76461

وجود 40 تن ذخیره طلا در استان کردستان

دنیای معدن - رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کردستان با اشاره به ذخیره حدود 100 تن طلا در استان گفت : از میزان 340تن ذخیره قطعی شناسایی شده در کشور 40تن ذخیره قطعی آن مربوط به استان کردستان است.

به گزارش دنیای معدن ، محمد دره وزمی در سی و سومین همایش اکتشاف عناصر فلزی با نگرش ویژه بر طلا در استان کردستان اظهار داشت: این ۴۰ تن طلا در دو منطقه سقز و ساری گونی وجود دارد.


وی افزود: کردستان به لحاظ معادن دارای پتانسلهای بسیار خوبی می باشد که از لحاظ ارزش ریالی، این ذخایر هم قابل ملاحظه است.


رئیس سازمان سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان بیان کرد: با توجه به بررسی های صورت گرفته ذخایر احتمالی طلای کردستان در حدود ۱۰۰ تن است و این عدد قابل توجهی است و باید با تمام توان در این حوزه ورود پیدا کنیم.


دره وزمی یادآور شد: سال ۹۴ کار اکتشاف محدودهای حمزه قرنین و کسنزان و میرگه نقشینه سقز تمام می شود و هم اکنون این معادن که توسط سازمان زمین شناسی کشور دارای پروانه اکتشاف می باشد.و دوباره این معادن توسط سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان به مزایده گذاشته می شود.


وی ادامه داد: خوشبختانه با توجه به پیگیری های مستمر بحث فراوری طلا در کردستان اتفاق افتاده است و کارخانه طلا در ساری گونی راه اندازی می شود.


رئیس سازمان سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کردستان گفت: ظرفیت های خوبی در راستای توسعه همه جانبه در کردستان وجود دارد که باید به بالفعل تبدیل شوند.
دره وزمی اظهار داشت: نگرش مسئولان در بخش خصوص و دولتی به این ظرفیت ها باید تیزبینانه و مقتصدانه باشد تا بسترهای توسعه استان فراهم شود.


وی افزود: متاسفانه در حال حاضر نگرش به حوزه معدن کردستان خام فروشی است و این نگرش باید حذف شود تا بتوانیم شاهد توسعه استان و احداث کارخانه ها و واحدهای صنعتی باشیم.


رئیس سازمان سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کردستان بیان کرد: از پدیده خام فروشی نه ارزش افزوده و نه اشتغالزایی نصیب کردستان می شود و از این رو باید با تعامل مناسب با دستگاه های مربوطه و سرمایه داران و برنامه ریزی مستمر بستر حذف خام فروشی معادن را در کردستان فراهم کنیم.


دره وزمی یادآور شد: احداث صنایع فراوری معادن برای فراوری معادن و جلوگیری از خام فروشی در اولویت کاری وزارت خانه و سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان است.
وی ادامه داد: در حال حاضر ۱۸ گونه ماده معدنی در کردستان داریم که شامل سنگ آهن، سیلیس، سنگ مرمر، طلا، سنگ لاشه و سنگ تزئینی و .... است.


رئیس سازمان سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کردستان در بخش دیگری از سخنان خود گفت: در بحث سنگ آهن نیز متاسفانه شاهد خام فروشی هستیم و برای رفع مشکلات باید به دنبال احداث زنجیره ای فراوری و احداث کارخانه باشیم.


دره وزمی اظهار داشت: تولید فولاد حلقه های زیادی دارد و خوشبختانه در کردستان این حرکت آغاز شده است و در آینده می توانیم شاهد توسعه همه جانبه در کردستان باشیم.


وی افزود: در ایجاد حلقه ها به دنبال جذب سرمایه گذار هستیم و احداث این حلقه ها هم سرمایه و هم استغال را به دنبال دارد.


رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان بیان کرد: در بحث سنگ باریت هم کردستان ظرفیت های ویژه ای داردو با ورود سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان و همچنین سیاست های مسئولان استان در راه اندازی کارخانه فرآوری باریت اقداماتی صورت گرفته است که انشاالله در آینده نزدیک هم از شاهد فرآوری سنگ باریت در استان خواهیم بود.

دیدگاهتان را بنویسید