76787

برگزاری هفدهمین سمپوزیوم فولاد در اردکان

دنیای معدن - هفدهمین سمپوزیوم فولاد، با شعار 'توسعه معادن و صنایع آهن و فولاد همگام با توسعه پایدار در اقتصاد غیرنفتی' طی دو روز در مجتمع گندله سازی اردکان برگزار شد .

به گزارش دنیای معدن در مراسم افتتاح این نشست فنی و تخصصی که با حضور فعالان معادن و صنایع آهن و فولاد، کارشناسان، مدیران، اساتید و و متخصصان و سرمایه گذاران علاقه مند به این حوزه برگزارشد ، دکترعباس نجفی زاده رییس هیات مدیره انجمن آهن و فولاد ایران با اشاره به حضور قابل توجه شرکت های فعال در زمینه معدن و صنعت فولاد در سمپوزیوم گفت: مهمترین محورهای مورد بحث در این نشست ، بررسی فناوریهای جدید این صنعت در قالب طرح ها و مقالات ، بررسی راهکارهای عملی با هدف کاهش قیمت تمام شده و دستیابی به تکنولوژی های ترکیبی با نگاه به کاهش مصرف انرژی و توجه به حفظ محیط زیست می باشد.

محمدرضا تابش نماینده مردم اردکان در مجلس شورای اسلامی نیزکه در این مراسم حضور داشت با بیان اینکه برگزاری این سمپوزیوم برای اولین بار در سایت صنایع معدنی، آغاز تغییر رویکرد کاهش اتکا به منابع نفتی و تحقق اقتصاد مقاومتی مورد نظر مقام معظم رهبری با استفاده از فرصت¬های این بخش باشد تصریح کرد: بی شک، توجه و عنایت به معادن متنوع و صنایع فرآوری معدنی می تواند ما را در دستیابی به اهداف اقتصاد مقاومتی و تحقق توسعه پایدار و متوازن در کشور رهنمون سازد.

وی تصریح کرد: در پنج دهه اخیر بودجه ما متاثر از نفت بوده و چنانچه توجه و حمایت های گسترده برای اکتشافات و بهره برداری از سایر ذخایر غنی معدنی کشور انجام می شد امروز اتکا به اقتصاد تک محصولی و نفت وجود نداشت .

نماینده مردم اردکان افزود: در سال های اخیر اهتمام برخی از شرکت¬ها ، و سرمایه گذاران به امر بهره برداری از معادن موجب تامین مواد اولیه توسعه صنایع فلزی ایران از قبیل آهن و فولاد ، مس، آلومینیم و سرب و روی میسر گردیده است

و شرکت هایی مثل چادرملو ، سنگ آهن گل گهر ، سنگ آهن بافق و مس سرچشمه توانسته اند در زمینه رونق بخشی به صنایع معدنی که پیامد آن اشتغال و رونق اقتصادی، و نهایتا پیشرفت و توسعه کشور است، سهم ارزنده¬ای ایفا نمایند. بطوریکه اکنون ظرفیت عظیمی برای توسعه صنایع پایین دستی و بکارگیری فناوری های نوین صنعتی و معدنی فراهم شده است تا جائیکه حدود 60 درصد کل سنگ آهن و کنسانتره ایران در استان یزد تولید می¬شود.

تابش همچنین با اشاره به اهمیت کاهش مصرف انرژی در صنایع فولاد گفت : مجتمع معدنی و صنعتی چادرملو با کاهش 30 درصدی مصرف انرژی در تولید فولاد گام ارزشمندی در این راه برداشته است .

نماینده مردم اردکان همچنین از اقدامات ارزشمند مجتمع معدنی و صنعتی چادر ملو در خصوص ایجاد شبکه دفع فاضلاب شهری با هدف بهره برداری مجدد از اب تصفیه شده آن در کارخانه، تقدیر و تشکر کرد .

معاون برنامه ریزی و اشتغال استانداری یزد نیز در این مراسم با بیان اینکه به همت مدیران و مسوولان توانسته ایم جایگاه مناسبی در حوزه فناوری منابع معدنی مخصوصا آهن و فولاد در سطح بین الملل کسب کنیم تصریح کرد: تمام این افتخارات در استان یزد مدیون تلاش و همکاری سرمایه گذران و دلسوزان است.

محمدرضا بابایی افزود: مجموع سرمایه گذاری های که توسط شرکت معدنی و صنعتی چادرملو در استان یزد و مخصوصا شهرستان اردکان انجام شده ، بیش از1000میلیارد ریال است که برای استان یزد یک نعمت محسوب می شود.

گفتنی است همزمان با برگزاری این سمپوزیوم نمایشگاهی نیز با حضور همه فعالان صنعت فولاد در مجتمع گندله سازی اردکان برگزار شد. در این نمایشگاه بیش از 300 شرکت داخلی و خارجی توانمندی های خود را در بخش اهن و فولاد، به نمایش گذاشتند .

همچنین 48 مقاله از مجموع مقالات این سپوزیوم، طی دو روز نشست تخصصی، از سوی محققان و پژوهشگران کشورمان ارائه شد

دیدگاهتان را بنویسید