76539

معادن غنی افغانستان فرصت مناسبی برای توسعه شرق کشور

دنیای معدن - معاون برنامه ریزی و توانمند سازی ایمیدرو گفت: معادن افغانستان با برخورداری از ذخایر غنی، شرایط مطلوبی برای احداث کارخانه های فرآوری و در نتیجه توسعه استان های شرقی کشور دارد.

به گزارش دنیای معدن، امیر خرمی شاد با بیان این مطلب تصریح کرد: ایمیدرو علاوه بر توسعه بخش معدن و صنایع معدنی در داخل، اجرای طرح های برون مرزی را با هدف صدور خدمات فنی مهندسی و نیز بسترسازی برای حضور سرمایه گذاران جهت توسعه صنایع معدنی در دستور کار قرار داده است.


وی افزود: معادن افغانستان به عنوان یک کشور معدن خیز، فرصت های بی نظیری برای سرمایه گذاری در حوزه سنگ آهن، مس، نیوبیوم، کبالت، مولیبدن و لیتیم دارد که با فراهم سازی شرایط جهت ایجاد واحدهای فرآوری و در عین حال تکمیل زنجیره ارزش صنایع معدنی در داخل کشور، می توان علاوه بر ایجاد اشتغال، اقتصاد منطقه و کشور را رونق داد.


معاون برنامه ریزی و توانمند سازی اظهار داشت: ارزش ذخایر معادن افغانستان تاکنون حدود 850 میلیارد دلار تخمین زده شده و اگر ما در حوزه های یاد شده سرمایه گذاری و محصولات فرآوری شده را به محصول با ارزش افزوده تبدیل کنیم، سالانه می توانیم بیش از 5 میلیارد دلار محصول فرآوری شده صادر کنیم.


وی ادامه داد: با توجه به دسترسی نداشتن کشور افغانستان به آب های آزاد، منطقه ویژه چابهار ایران برای صادرات این محصولات به بازارهای جهانی بسیار مناسب خواهد بود و بدون شک، افغانستان نیز برای تولید و صادرات محصولات معدنی خود از طریق ایران منفعت خواهد برد.

دیدگاهتان را بنویسید