سرمایه گذاری استان هرمزگان افزود: همچنین 5.6 میلیارد دلار طرح در منطقه در دست اجراست و 2 میلیارد دلار دیگر در حال مذاکره است.


وی ادامه داد: در حال حاضر 4 مجتمع فولادسازی، 2 مجتمع آلومینیوم، 3 پست اسکله مواد معدنی و نفتی با ظرفیت 27 میلیون تن و یک پست برق در این منطقه فعال هستند. همچنین 2 مجتمع گندله سازی، 2 نیروگاه و دهها طرح دیگر در دست اجراست که این منطقه را به قطب برتر صنایع انرژی بر در کشور تبدیل کرده است.


هندیان با بیان اینکه ظرفیت تولید 10 میلیون تن فولاد کشور در این منطقه دیده شده، افزود: یکی از برنامه های منطقه ویژه اقتصادی خلیج فارس تکمیل زنجیره های تولید صنایع پایین دستی و بالادستی فولاد و آلومینیوم است به طوری که این منطقه قطب تولید سالانه 10 میلیون تن فولاد، 1.2 میلیون تن آلومینیوم، 5600 مگاوات برق و روزانه 700 هزار مترمکعب آب شیرین و انتقال 2 میلیون مترمکعب گاز در ساعت است.


وی تصریح کرد: در حال حاضر سالانه یک میلیارد دلار صادرات صنایع انرژی بر از این منطقه ویژه انجام می شود که در افق بلندمدت رقم صادرات سالانه 6 میلیارد دلار و میزان سرمایه گذاری در برنامه چشم انداز جذب 20 میلیارد دلار سرمایه گذاری پیش بینی شده است.


وی با بیان مزایای سرمایه گذاری در منطقه ویژه اقتصادی خلیج فارس گفت: این منطقه در یکی از مهمترین نقاط راهبردی جهان واقع شده که دسترسی آسان به آب های آزاد، منابع عظیم انرژی گاز و ... را دارد. همچنین این منطقه به علت همجواری با مناطق بزرگ سنگ آهن و سایر مواد معدنی تولید فولاد و آلومینیوم شرایط مناسبی را تکمیل زنجیره تولید صنایع معدنی دارد.


منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس به وسعت 5 هزار هکتار(در استان هرمزگان)، ماموریت هایی همچون ایجاد شرایط جذب سرمایه گذاری داخلی و خارجی برای احداث واحدهای معدنی و صنایع معدنی و طراحی، ساخت و اجرای طرح های زیربنایی در بخش مختلف را برعهده دارد.

دیدگاهتان را بنویسید