75581

سال آینده 40 درصد معادن اصفهان تعطیل می شود

دنیای معدن - رییس انجمن سنگ اصفهان از رکود در فعالیت های معدنی استان خبر داد و گفت: با ادامه وضعیت فعلی سال آینده 40 درصد معادن استان به تعطیلی کشیده می شود.

رضا احمدی اظهار کرد: معادن استان فعالیت مطلوبی ندارد و با ادامه وضعیت فعلی در سال آینده 30 تا 40 درصد آن به تعطیلی کشیده می شود چرا که افزایش هزینه های تولید پس از هدفمندی یارانه ها، حقوق دولتی، عوارض ارزش افزوده، ماشین آلات فرسوده و همچنین رکود در بازار مسکن بر آن اثرات منفی گذاشته است.

وی با بیان اینکه ماشین آلات معدنی فرسوده و متعلق به 40 تا 50 سال قبل است، افزود: با این تجهیزات نمی توان به روز کار کرد و از سوی دیگر شاهد قفل شدن سیستم گمرک در بحث واردات ماشین ها و مشکلات بانکی در تامین نقدینگی هستیم.

این عضو انجمن معدن کاران استان ادامه داد: درست است که مالیات بر ارزش افزوده را مصرف کننده باید پرداخت کند، اما این نوع مالیات را معدن کار نمی تواند از مردم اخذ کند چرا که سنگ خام در کارخانه سنگبری فراوی می شود و طی چرخه خاص خود به فروش می رسد.

احمدی ادامه داد: مشتریان هم توان پرداخت مالیات با ارزش افزوده را ندارند و سنگبری ها نیز در موارد زیاد این رقم را نمی گیرند به عبارت بهتر معدن کار و تولید کننده سنگ از جیب خود مایه می گذارند.

وی نا امنی های حاصل از فعالیت های گروه داعش در عراق را از عوامل کاهش صادرات این کالا عنوان کرد و گفت: در بازار داخل هم دچار رکود در بخش مسکن سازی هستیم که زنجیر وار بر کارخانه سنگ و معدن اثر منفی خود را گذاشته است.

این فعال صنعت سنگ با اشاره به کاهش قدرت خرید مردم، خاطر نشان کرد: سنگ تزیینی کالایی با دوام است که پس از نصب 30 تا 35 سال بر روی ساختمان دوام می آورد اما کاشی و سرامیک حدود پنج سال ماندگار است اما به دلیل آنکه قیمت سنگ به دلیل افزایش هزینه ها بالا رفته کاشی و سرامیک با قیمت یک پنجاهم در اختیار مشتریان قرار می گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید