75513

گسترش همکاری های معدنی ایران و روسیه

دنیای معدن - وزیر صنعت ، معدن و تجارت در دیدار با وزیر محیط زیست و منابع طبیعی فدراسیون روسیه از علاقه مندی ایران از حضور روسیه برای انجام مطالعات اکتشاف معادن تحت الارضی و تهیه طرح های بهره برداری و شناسایی معادن زیرزمینی به منظور استفاده بهینه از ظرفیت های کشور خبرداد.

به گزارش دنیای معدن، مهندس محمدرضا نعمت زاده ، وزیر صنعت ، معدن و تجارت تصریح کرد: دو کشور همواره در کنار هم بوده اندو گسترش همکاری ها و تعاملات آنها بسیار حائز اهمیت خواهد بود چرا که در حال حاضر مناسبات اقتصادی و فنی در سطح مطلوب و مورد رضایت دو طرف قرار ندارد. وی این دیدار را فرصت مناسبی برای بررسی زمینه های همکاری و ارائه راهکارها در زمینه توسعه و تعمیق روابط اقتصادی و تجاری دو کشور ذکر کرد و گفت :

با توجه به ظرفیت و توانمندی قوی کشور روسیه در زمینه مطالعات زمین شناسی و آشنایی با معادن می تواند یکی از راه های مهم در افزایش تعاملات محسوب شود. نعمت زاده در ادامه با اشاره به امکانات و ظرفیت های سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی ایران که در سال های اخیر پیشرفت مناسبی داشته است ، افزود:

با توجه به برنامه های توسعه ای در نظر گرفته شده در بخش معادن کشور علاقه مندیم باسایر کشورها به ویژه روسیه بیش از پیش همکاری داشته باشیم البته در گذشته همکاری هایی داشته ایم که خواهان گسترش آنها هستیم . وزیر صنعت ، معدن و تجارت به برخی تفاهمات اولیه که با شرکت ایمیدرو انجام شده است ، اشاره کرد و گفت : مذاکرات و تعاملاتی که درباره معدن زرشوران ، انگوران و سنگان انجام شده زودتر اجرایی شود. به گفته وی ؛

با توجه به ظرفیت و توانمندی های کشور روسیه به ویژه در معادن زیرزمینی و داشتن تجربه کافی در شناسایی این معادن و مورد بهره برداری قرار دادن آنها، تمایل خود را برای همکاری دراین باره اعلام می کنیم .

مهندس نعمت زاده ادامه داد: ما تاکنون بیشتر از معادن سطح الارضی استفاد کرده ایم و در زمینه معادن زیرزمینی به جز زغال سنگ تجربه زیادی نداریم که دراین زمینه آمادگی خود را برای استفاده از تجارب کشور روسیه اعلام می کنیم . وی اضافه کرد: همچنین در زمینه مطالعات اکتشاف معادن تحت الارضی و تهیه طرح های بهره برداری نیز علاقه مندیم با کشور روسیه همکاری داشته باشیم که دراین باره باید مطالعات از نظر بعد اقتصادی و سودآوری مدنظر قرار بگیرد . وی همچنین با ابراز علاقه از برگزاری دوره های آموزشی و تبادل اطلاعات بین دو کشور، استقبال خود را برای همکاری بیشتر با روسیه با توجه به محدودیت امکانات ایران در زمینه نقشه برداری و ژئوفیزیک هوایی برای بهره مندی از هلی کوپتر و هواپیما از وزیر صنعت ، معدن و تجارت اعلام کرد طرف روسیه اعلام کرد. نعمت زاده همچنین گسترش همکاری در زمینه های جدید را مورد تاکید قرار داد و گفت :توسعه تعاملات در خصوص شناسایی و بهره مندی از مواد نادر خاکی نیز از دیگر زمینه هایی است که می توان با تفاهمنامه بین سازمان زمین شناسی و طرف روس به آنها پرداخت . وزیر صنعت ، معدن و تجارت در ادامه به اقدامات ایران در خارج از کشور اشاره کرد و گفت : تاکنون توانسته ایم در کشورهای همسایه و افریقا به طور مشترک مطالعاتی را انجام دهیم که به طور مثال می توان به هماری و اقدامات مشترک با کشور قزاقستان ، ازبکستان و چند کشور افریقایی اشاره کرد. ? گسترش تعاملات دو کشور همچنین در این دیدار « دونسکوی » وزیر محیط زیست و منابع طبیعی فدراسیون روسیه ضمن تمایل برای تعمیق روابط تجاری ، صنعتی و معدنی با ایران ابراز امیدواری کرد، بتوان همکاری ها را به ویژه در زمینه زمین شناسی و استفاده از منابع زیرزمینی گسترش داد. دونسکوی در ادامه به برخی همکاری های ایران و روسیه در گذشته و هم اکنون که در حال اجراست اشاره و ابراز امیدواری کرد سطح این مناسبات گسترش پیدا کند. وی با اشاره به ظرفیت های معادن و منابع طبیعی ایران به عنوان یکی از مزیت های این کشور گفت : امیدواریم با همکاری مشترک در زمینه شناسایی و بهره برداری از این منابع بتوانیم به توسعه تعاملات دو کشور کمک کنیم .

دیدگاهتان را بنویسید