75786

اعتراض صنفی کارگران معدن «کوشک بافق» به پنجمین روز رسید/ جلوگیری از ورود ۱۷ کارگر اخراجی

دنیای معدن - «امروز پنجمین روزی است که کارگران در اعتراض به پرداخت نشدن مطالبات صنفی شان و همچنین اخراج ۱۷ کارگر، کار در بخش های مختلف معدن را متوقف کرده اند. این درحالیست که به گفتهٔ کارگران، به دستور کارفرما از صبح امروز از ورود کارگران اخراجی به داخل معدن ممانعت به عمل آمده است.»

اعتراض صنفی کارگران معدن کوشک بافق امروز در حالی به پنجمین روز متوالی رسید که روز گذشته همزمان با چهارمین روز اعتراض صنفی این کارگران که همچنان با توقف تولید همراه است، به دستور کارفرما از ورود ۱۷ کارگر اخراجی به داخل معدن جلوگیری شده است.

یک منبع آگاه در معدن کوشک بافق در این باره گفت: امروز (سه شنبه ۵ آذرماه) پنجمین روزی است که کارگران در اعتراض به پرداخت نشدن مطالبات صنفی شان و همچنین اخراج ۱۷ کارگر، کار در بخش های مختلف معدن را متوقف کرده اند. این درحالیست که به گفتهٔ کارگران، به دستور کارفرما از صبح امروز از ورود کارگران اخراجی به داخل معدن ممانعت به عمل آمده است.

گفتنی است، در ادامه اعتراضات صنفی سه روز گذشته، از یکشنبه شب (سوم اسفند ماه)، دستگاه ثبت ورود و خروج کارگران توسط عوامل کارفرما برداشته شده است تا روزهایی که کارگران معترض کار را متوقف کرده اند به عنوان غیبت برای آنان محسوب شود.

کارگران نگران این هستند که با توجه به در اختیار نداشتن نسخهٔ سوم قراردادکار که باید در اختیار کارگران باشد، امنیت شغلی سایر کارگران نیز به خطر بیافتد. یکی از کارگران در این باره گفت: نسخه ی قرارداد اسفندماه به کارگران داده نشده و مشخص نیست ثبت قراردادها در اداره کار انجام شده است یا خیر. این مسئله نگرانی کارگران را در خصوص تعدیل نیرو تشدید کرده است.

گفتنی است، اعتراض دسته جمعی کارگران معدن کوشک پس از اخراج ۱۷ نفر از کارگران صورت گرفت که ابتدای ماه جاری (اسفند ماه) توسط کارفرما از کار اخراج شدند و قراردادشان تمدید نشده است.

به گفتهٔ کارگران از این ۱۷ نفر، ۱۲ نفراز جمله کارگرانی بودند که پس از اعتراضات صنفی در آذر ماه سال جاری ابتدا توسط کارفرما از کار اخراج و مجددا به کار بازگشته بودند اما همزمان با موج جدید اخراج ها ۵ کارگر دیگر نیز به همراه آن ها اخراج شده اند.

کارگران اخراجی در معادن زیرزمینی و روباز در بخش های انتظامات، سنگ شکن و... مشغول به کار بودند. کارفرما با این بهانه که این کارگران در جریان اعتراضات کارگری آذر و دی ماه دست داشته و فراهم کننده زمینه اغتشاش و ناامنی در معدن بوده اند آن ها را اخراج کرده است.

در همین رابطه «دخیل عباس زارع زاده»، نماینده مهریز و بافق در مجلس شورای اسلامی با اعلام اینکه در جریان اعتراضات کارگران این معدن قراردارد، در خصوص پیگیری وضعیت مطالبات کارگران معدن سرب و روی کوشک بافق به خبرنگار ایلنا گفت: مطالبات کارگران معدن کوشک بافق باید از طریق مراجع قانونی پیگیری شود و در صورتیکه این کارگران با ما مکاتبه کنند می توانیم سریع تر اقدامات لازم را در خصوص پیگیری مطالباتشان انجام دهیم.

نماینده مهریز و بافق، با اشاره به اینکه تاکنون هیچگونه مکاتبه ای از سوی کارگران معدن کوشک با وی صورت نگرفته است، گفت: متاسفانه هنوز با ما به عنوان نماینده بافق مکاتبه ای صورت نگرفته ولی اگر کارگران بخواهند پیگیری مطالبات کارگران از این طریق صورت بگیرد، اقدامات لازم انجام خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید