76001

وزارت نیرو سال هاست در رؤیای نیروگاه طبس قدم می زند

دنیای معدن - معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی با اعلام خبر تنوع بخشی سبد انرژی کشور اظهار کرد: چند شرکت خارجی برای احداث نیروگاه زغال سنگی طبس پیشنهاداتی اعلام کرده اند و درصدد جذب سرمایه گذار هستیم.

هوشنگ فلاحتیان ، با اشاره به این که مقدمات ساخت نیروگاه طبس فراهم شده، گفت: از سوی شرکت های خارجی درباره نیروگاه طبس نقطه نظراتی وجود دارد و پس از جذب سرمایه گذار، احداث نیروگاه آغاز می شود.

وی تصریح کرد: وزارت نیرو خواهان تنوع بخشی به سبد نیروی برق و افزایش سهم انرژی های تجدیدپذیر است.

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی اظهار کرد: بر اساس برنامه ریزی های صورت گرفته از طریق روش های گوناگون همچون توسعه تولید برق از طریق نیروگاه های زغال سنگ سوز، تکیه صنعت برق را به سوخت گاز، گازوئیل و مازوت کمتر می کنیم.

فلاحتیان خاطرنشان کرد: وزارت نیرو در حال پیگیری است تا در آینده بتواند چند نیروگاه زغال سنگ سوز در کنار نیروگا ه های گازسوز، مازوت سوز، گازوئیل سوز و نیروگاه های برق آبی داشته باشد.

وی درمورد شرایط نیروگاه طبس اظهار کرد: کار اجرایی طبس شروع شده، مقدمات کار فراهم شده و اکنون به دنبال جذب سرمایه گذار هستیم. این نیروگاه نیاز به 650 میلیون دلار سرمایه برای احداث دارد.

نیروگاه طبس، پروژه نیمه تمام دولت ها

پیش از این در اوایل آذرماه سال 1391، معاون وقت وزیر نیرو در امور برق و انرژی از ساخت نیروگاه زغال سنگی طبس با فاینانس چین و فعالیت نیروگاه زرند با پودر زغال سنگ خبر داده بود.

محمد بهزاد در گفت وگو با خبرنگار ایسنا با تاکید بر اهمیت نیروگاه های زغال سنگی و جدی گرفتن این مقوله در دنیا اظهار کرده بود که احداث نیروگاه های زغال سنگ حدود چهار تا پنج سال زمان نیاز دارد.

وی با اشاره به فعالیت نیروگاه زرند کرمان که 39 سال پیش به بهره برداری رسیده است، ادامه داد: این نیروگاه که در حال حاضر با پودر زغال کار می کند می توانست هم گازی و هم زغال سنگی باشد اما بخش زغال آن تا چندی پیش راه نیفتاده بود.

معاون وقت وزیر نیرو در امور برق و انرژی با اشاره به وارد مدار شدن بخش زغال سنگی نیروگاه زرند کرمان در اوایل سال 1391 گفت: نیروگاه زرند با پودر زغال سنگ هم کار می کند.

پیگیری نیروگاه طبس با فاینانس چین

بهزاد با بیان این که اجرای نیروگاه طبس از طریق فاینانس چین پیگیری می شود، اظهار کرد: با باز شدن LC می توان گفت که این نیروگاه تا حدود چهار سال دیگر به بهره برداری می رسد.

وی تاکید کرد: نیروگاه طبس، نیروگاهی زغال سنگی است و منتظر گشایش LC برای آن هستیم.

به گزارش ایسنا، میزان بالای سهم زغال سنگ در تأمین سوخت نیروگاه های تولید برق نشان دهنده اهمیت آن نسبت به سایر سوخت های فسیلی است.

با استفاده از زغال سنگ برای تولید برق، سبد انرژی کشور متنع تر می شود و امکان استفاده بیشتر از سوخت مایع و گاز طبیعی برای تولید برق صادراتی و ایجاد ارزش افزوده بیشتر در صنایع انرژی را ایجاد می کند.

از سوی دیگر به کارگیری نیروگاه های زغال سنگی باعث کاهش بار پیک شبکه گاز کشور در فصل زمستان می شود. اشتغال زایی در منطقه زغال خیز مانند طبس نیز از دیگر مزیت های احداث نیروگاه است.

در حالی که موافقان این گونه طرح ها می گویند احداث نیروگاه زغال سنگی صرفه اقتصادی دارد و کشورها به این سوخت روی می آورند، اما برخی دیگر معتقدند که قیمت تمام شده برق در نیروگاه زغال سنگی در مقایسه با سایر روش های تولید برق بالاتر است و صرفه اقتصادی ندارد.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید