75719

حاشیه نشینی محصولات آلومینیوم ایران

دنیای معدن -واردات کالای چینی در بازارهای ایران موضوعی قدیمی است . چینی ها با واردات کالاهای ارزانقیمت نسبت به کالای ایرانی توانسته اند بخشی از بازار را از آن خود کرده و بخش عمده ای از رقبای ایرانی را از گردونه تولید خارج کنند.

حضور کالاهای چینی در بازار صنایع پایین دستی آلومینیوم نیز این روزها باعث از بین رفتن مزیت های رقابتی در میان تولیدکنندگان ایرانی شده است . واردات مواد اولیه و افزایش قیمت تمام شده صنایع پایین دستی آلومینیوم برای حیات خط تولید خود نیازمند واردات بخشی از مواد اولیه هستند. بالا بودن تعرفه های واردات مواد اولیه که همواره با واردات کالای ساخته شده یکسان است منجر به از دست رفتن قابلیت های رقابتی بخش عمده ای از این واحدها تولیدی شده است . مدیرعامل آلومینای ایران در گفت وگو با درباره حضور چینی ها در بازار صنایع پایین دستی آلومینیوم کشور اظهار کرد: کشورهایی مانند چین برای حمایت از صادرات بسته های تشویقی دارند. آنها برای اینکه بتوانند به راحتی وارد بازار های هدف شده و بازار را از آن خود کنند از سوی دولت های شان مورد حمایت قرار می گیرند.

شاید این موضوع اصلی ترین دلیل برای رقابت آنها در شرایط برابر از لحاظ کیفیت باشد. مجید فیض آبادی در ادامه گفت : متاسفانه تولیدکنندگان خارجی به راحتی می توانند وارد بازار های داخلی شوند، این درحالی است که تولید داخل نیازمند حمایت هایی از سوی دولت است تا بتوانیم شاهد افزایش اشتغال و رشد قیمت ها در بازار باشیم . وی با اشاره به واردات بخشی از مواد اولیه برای تولید در صنایع پایین دستی بیان کرد: در صورتی که بازار رقابتی باشد، واردات بخشی از مواد اولیه ، مشکلی برای تولیدکننده ایجاد نخواهد کرد اما تفاوت قیمت ارز در کشور ما منجربه افزایش قیمت تمام شده می شود. واردات مواد اولیه با ارز آزاد کمی تولید را با مشکل مواجه کرده است .

فیض آبادی ادامه داد: اگر تعرفه واردات در شرایط برابری قرار داشته باشد، واردات بخشی از مواد اولیه می تواند زنجیره ارزش افزوده در صنایع پایین دستی آلومینیوم را کامل کند اما ازسویی دیگر رکود اقتصادی موجود در کشور نیز مشکلات تولید را چند برابر کرده است .

برخی از تولیدکنندگان برای ادامه حیات خط تولید خود مجبور به خرید نقدی مواد اولیه و فروش نسیه کالای تولیدشده هستند. مدیرعامل آلومینای ایران افزود: پیش از مطرح شدن تحریم ها علیه کشور، تولیدکنندگان مواد اولیه خود را از طریق گشایش ال سی تامین می کردند. اما نرخ بهره بالای 25 درصد نیز منجربه افزایش قیمت تمام شده حداقل به میزان 7 درصد می شود، در صورتی که این امر برای تولید کننده خارجی حداکثر یک درصد است . تمامی این موضوعات دست به دست هم داده و بازار را به تولیدکنندگان خارجی به ویژه چینی ها واگذار کرده است . ارائه بسته های تشویقی کمک خوبی برای حمایت از تولیدکننده داخلی است .

فقر نقدینگی در برخی بنگاه ها به مشکلات تولید دامن زده است . در برخی موارد قیمت تمام شده به دلیل برخی مشکلات در تامین مواد اولیه با افزایش 30 درصدی مواجه می شود. تولیدات داخلی گران تر از محصولات وارداتی در این میان برخی از تولیدکنندگان در صنایع پایین دستی آلومینیوم به دلیل حضور رقبای چینی ، عربی و... در بازار عرضه و تقاضا با مشکل مواجه شده اند، به طوری که قیمت محصولات وارداتی ارزان تر از کالا های تولیدشده در داخل کشور است . این درحالی است که تولیدکننده داخلی برای حیات خط تولید خود نیازمند واردات بخشی از مواد اولیه است که این موضوع تاثیر فراوانی بر افزایش قیمت تمام شده و کاهش رقابت پذیری در بازار دارد. وحید ریاضی ، مدیر گروه آلوفرم به عنوان یکی از صنایع پایین دستی آلومینیوم به گفت : از سال 85 فعالیت خود را آغاز کردیم . وی با عنوان اینکه تولیدات گروه آلوفرم نیازمند ورق های آلومینیومی و ورق های گالوانیزه است ، افزود: به طور عمده مواد اولیه موردنیاز این صنعت آلومینیوم و ورق گالوانیزه است که امکان تامین آن از کارخانه های داخلی وجود دارد، به گونه ای که بیش از 70 درصد مواد اولیه از طریق کارخانه های داخلی تامین شده و در حدود 30 درصد از مواد اولیه که بیشتر مربوط به بخش محصولات رنگی و تکمیلی است از طریق واردات تامین می شود. وی در رابطه با چگونگی تامین مواد اولیه گفت : از آنجایی که تولید آلومینیوم و گالوانیزه از استاندارد جهانی یکسانی بهره می گیرند و با وجود کیفیت یکسان این محصولات اما قیمت تولیدات داخلی نسبت به واردات متفاوت است .

این تفاوت قیمت به گونه ای است که به عنوان مثال قیمت گالوانیزه وارداتی 20 درصد ارزان تر از قیمت داخلی به بازار عرضه می شود. ریاضی با بیان اینکه تولیدات داخلی از کیفیت بالایی برخوردار بوده و قابلیت رقابت با محصولات مشابه اروپایی را دارد، افزود: به عنوان مثال در ساخت بلوک های سقفی آلومینیومی ظرفیت تولید 300 تا 500 هزار متر مربع وجود دارد اما در شرایط کنونی تنها با حدود 20 درصد از ظرفیت خود یعنی درحدود 60 تا 100 هزار مترمربع به تولید مشغول هستیم و این در حالی است که در صورت فراهم بودن زمینه تولید با ظرفیت 100 درصدی این گروه تولیدی قادر به تامین تمام نیاز کشور خواهند بود. همچنین در رابطه با ریل های گالوانیزه و آلومینیومی نیز سالانه حدود 8 تا 10 میلیون متر طول نیاز کشور است که امکان تامین آن از سوی تولیدکنندگان داخلی وجود دارد. متاسفانه در شرایط حاضر در حوزه تولید ریل های گالوانیزه و آلومینیومی نیز با 3 میلیون متر تولید تنها 30 تا 40 درصد از ظرفیت کشور مشغول به کار است .

وی در پاسخ به اینکه آیا رکود حاکم بر بازار مسکن باعث افت تولید شده است ، گفت : بخش مسکن همواره کشش پذیری خود را داشته و باید گفت که در محصولات اینچنینی کاهش ساخت وساز تاثیر چندانی بر کاهش تقاضای مصرف ندارد. به گفته ریاضی آنچه در شرایط کنونی بر بازار محصولات تاثیر گذاشته واردات بی رویه محصولات بی کیفیت است به گونه ای که این محصولات نه تنها با استفاده از مواد اولیه کم کیفیت و عموما آلومینیوم ممزوج و غیراستاندارد زمینه کاهش قیمت تمام شده را فراهم کرده اند بلکه از آنجایی که تعرفه گمرکی این محصولات مشابه با تعرفه مواد اولیه موردنیاز این صنایع است بنابراین قیمت تمام شده تولید برای تولید کننده داخلی به مراتب بالاتر از محصولات وارداتی است .

وی تصریح کرد: به عنوان مثال تعرفه گمرکی بلوک سقفی آلومینیومی و ریل های گالوانیزه چینی در ردیف کالاهایی قرار می گیرد که با عنوان سایر در تعرفه گمرکی شناخته می شود و این درحالی است که تعرفه گمرکی واردات مواد اولیه آلومینیومی و گالوانیزه مورد نیاز تولید این محصولات نیز در همین ردیف قرار گرفته ، بنابراین مواد اولیه و کالای ساخته شده هر دو در زمان ترخیص مجبور به پرداخت تعرفه یکسانی هستند. بنابراین طبیعی است که با چنین تعرفه ای هزینه تولید محصول در داخل با توجه به ضایعات که به طور طبیعی مشمول تعرفه کالای ساخته شده است ، بالاتر از محصولات وارداتی چینی است که از مواد اولیه بی کیفیت نیز استفاده می کنند. ریاضی در ادامه اظهار کرد: همان گونه که به نظر می رسد عزم وزارت صنعت ، معدن و تجارت بر حمایت از تولیدات داخلی قرار گرفته و این درحالی است که با چنین وضعیتی قادر به رقابت با محصولات وارداتی بی کیفیت چینی و دیگر کشورها نخواهیم بود و متاسفانه حیات به خطر افتاده تولید هر روز در معرض تعطیلی و نابودی قرار خواهد گرفت ، بنابراین امیدواریم و همواره تقاضا داریم که متولیان این بخش نسبت به دستور بازنگری و تعیین تعرفه گمرکی متناسب با استاندارد محصولات تولیدی از این دست اقدام کنند. وی درباره بازار صادراتی گفت : در برخی از کشورهای منطقه صادرات مختصری داریم و در صورتی که قدرت رقابت ما افزایش یابد، قادر خواهیم بود در بازارهای صادراتی نیز حضور پررنگ تری داشته باشیم .

دیدگاهتان را بنویسید