75671

بررسی وضعیت بازار قراضه کشور

دنیای معدن -قراضه در کنار سنگ آهن یکی از اصلی ترین مواد اولیه تولید فولاد در جهان است و میل به استفاده از این ماده اولیه روز به روز به دلیل صرفه اقتصادی رو به افزایش است و به طور مثال کشور ترکیه برنامه ریزی گسترده ای را برای استفاده از قراضه انجام داده و در سال 2013 با واردات بیش از 23 میلیون تن رتبه نخست را در واردات قراضه جهان به خود اختصاص داده است .

صبا نمایشی- در ایران نیز بخشی از تولید فولاد با استفاده از قراضه انجام می شود که البته سهم قراضه به دلیل وجود ذخایر عظیم سنگ آهن داخلی و همچنین عدم وجود متولی خاص برای این ماده اولیه بسیار کم است.

محمد سیاوشی کارشناس صنعت فولاد درباره وضعیت بازار قراضه ایران در گفتگو با خبرنگار دنیای معدن اظهار کرد: وضعیت بازار قراضه در کشور ما طی سال های اخیر به دلیل نبود متولی و عدم مدیریت و برنامه ریزی لازم جهت تأمین پایدار و اقتصادی این ماده اولیه راهبردی وضعیت مطلوبی نداشته است و همواره مصرف کنندگان قراضه در تأمین این ماده اولیه با نوسان و چالش مواجه بوده اند .

وی با بیان این موضوع که به دلیل عدم وجود آمارهای موثق و مشخص آمار مستندی در خصوص میزان تولید و مصرف قراضه در کشور در دسترس نیست و اکثر آمارها بر اساس حدث و گمان تهیه شده است لذا نمی توان به طور کاملا مشخص گفت که چه میزان از فولاد تولیدی کشور از قراضه تولید می شود و چه میزان از سنگ آهن .

در حال حاضر قیمت های جهانی قراضه با افت محسوسی مواجه بوده اند و این افت قیمت ، نرخ قراضه داخلی را نیز طبیعتاً تحت تاثیر خود قرار داده است .

سیاوشی در پایان گفت : در پی افت قیمت سنگ آهن در بازارهای جهانی و داخلی ، اکثر کارخانجات بزرگ و متوسط داخلی ترجیح دادند میزان مصرف سنگ آهن خود را افزایش و درصد مصرف قراضه خود را کاهش دهند که این هم یکی از دلایل کاهش قیمت قراضه در داخل می باشد .

دیدگاهتان را بنویسید