74807

قیمت سنگ‌آهن چین همچنان در معرض کاهش

دنیای معدن -اواسط ژانویه 2015 قیمت‌های سنگ‌آهن به سطح دسامبر یعنی 69-68 دلار سی‌اف‌آر چین بازگشت.

آرمان سعادتی
مدیر سایت سیمافلز
اواسط ژانویه 2015 قیمت‌های سنگ‌آهن به سطح دسامبر یعنی 69-68 دلار سی‌اف‌آر چین بازگشت. رشد عرضه هنوز هم یک عامل کلیدی در پایین راندن قیمت‌ها است و در 2015 بیشترین رشد عرضه از سوی شرکت استرالیایی ریوتینتو خواهد بود. دومین نرخ رشد بالا نسبت به 2014 نیز به بی‌اچ‌پی مربوط خواهد شد. حال آنکه واله برزیل رشد نسبتا متوسطی را در نظر دارد و مجموع عرضه‌های جدید در 2015 حدود 80 تا 90 میلیون تن برآورد می‌شود.

رشد مصرف جهانی سنگ آهن چندان مثبت به نظر نمی‌رسد و نرخ رشد مصرف سنگ آهن در چین به‌عنوان وارد‌کننده اصلی، طی چند فصل آینده به دلایل متعددی به کاهش خود ادامه خواهد داد.
نخست اینکه روند منفی مصرف محصولات فولادی در بازار داخلی چین هیچ‌گونه رشد چشمگیری در تولید فولاد و شمش چدن را به تصویر نمی‌کشد. طی 11ماه اول 2014 مصرف فولاد چین با 2 درصد کاهش به 674 میلیون تن رسید،
دوم اینکه کاهش هزینه‌های تولید محصولات فولادی امسال چندان شدید نخواهد بود (قیمت‌های زغال‌سنگ اواسط 2014 به کف رسید و کاهش قیمت سنگ آهن نیز زیاد بود) که در میان ادامه کاهش قیمت محصولات نهایی منجر به کاهش درآمد فروش‌های صادراتی و داخلی محصول چینی خواهد شد طوری‌که کارخانه‌های این کشور انگیزه کمتری برای بالاتر بردن نرخ تولید خواهند داشت، بنابراین معدن‌کاران با یک بحران کلاسیک در تراکم تولید مواجه خواهد شد و تنها عامل مهارکننده رشد عرضه سنگ آهن ممکن است کاهش تولید داخلی سنگ آهن چینی باشد. دلیل آن قیمت‌های پایین سنگ آهن بوده که در آن حتی با وجود پرداخت یارانه، معدن‌کاران چینی مجبور به ترک بازار خواهند بود.
طبق پیش‌بینی‌های متال‌اکسپرت قیمت‌های سنگ آهن که چندین ماه زیر 75 دلار باقی‌مانده است به کاهش شدید تولید سنگ آهن در چین منجر خواهد شد. تولید سنگ‌آهن 62 درصدی چین امسال ممکن است نسبت به 2014 از 339 به 236 میلیون تن برسد. شرکت‌های بزرگ با بیش از یک میلیون تن ظرفیت، از اواخر 2013 نرخ بهره‌وری ظرفیت خود را از 88 به 63 درصد تقلیل داده‌اند. این رقم برای شرکت‌های متوسط از 62 به 40 درصد رسیده و اوضاع شرکت‌های کوچک ظاهرا بسیار وخیم‌تر است و از 62 به 20 درصد سقوط کرده است.موقعیت شرکت‌های کوچک فقط در چین ضعیف نیست، درحالی‌که طی دهه اخیر سهم تولیدکنندگان کوچک جهان به لطف جهش تقاضا رشد داشته و اکنون کاهش دراز‌مدت قیمت‌های سنگ‌آهن موجب قرار گرفتن تعدادی از پروژه‌های در معرض واگذاری شده است و پروژه‌های مستقل در آستانه ادغام هستند. هرچه روند پروسه سریع تر باشد، رشد درآمدهای فروش سنگ‌آهن سریع‌تر خواهد بود. اگر چین به محدودسازی سرمایه‌گذاری زیربنایی که از ابتدای امسال آغاز شده است ادامه دهد، ثبات مصرف در وهله اول منجر به کاهش حاشیه سود نوردکاران چین خواهد شد و سپس آنها را به کاهش نامعلوم نرخ بهره‌وری ظرفیت‌ها و به‌تبع آن مصرف سنگ آهن مجبور خواهد کرد. ادامه رشد صادرات از استرالیا طی چند فصل آینده موجب تغییر سطح موثر قیمت‌ها به 70-60 دلار خواهد شد.

زغال‌سنگ داخلی چین هنوز ارزان‌تر از واردات است
قیمت زغال‌کک مرغوب استرالیایی تا اواسط ژانویه به
114-109 دلار فوب بنادر شرقی رسیده است. فولادسازان چینی تولید فولاد خام خود را در دسامبر با 5/ 5 میلیون تن افزایش ماهانه به 68.8 میلیون تن رساندند و باعث رشد بیشتر مصرف زغال‌سنگ کک شدندو به هرحال رشد تقاضای چین برای زغال‌سنگ وارداتی به اندازه‌ای قوی نبود که تجار هنگام افزایش سفارش‌های نوامبر و دسامبر انتظار داشتند. سفارش‌های زغال‌سنگ توسط تجار اکنون در بنادر متراکم شده است که خود بیانگر تقاضای ناکافی برای ماده وارداتی است. ضمنا ذخایر زغال‌کک طی دو ماه اخیر با 2.4 میلیون تن کاهش به 7 میلیون تن رسیده است. زغال کک وارداتی جهت تامین رشد تقاضا در آستانه زمستان سفارش داده شده بود. تقاضای ناکافی برای واردات هنوز باعث کاهش قیمت‌های محصول داخلی می‌شود. اکثر معدن‌کاران زغال‌سنگ چین برای حفظ مواضع‌شان، تخفیف‌های خود را در ژانویه به 3دلار رسانده‌اند.اکنون محصول داخلی با افت 17 درصدی حدود 115-108دلار سی اف آر مبادله می‌شود. این تخفیف‌ها به کاهش حاشیه سود تولید‌کنندگان فولاد نهایی در بازارهای داخلی و خارجی منجر می‌شود. به علت کاهش قیمت‌های محصولات نهایی، حاشیه سود فولادسازان چین در دسامبر 3تا7 دلار تنزل یافت همچنین تقاضا برای واردات در چین به‌ علت شیوه جدید کنترل کیفی زغال‌سنگ وارداتی بعید است رشد یابدومصرف‌کنندگان چینی از سفارش زغال‌سنگ خارجی واهمه دارند زیرا در صورت عدم موفقیت در ترخیص کالا به دلیل کیفیت ممکن است متضرر شوند. معدن‌کاران استرالیایی نیز قادر به بهبود قدرت رقابت‌پذیری محصول خود با ارائه تخفیف نخواهند بود زیرا قیمت‌های آنها مدتی است به کف رسیده است. کاهش بیشتر قیمت‌ها، اکثر فروشندگان کوچک را به ترک بازار مجبور خواهد کرد. نرخ پایین کرایه‌ها طی چند ماه اخیر تا حدودی از فروشندگان استرالیایی حمایت کرده است و در ژانویه نرخ حمل و نقل با کشتی‌های پانامکس 2 دلار دیگر پایین آمد و در مسیرهایی به مقصد بنادر جنوبی چین به کمتر از 8 دلار رسید، هرچند در 2014 به‌طور متوسط 13 دلار بود. حتی چنین کاهش چشمگیری برای رساندن فروشندگان استرالیایی به سطح قیمت‌های داخلی زغال‌سنگ محلی چین با توجه به تخفیف‌های تولیدکنندگان چینی کافی نبود.

 

دیدگاهتان را بنویسید