76926

افت فلز زرد با فشار شاخص های دلار و بورس

دنیای معدن - فلز زرد هفته کاری تازه را با رشد آغاز کرد، اما خیلی زود با رسیدن داده های کاهشی در مسیر فرود از قله دو هفته ای خود قرار گرفت.

هر اونس فلز زرد که هفته گذشته با 10 دلار افزایش به قیمت 1213 دلار رسیده بود، صبح دوشنبه تا قیمت 1224 دلار هم بالا رفت، اما تا ساعت 6 بعدازظهر به وقت تهران به بهای 1215 دلار رسید، گرچه هم اکنون که شما این گزارش را می خوانید ممکن است قیمت متفاوتی به عنوان قیمت نهایی نخستین روز کاری هفته ثبت شده باشد.

بازارهای فلزات گرانبها صبح دوشنبه تحت تاثیر کاهش نرخ بهره بانکی چین و افزایش تقاضای فیزیکی در بازار این کشور با افزایش روبه رو شد. به باور تحلیلگران بازار طلا، کاهش نرخ های بهره بانکی چین به نفع طلا عمل خواهد کرد، اما رشد ناشی از این خبر کوتاه مدت بود.

آنچه به افت فلز زرد از اوج قیمتی دو هفته گذشته کمک کرد، ماندن شاخص های سهام بازارهای اروپا بر قله 7 هفته ای و نفع بردن شاخص های سهام آسیا از کاهش نرخ های بهره در چین بود. البته رکوردزنی دلار نیز تاثیر فوق العاده خود را داشت.

رشد بازارهای سهام اروپا که هفته پیش بیشتر ناشی از توافق موقت یونان با اتحادیه اروپا بود، روز دوشنبه عمدتا تحت تاثیر اخبار خوب از وضعیت بخش ارتباطات قرار داشت. شاخص دلار آمریکا هم تحت تاثیر ضعف ین به بالاترین سطح خود طی 11 سال گذشته رسید.

دیگر عامل تاثیرگذار بر رشد ارزش دلار، تشدید بحث ها بر سر افزایش نرخ های بهره فدرال رزرو بود. اما چنان که اشاره شد اخبار مربوط به نرخ های بهره چین هم روز دوشنبه توجه های بسیاری را به خود جلب کرد.

چین که در سال 2014 کندترین رشد خود در دهه های گذشته را ثبت کرده روز شنبه نرخ های بهره معیار و پس انداز را کاهش داد تا بازارها در نخستین روز فعالیت خود در هفته جدید به این خبر واکنش نشان دهند.

روز دوشنبه شاخص مدیران خرید چین هم از سوی موسسه HSBC 7/ 50 واحد اعلام شد که بالاترین میزان از جولای 2014 بود. البته دولت چین روز یکشنبه اعلام کرد که بخش کارخانه ای اقتصاد این کشور در ماه فوریه برای دومین ماه پیاپی کوچک شده است.

به هر روی کند شدن روند رشد دومین اقتصاد بزرگ جهان مقام های مالی این کشور را واداشت تا روز دوشنبه کاهش نرخ های بهره خود را اعلام کنند. این کاهش گرچه در بازارهای سهام خود چین تاثیر قابل توجهی نداشت، اما شاخص های سهام استرالیا را بالا برد.

البته بورس شانگهای هم واکنش خوبی به این خبر نشان داد. دیگر شاخص های سهام آسیا در برابر این خبر سکوت کردند. دیگر خبر اروپایی روز دوشنبه این بود که تورم منطقه اروپا در ماه فوریه کمتر از حد انتظار کاهش پیدا کرده است.

البته هسته تورم ثابت مانده و بیکاری در ماه ژانویه برای سومین ماه پیاپی کم شده است. «یورواستات»، آژانس آمار اتحادیه اروپا دوشنبه اعلام کرد که بهای مصرف کننده در 19 کشور منطقه یورو در ماه فوریه 3/ 0 درصد افت کرده است.

به این ترتیب وضعیت خوب بازارهای سهام آسیا و اروپا به خروج سرمایه از بازار طلا کمک کرد. در این میان «سودگیری» معامله گران نیز به ضرر فلز زرد عمل کرد. اونس روز گذشته پس از رشد آغازین، دوباره به سوی مرز 1200 دلار حرکت کرد، اما تا لحظه تنظیم این خبر وارد محدوده 1200 دلار نشد.

تازه ترین تحلیل تکنیکال نشان می دهد که سطح حمایتی قیمت طلا در کوتاه مدت 1215 دلار خواهد بود و د صورت شکسته شدن این سطح قیمت طلا با افت بیشتری روبه رو خواهد شد. اونس روز گذشته تا زمان نوشته شدن این گزارش نتوانست این مرز حمایتی را بشکند.

به گزارش "سایت طلا" به نقل از پایگاه اینترنتی «اف ایکس استریت»، تحلیل تکنیکال نشان می دهد سطح مقاومتی قیمت طلا در شرایط کنونی 1223 دلار خواهد بود و اگر این سطح شکسته شود، قیمت فلز زرد تا 1232 دلار در هر اونس نیز افزایش خواهد یافت.

بر اساس این گزارش اگر سطح مقاومتی 1232 دلاری نیز شکسته شود؛ قیمت طلا به زودی با افزایش بیشتری روبه رو خواهد شد و سطح روانی 1240 دلاری را خواهد شکست، اما اگر سطح حمایتی 1215 دلاری شکسته شود سطح حمایتی بعدی برای طلا 1200 دلار خواهد بود.

این در حالی است که پیش بینی های کوتاه مدت کارشناسان حاکی از آن است که اونس طلا در هفته جاری به احتمال قوی به زیر مرز روانی 1200 دلار سقوط نخواهد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید