76557

رشد تولید اقتصادی جهان، قیمت مس را افزایش داد

دنیای معدن - بعد از ظهر روز چهارشنبه هفته گذشته قیمت مس در بورس نیویورک برای تحویل در ماه مه هر پوند 2.65 دلار افزایش پیدا کرد.

تحلیل گران دلیل این افزیش را آمار تولید صنعتی کارخانه های چینی می دانند.

به گزارش ماینینگ، در حال حاضر قیمت مس نسبت به 13 ژانویه که کاهش چشم گیر 8 درصدی داشت در بالاترین سطح معامله می شود.

تا پایان ماه گذشته قیمت این فلز هر پوند 2.42 دلار کاهش (پایین ترین قیمت از ژوئیه 2009) پیدا کرد ولی در این ماه (فوریه) در حال حاضر 6 درصد افزایش را نشان می دهد.

شاخص خریداران PMI تولیدات چین نشان می دهد که برای اولین بار در ماه فوریه، در طی چهار ماه رو به افزایش گذاشته است.

این شاخص که سطح فعالیت اقتصادی شرکتهای کوچک و متوسط را نشان می دهد در ماه ژانویه به بالای 50 رسید که بیانگر رشد و توسعه است.

اما میزان صادرات به دلیل افزایش قدرت برابری یوان و کاهش بیشتر هزینه های تولید، تنزل پیدا کرده است چون کاهش قیمت نفت در این بخش نیز تأثیر گذار بوده است و نیز تقاضای داخلی افزایش پیدا کرده و به موجودی انبارها واحدهای تولیدی افزوده شده است.

چین در حال حاضر بیش از 60 درصد تجارت جهانی سنگ آهن، 47 درصد مس، 43 درصد زغالسنگ، 36 درصد نیکل، سرب 44 درصد و روی 41 درصد تجارت جهانی را به خود اختصاص داده است.

با توجه به این حجم تجارت برای دومین اقتصاد بزرگ در جهان، سلامت اقتصادی چین برای صنعت معدن در جهان بسیار حائز اهمیت است.

قیمت مس رابطه بسیار نزدیکی با PMI چین دارد و بررسی ها نشان می دهد، قیمت مس می تواند از سطح کنونی آن افزایش پیدا کند.

اگرچه بحران در بازار مسکن چین بر روی قیمت مس تأثیرات کاهشی می گذارد، ولی علائم حاکی از این است، قیمت این فلز سریعتر از سایر مناطق رو به رشد گذاشته است.

اطلاعات و آمار جهانی مربوط به PMI که در اوائل این ماه منتشر گردید، نشان می دهد که فعالیتهای تولیدی در حوزه یورو که میزان تولید آن به بالاترین سطح در طی هفت ماه گذشته رسیده، افزایش پیدا کرده است.

سومین اقتصاد بزرگ جهانی (ژاپن) نیز روند افزایشی را اتخاذ کرده است و PMI در ایالت متحده امریکا پس از اینکه 5.5 سال بالای 50 واحد بود در ماه فوریه به بالاترین سطح خود در طی سه ماه گذشته رسید.

دیدگاهتان را بنویسید