75332

پیش بینی کمبود زغال سنگ در سال های آینده

دنیای معدن -دبیر کمیته زغال سنگ خانه معدن مطرح کرد دبیر کمیته زغال سنگ خانه معدن گفت : با اینکه سال 93 روبه اتمام است اما هنوز تکلیف قیمت خرید زغال سنگ از معادن روشن نشده است .

به گزارش دنیای معدن، محمد مجتهدزاده ضمن بیان این مطلب گفت : حساس نبودن وزارت صنعت ، معدن و تجارت به تعیین و ابلاغ قیمت خرید زغال سنگ از معادن در سال 93 وضعیت معادن زغال سنگ ایران را به تعطیلی کشانده است . او افزود: متاسفانه در روزهای پایانی سال فضای محیط های کاری این بخش از معادن با نگرانی روبه رو شده و این نگرانی ها انگیزه 8500 شاغل عرصه زغال سنگ را تحت تاثیر قرار داده است .

دبیر کمیته زغال سنگ خانه معدن بیان کرد: با این شرایط پیش بینی می شود بهره برداران معادن زغال سنگ قادر به پرداخت حقوق و مزایا و عیدی کارکنان در پایان سال نباشند. مجتهدزاده با بیان اینکه ما از ابتدای سال در این باره پیشنهاد تشکیل کمیته پشتیبانی زغال سنگ در وزارت صنعت ، معدن و تجارت را مطرح کرده بودیم ، گفت : چندین سال است در این کمیته کارشناسان وزارت صنعت ، معدن و تجارت ، نمایندگان بخش خصوصی و نمایندگان مصرف کنندگان عمده مانند ذوب آهن و سازمان توسعه و نوسازی معادن حضور داشته اند و موضوع قیمت خرید را کارشناسی می کردند و نتیجه جلسه کمیته این بود که قیمتی تعیین می کردند. او افزود: همین باعث می شد امنیت در سرمایه گذاری بین خریدار و تولیدکننده ایجاد شود اما به دلیل برخی مشکلات در سال 1393 کمیته پشتیبانی تشکیل نشده و هنوز قیمت خریدی اعلام نشده است .

دبیر کمیته اکتشاف خانه معدن افزود: درحالی که چندین بار از معاونت معدنی وزارتخانه درخواست کرده ایم که کمیته پشتیبانی زغال سنگ را هرچه زودتر تشکیل بدهند اما متاسفانه تاکنون این کمیته جلسه ای برای تعیین قیمت خرید تشکیل نداده است . مجتهدزاده تصریح کرد: از آنجایی که خریدار زغال سنگ به طور عمده ذوب آهن است و این مجموعه زیرپوشش دولت محسوب می شود و کارخانه های کنسانتره هم متعلق به شرکت تهیه و تولید مواد معدنی است و دولتی ، این قیمت از طریق دولت تعیین شده است .

در سال 1393 با توجه به شرایط اقتصادی متاسفانه قیمت خرید را افزایش ندادند که جوابگوی هزینه های تولید باشد. او افزود: برای اینکه قیمت خرید افزایش یابد و تغییر کند نامه نگاری های زیادی با وزارت صنعت ، معدن و تجارت داشته ایم و معاونت معدنی قول داد که کمیته پشتیبانی را تشکیل بدهند و قضیه را کارشناسی کنند، اما متاسفانه تاکنون از این قضیه خبری نیست . دبیر کمیته اکتشاف خانه معدن با بیان اینکه بسیاری از معادن زغال سنگ روند فعالیت خود را به خاطر همین موضوع کند کرده اند، گفت : براساس اطلاعات کمیته زغال سنگ در کرمان تا به حال دو معدن تعطیل شده است و معادن دیگر در آستانه تعطیل شدن هستند.

او افزود: براساس رسم هر ساله حجم زیادی از تونل های آماده سازی در معادن زغال سنگ تهیه می شود که در سال های بعد استخراج می کنند اما چون تصویر اقتصادی روشنی نمایان نیست در سال جاری فعالیت آماده سازی اکثر معادن متوقف شده است . مجتهدزاده بیان کرد: یعنی این معادن تاکنون به آماده سازی خارجی نپرداخته اند و پیش بینی می شود در سال های آتی با کمبود زغال سنگ مواجه شویم .

دیدگاهتان را بنویسید