76797

صددرصد برنامه اکتشافی ایمیدرو در سال 93 محقق شد

دنیای معدن - رئیس هیات عامل ایمیدرو از عملیاتی شدن کل برنامه 200 هزار کیلومتر مربع اکتشاف معادن خبر داد.

به گزارش دنیای معدن ، مهدی کرباسیان پس از امضای یادداشت تفاهم همکاری این سازمان با خانه صنعت، معدن و تجارت ایران برای توسعه سرمایه گذاری در بخش معدن و صنایع معدنی، اظهار داشت: برنامه هدف گذاری شده سازمان شامل200 هزار کیلومتر مربع برای اکتشاف معادن کشور طی یک سال گذشته، با همکاری سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی آغاز شده بود و به میزان صددرصد محقق شده و تاکنون، 200 میلیون تن سنگ آهن و 120 میلیون تن زغال سنگ ذخیره قطعی حاصل شده است.
وی ادامه داد: با ادامه اکتشافات، بدون تردید به منابع عظیم تری در ذخایر قطعی خواهیم رسید و از 68 نوع ماده معدنی شناخته فراتر خواهیم رفت و با دستیابی به نتایج قطعی، برای استخراج و فرآوری مواد معدنی با بخش خصوصی در قالب کنسرسیوم یا مشارکت مذاکره خواهیم کرد.


رئیس هیات عامل ایمیدرو با بیان اینکه خانه صنعت، معدن و تجارت به عنوان یک تشکل، جایگاه ویژه ای در بخش خصوصی دارد، گفت: این تشکل تاکنون بیشتر در حوزه بخش صنعت و تجارت بوده و امیدواریم با امضای یادداشت تفاهم فعلی، بخش خصوصی به حوزه معدن توجه بیشتری کند چرا که در راستای اقتصاد مقاومتی است.


وی ادامه داد: جایگاه معدن و صنایع معدن در تولید ناخالص داخلی کشورهای معدن خیز 16 درصد است اما در کشور ما به رغم ذخایر بالای معدن، این رقم به حدود 6 درصد می رسد و برای ارتقای این جایگاه، ایمیدرو درصدد ترغیب بخش خصوصی است و همکاری خانه صنعت، معدن و تجارت می تواند توسعه بخش معدن را در سطح کشور تسریع کند.


معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه ایمیدرو از نیمه دوم سال 92 تاکنون طرح های راکد و نیمه تمام را -که به دلیل کمبود نقدینگی و تصمیمات اشتباه خصوصی سازی و واگذاری 21 هزار میلیارد تومان از دارایی های ایمیدرو به عنوان رد دیون متوقف مانده بود- با کمک بخش خصوصی فعال کرد، تصریح کرد: بخش خصوصی به دلیل توانمندی های موجود، اجرای طرح های معدن و صنایع معدنی را بهتر می تواند به پیش برد و باید در این طرح ها حاکمیت کند.


وی افزود: با اجرای طرح های معدن و صنایع معدنی، علاوه بر ایجاد اشتغال و ارتقای تولید ناخالص داخلی، محرومیت زدایی از مناطق اتفاق خواهد افتاد.
کرباسیان با اشاره به موضوع به روز رسانی طرح جامع فولاد، گفت: به دلیل نبود تعادل در ایجاد ظرفیت سنگ آهن، گندله، کنسانتره و شمش فولاد با مجوزهای ارائه شده در دوره قبل، اکنون ظرفیت تولید فولاد به 22 میلیون تن رسیده که به رغم افزایش تولید فولاد هنوز نتوانسته ایم با ظرفیت کامل کار کنیم.
وی ادامه داد: طی 2 سال گذشته به دلیل رکود در بخش ساختمان، از پایان سال گذشته، دولتصادرات فولاد را آزاد کرده و با این سیاست و برای نخستین بار 2 میلیون تن محصولات فولادی صادر شد.
عبدالوهاب سهل آبادی، رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت در این جلسه با اشاره به اینکه خانه های صنعت، معدن و تجارت در کل استان های کشور و تعداد زیادی از شهرستان ها شعبه دارد، گفت: این تشکل، یکی از بهترین جایگاه ها برای شناخت صنعت و معدن و توسعه بخش خصوصی است. به عنوان مثال، از 8 هزار واحد صنعتی و معدنی، 6200 واحد عضو این خانه هستند.
وی ادامه داد: با توجه به ظرفیت موجود در این تشکل، می توانیم چالش ها، توانمندی ها و نیز فعالان دلسوز و علاقه من به توسعه کشور را در حوزه معدن شناسایی و معرفی کنیم.
وی ادامه داد: با توجه به وجود ذخایر غنی معدنی در کشور و تاکید مقام معظم رهبری بر فرآوری معادن، باید این موضوع را با جدیت دنبال کنیم. همچنین انتظار داریم در اجرای طرح ها، تجهیزات تولید کارخانه فولادی از سازندگان داخلی تامین شود.

دیدگاهتان را بنویسید