75341

بانکـی ها فراتر از انتظار

دنیای معدن -چراکه در واقع اتفاق خاص دیگری در بازار روز گذشته رخ نداد. هرچند که گزارش های نسبتا خوب بانکی باعث شد تا سهم های این گروه لیدر بازار روز گذشته باشند. البته این گزارش ها تعدیل مثبت معناداری نسبت به گذشته ندارند اما درهرحال ظاهرا بهتر از آن چیزی بود که انتظار می رفت. در کنار این مسایل اخبار نسبتا مثبتی نیز از مذاکرات به گوش می رسد. این امید می رود تا ضرب الاجل تعیین شده، بالاخره مذاکرات هسته یی به نتیجه یی مطلوب برسد.

آمار معاملات
در جریان معاملات روز گذشته طی 47هزارو847 نوبت معاملاتی بیش از 596میلیون و 990 برگه سهم و حق تقدم به ارزش بیش از 968میلیارد و163میلیون و 76هزار ریال جابه جا شد.
در راستای مصوبه هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار، حجم مبنای کلیه شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران، 4 در 10هزار تعداد سهام شرکت بود. براساس این مصوبه حداکثر ارزش حجم مبنا 10میلیارد ریال و حداقل آن 500میلیون ریال است که تعداد آن براساس قیمت پایانی سهم در آخرین روز معاملاتی هر هفته محاسبه و از نخستین روز معاملاتی هفته بعد اعمال می شود. درصورت انجام اقدامات شرکتی، تغییرات حجم مبنا براساس مقررات و با رعایت نصاب های این مصوبه محاسبه و اعمال می شود.
براساس این گزارش، در نخستین روز اجرایی شدن این مصوبه، معاملات روان تری در بازار انجام شد و شاخص کل با 147واحد افزایش به 64هزارو867 واحد رسید. شاخص صنعت با 23واحد افزایش تا 54هزارو314 واحد بالا آمد و شاخص بازار اول هم رشدی 158واحدی را تجربه کرد. این متغیر دیروز به 48هزارو77 واحد رسید. شاخص بازار دوم اما با کاهشی 37واحدی به 125هزارو651 واحد رسید. باتوجه به تغییر حجم مبنا، مخابرات ایران، با 75واحد، بیشترین تاثیر مثبت را بر روند شاخص داشت. پس از آن بانک صادرات با 34واحد، همراه اول با 33واحد، بانک ملت با 28واحد و بانک تجارت با 23واحد بیشترین نقش را در روند صعودی شاخص داشتند. در مقابل، تاپیکو با 22واحد و پارسان با 20واحد، بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص داشتند.
از میان گروه های فعال در بورس اوراق بهادار، گروه مالی برترین گروه بازار از نظر ارزش معاملات است. دیروز طی 14هزارو231 دفعه معاملاتی، 172میلیون و957هزارو407 سهم گروه مالی به ارزش 186میلیارد و213میلیون ریال خریداری شد. پس از آن هم بانک ها و گروه خودرو بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص دادند.
بیشترین افزایش قیمت هم به نام شرکت نورد آلومینیوم، ایران دارو، گلتاش و سرمایه گذاری پردیس ثبت شد. بیشترین کاهش قیمت هم به شرکت سرمایه گذاری ساختمان ایران، سیمان ارومیه، پارس دارو و تولیدی کاشی تکسرام اختصاص داشت.

رفت و آمدهای بازار
نماد معاملاتی شرکت های تولیدی مهرام، سیمان دورود، پارس پامچال، سیمان شمال، پارس خودرو، سایپا آذین، کالسیمین، کارخانجات قند قزوین باتوجه به تعدیل پیش بینی درآمد هر سهم، متوقف شدند.
نماد معاملاتی شرکت های مهندسی نصیر ماشین، سایپا شیشه، مارگارین، پتروشیمی شازند، چینی ایران، سایپا دیزل، فولاد خوزستان باتوجه به تعدیل پیش بینی درآمد هر سهم، حق تقدم شرکت پتروشیمی شازند باتوجه به توقف نماد اصلی، متوقف شدند.
نماد معاملاتی شرکت های کنترل خوردگی تکین کو، ملی صنایع مس ایران، دوده صنعتی پارس، گسترش صنایع و خدمات کشاورزی، لنت ترمز ایران، ایران خودرو دیزل، سیمان صوفیان، معدنی و صنعتی چادرملو باتوجه به تعدیل پیش بینی درآمد هر سهم متوقف شدند.
نماد معاملاتی شرکت های شهد ایران، توسعه صنایع بهشهر، فیبر ایران، سیمان سفید نی ریز، سیمان فارس، معدنی دماوند، گروه صنعتی سپاهان، لعابیران باتوجه به تعدیل پیش بینی درآمد هر سهم، متوقف شدند.
همچنین نماد معاملاتی شرکت های صنایع لاستیکی سهند، ملی سرب و روی ایران، کاشی سعدی، کارخانجات تولیدی شیشه رازی، سیمان قائن، سرمایه گذاری سایپا، صنایع کاغذ سازی کاوه، کربن ایران باتوجه به تعدیل پیش بینی درآمد هر سهم، متوقف شدند.

فرابورس
ارزش معاملات فرابورس ایران در نخستین روز هفته به بیش از سه هزارو441میلیارد ریال رسید.
معاملات دومین روز اسفند93 فرابورس ایران با تغییر مالکیت 239میلیون و830هزار ورقه بهادار در 14هزارو881 نوبت به ارزش سه هزارو441میلیارد و 900میلیون ریال به پایان رسید.
شاخص فرابورس با اندکی کاهش به رقم 733واحد رسید و بانک حکمت ایرانیان با معامله 13میلیون و 560هزار سهم و سرمایه گذاری میراث فرهنگی با معاملاتی به ارزش 33میلیارد و830میلیون ریال، بیشترین حجم وارزش معاملات را به خود اختصاص دادند. بیشترین افزایش قیمت مربوط به سهام داروسازی سبحان، بانک کارآفرین و بانک گردشگری بود و بیشترین کاهش قیمت هم نصیب حق تقدم بیمه نوین، حق تقدم سرمایه گذاری اعتلا البرز و مجتمع معادن مس تکنار شده است.
بازار اوراق با درآمد ثابت شاهد معامله 600هزارو20 ورقه اجاره سه ماهه پترو ریگ بود و بیشترین حجم معاملات صندوق های قابل معامله دراختیار صندوق سرمایه گذاری اطلس با معامله 34هزارو786 سهم بود.
این گزارش می افزاید: نماد معاملاتی شرکت های توسعه خدمات دریایی و بندری سینا، صنایع فولاد آلیاژی یزد، قاسم ایران، مهندسی ساختمان و تاسیسات راه آهن، تولیدی قند شیروان، قوچان و بجنورد، پتروشیمی زاگرس و توکاریل و حق تقدم خرید نماد مذکور باتوجه به دریافت اطلاعات مبنی بر تعدیل با اهمیت پیش بینی سال مالی 1394 نسبت به سال1393 و نماد معاملاتی شرکت افرانت، نفت پاسارگاد و توسعه و عمران استان کرمان به دلیل تعدیل با اهمیت نخستین پیش بینی سود هر سهم سال1393 متوقف شد./ تعادل

دیدگاهتان را بنویسید