75358

ترکمنستان طراحی و ساخت یک کارخانه سیمان را به مناقصه گذاشت

دنیای معدن - وزارت صنایع ترکمنستان پروژه طراحی، ساخت و بهره‏ بردرای کامل از یک کارخانه سیمان در این کشور را به مناقصه بین‏ المللی گذاشت.

به گزارش دنیای معدن در عشق‏ آباد، وزارت صنایع ترکمنستان دیروز با انتشار آگهی مربوطه ضمن اعلام این مناقصه اعلام کرد که ظرفیت این کارخانه سیمان 1 میلیون تن در سال بوده و قرار است در منطقه «کویتنداق» واقع در استان «لباب» در شرق ترکمنستان احداث شود.

این گزارش حاکی از آن است که از کلیه شرکت های خارجی و بین‏ المللی دعوت شده که با تهیه اسناد مناقصه پیشنهادات و طرح های خود را در تاریخ 9 مارس(فروردین ماه) سال جاری میلادی به وزارت صنایع ترکمنستان ارائه دهند.

نگاهی به صنعت سیمان در ترکمنستان

ترکمنستان با داشتن ذخایر فراوان هیدروکربنی و ساختار خاص سیاسی - اقتصادی، از منحصربفرد ترین کشورهای تازه استقلال یافته است. تمام صنایع اصلی ترکمنستان از جمله سیمان، در تملک نهاد دولت هستند.

صنعت سیمان ترکمنستان دوران پرفراز و نشیبی را پشت سر گذاشته است. در سال 1951 اولین کارخانۀ سیمان «بِزمِین»، با ظرفیت تولید 640 هزار تن سیمان در سال راه اندازی و پس از 48 سال در سال 1999 تعطیل شد.

در همین سال یک کارخانۀ جدید در دهکدۀ «کِلیا»، در منطقۀ «باخارلی»، در استان «آخال» تاسیس شد و این کارخانه در سال 2005 توسط شرکت «کاوازاکی» ژاپن نوسازی شد، ظرفیت تولید سالانۀ سیمان در ترکمنستان از طریق کارخانۀ فوق به یک میلیون تن رسید.

در همین زمان دولت ترکمنستان جهت حفاظت از صنعت سیمان داخلی، بر واردات سیمان 100 درصد مالیات وضع کرد. با این وجود کارخانجات داخلی نتوانستند با تمام ظرفیت سیمان تولید کنند و در نتیجه دولت مجبور شد تعرفه را بسیار پایین آورد.

در چند سال اخیر ترکمنستان دو کارخانۀ جدید سیمان هر کدام با ظرفیت تولید سالانه یک و نیم میلیون تن سیمان در سال احداث کرد، یکی در روستای «جِبِل» در استان بالکان و یکی در منطقۀ «گارلیک» در استان لِباپ که کارخانۀ سیمان جبِل تولید را از اواخر سال 2011 آغاز کرد و کارخانۀ گارلیک نیز در سال 2013 به بهره‏ برداری رسید.

4 کارخانه سیمان ترکمنستان که پس از استقلال این کشور احداث شده ‏ است، با پیمانکاری و مشارکت فعال شرکت ‏های ترکیه به بهره ‏برداری رسیده ‏ است.

اعلام مناقصه احداث سیمان جدید در ترکمنستان در واقع بهترین فرصت برای شرکت‏ های فنی و مهندسی و صاحبان صنایع ایران است که حضور اقتصادی و صنعتی خود را در بازار ترکمنستان افزایش دهند.

ترکمنستان هم اکنون در واقع به یک میدان بزرگ ساخت و ساز تبدیل شده ‏است که نیاز این کشور به سیمان به عنوان یکی از مصالح اولیه و راهبردی افزایش یافته ‏ است.

دیدگاهتان را بنویسید