76937

ظرفیت های طلایی اقتصاد ایران در هرمزگان

دنیای معدن -استان هرمزگان با بیش از هزار و 500 کیلومتر نوار ساحلی دارای ظرفیت های فراوانی در زمینه سرمایه گذاری است به گونه ای که از آن به عنوان بهشت سرمایه گذاران نام برده می شود.

استاندار هرمزگان می گوید: وجود 14 جزیره اقتصادی، دسترسی به آبهای آزاد، پنج منطقه ویژه اقتصادی، سه منطقه آزاد، پالایشگاه های نفت و میعانات گازی، کارخانه های سیمان، آلومنیوم، فولاد و وجود بندر شهید رجایی و شهید باهنر از ظرفیت های اقتصادی هرمزگان است.
دسترسی به شبکه های چهارگانه حمل و نقل، وجود 13 شهرک و 4 ناحیه صنعتی، 197 معدن فعال، 26 گمرک، 22 بندرصیادی و ظرفیت پرورش آبزیان، 163 هزار هکتار اراضی کشاورزی قابل کشت، صید سالانه 188 هزار تن انواع آبزی، وجود 13 منطقه حفاظت شده محیط زیست، 318 اثر تاریخی و طبیعی و ظرفیت های گردشگری از دیگر ظرفیت های مهم این استان جنوبی است.
آقای جادری با بیان اینکه مجاورت با تنگه هرمز فرصت عالی دراختیار کشورمان قرار داده است، می افزاید: وجود ظرفیت های بالقوه و بالفعل در هرمزگان هرگونه سرمایه گذاری را ممکن کرده است.
وی تصریح می کند: هر یک از ظرفیت‌های استان هرمزگان موتور محرک توسعه اقتصادی قلمداد می‌شود و ازنظر اجرای طرح ‌های بزرگ و اثرگذار گنجینه ظرفیت‌های مادی و کارگاه سازندگی کشور است.
آقای شافعی رئیس اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی با توجه به این ظرفیت ها می گوید: هرمزگان با داشتن مزیت ها و فرصت های فراوان نقش ملی و فراملی در اقتصاد منطقه ایفا می کند .
رئیس سازمان سرمایه گذاری و کمک های فنی و اقتصادی ایران نیز در نخستین همایش سرمایه گزاری در هرمزگان گفت: هرمزگان تنها استان کشور است که دارای مجمع الجزایر و دسترسی به آب های آزاد است و این به منزله ورود به بازارهای جهانی و اقتصاد بین الملل است.
آقای خزایی می افزاید: هرمزگان امن ترین استان برای سرمایه گذاری است اما تعیین نقشه راه منابع مالی برای شناسایی و اطلاع رسانی و چگونگی تامین مالی طرحهای سرمایه گذاری در استان ضروری است.
به اعتقاد کارشناسان، هرمزگان در مسیر پیشرفت و ترقی قرار گرفته، پیشرفتی که نیازمند توجه بخش خصوصی و سرمایه گذاری برای تحقق بیش از پیش آن است.
نماینده مردم شرق هرمزگان در مجلس شورای اسلامی می گوید: در برنامه ششم توسعه سه منطقه ویژه مشخص شده است که هرمزگان جزو هر سه منطقه زاگرس، محور شرق کشور و سواحل مکران قرار می گیرد.
از سوی دگر تبدیل شدن بندر شهید رجایی به بنادر نسل سوم و افزایش ترانزیت کالا از این منطقه، هرمزگان را در مسیر شکوفایی قرار داده است.
هم اکنون 53 درصد مجموع حمل و نقل دریایی کشور و جابجایی 78 درصد کانتینرها در این بندر صورت می گیرد، امری که به گفته آقای سعیدنژاد مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان، توسعه پس کرانه های آن نیازمند سرمایه گذاری است.
آقای شهیدی دبیرکل شورای عالی امور ایرانیان خارج از کشور هم می گوید: در هرمزگان برنامه هایی مانند ساخت هتل پنج ستاره، مشارکت در مرحله سه و چهار بندر شهید رجایی، ایجاد تسهیلات دریایی و بانک دریایی با کمک سرمایه گذاران ایرانی خارج از کشور در حال اجراست .
آقای ابویی معاون برنامه ریزی وزیر صنعت، معدن و تجارت، مشارکت در طرحهای توسعه مکران و جاسک، توسعه جامع صنایع دریایی، ایجاد واحدهای پتروشیمی، توسعه پس کرانه های بنادر، سرمایه گذاری و مشارکت در دریای عمان و ایجاد صنایع تبدیلی را از محورهای توسعه استان هرمزگان نام می برد که نیازمند سرمایه گذاری است.
آقای لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی که برای افتتاح نمایشگاه ظرفیت های سرمایه گزاری به هرمزگان آمده بود، می گوید: درپی آن هستیم که در مجلس سیاست هایی بکار گرفته شود که بخش خصوصی مانند بخش دولتی دارای کرسی هایی شود و برخی از موانع و مشکلات را سرمایه گذاران با ما در میان بگذارند.
آقای هاشمی نماینده مردم شرق هرمزگان در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی می گوید : طرحی در مجلس در حال تصویب و قرار است دولت 10 هزار میلیارد تومان اعتبارات کشور را برای تقویت سرمایه بانک ها اختصاص دهد و بانک ها سه برابر آن را به بخش خصوصی برای سرمایه گذاری اختصاص دهند.
خانم اخلاقی عضو اتاق مشترک بازرگانی ایران و امارات که در پالایشگاه شهید هاشمی نژاد سرخس و در بندرشهید رجایی سرمایه گذاری کرده است درباره نگرانی های سرمایه گذاران هم می گوید: روند اخذ مجوزها باید تسهیل شود ، اماراتی ها بسیار علاقه مند به سرمایه گذاری در ایران هستند اما تضمین می خواهند.
آقای اسرار حقیقی نایب رئیس شورای اتاق بازرگانی ایرانیان نیز از کاغذبازی های اداری گلایه دارد و می گوید: یک سرمایه گذار برای اخذ مجوز باید مراحل اداری زیادی را پشت سر بگذارد که این خوشایند نیست.
آقای جادری استاندار هرمزگان با بیان اینکه درحال حاضر اعطای مجوزها با تاخیر انجام می‌شود و این مسئله مشکلات زیادی را ایجاد کرده است، می گوید: تغییر مکرر مقررات نیز یکی دیگر از مشکلات سرمایه گذاری است.
رئیس سازمان سرمایه گذاری و کمک های فنی و اقتصادی ایران نیز با اشاره به اینکه کشور ما دارای بهترین قوانین سرمایه گذاری در جهان است، به سرمایه گذاران اطمینان می دهد و می گوید: طبق قانون سال 81 همه خطرهای سرمایه گذاری مورد ضمانت دولت ایران است و تحولات سیاسی، ورود و خروج پول و سرمایه، اصل سرمایه و قرار دادهای سرمایه گذاران با دستگاه های اجرایی ضمانت می شود .
آقای خراعی می افزاید: دراین زمینه اعطای حق اقامت به سرمایه گذاران و معافیت های مالیاتی هم در قانون پیش بینی شده است.
رئیس کانون زنان بازرگان ایران هم می گوید: تسهیل مقررات، نگاه امید بخش و اطمینان خاطر از نگاه برنامه محور در حوزه اقتصاد، سرمایه گذاری در استان هرمزگان را با امنیت و انگیزه مواجه کرده است که باید از این ظرفیت حداکثر بهره را ببریم .
خانم مقیمی می افزاید: نگاه واقع بینانه نشان می دهد هرمزگان در مسیر توسعه روند رو به رشد و شتابانی دارد که این امر بهترین فرصت را در اختیار سرمایه گذاران بخش خصوصی قرار داده است.

دیدگاهتان را بنویسید