74237

عضو هیات رئیسه انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن ایران با دنیای معدن مطرح کرد:

مقابله با انباشت سرمایه بخش خصوصی در فعالیت های معدنی برون مرزی

دنیای معدن -سرمایه گذاری یکی از ارکان اصلی توسعه بخش معدن به شمار می رود. این سرمایه گذاری می تواند از سوی دولت یا بخش خصوص در داخل کشور و یا در کشورهای دیگر صورت پذیرد.

خبر افتتاح کارخانه سیمان در ونزوئلا را می توان یکی از پروژه های موفق سرمایه گذاری ایران در صنایع معدن در کشورهای دیگر دانست. اما به درستی تا چه حد حضور سرمایه گذاران ایران در بخش معدن کشورهای خارجی ضرورت دارد. در حال حاضر یکی از مشکلات اصلی فعالان بخش معدن در کشور کمبود نقدینگی است، در نتیجه لزوم سرمایه گذاری در بخش معادن سایر کشورها کمی اهمیت خود را از دست می دهد.

عضو هیات رئیسه انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن ایران درباره لزوم سرمایه گذاری در بخش معدن کشورهای دیگر در گفت و گو با خبرنگار دنیای معدن، اظهار کرد: سرمایه گذاری یکی از ارکان اصلی توسعه است، البته اگر بخواهیم اولویت بندی در این بخش داشته باشیم باید گفت سرمایه گذاری در بخش معدن کشور مهم تر بوده و باید در اولویت ها کاری قرار گیرد. در واقع برای توسعه بخش معدن سرمایه گذاری در این بخش باید گسترش یابد.

سجاد غرقی ادامه داد: البته از سویی دیگر بازار هایی در منطقه برای حضور فعالان معدنی و سرمایه گذاران وجود دارد که سرمایه گذاری در آنها می تواند به توسعه بخش معدن کشور کمک کند. به عنوان مثال فرصت هایی در افغانستان، عراق، تاجیکستان و یا حتی ترکیه برای حضور سرمایه گذاران وجود دارد، اما حضور سرمایه گذاران به ویژه سرمایه گذاران بخش خصوصی در این مناطق با برخی مشکلات همراه است.

به گفته وی، برای سرمایه گذاری در بخش معدن کشورهای دیگر باید اولویت با بخش خصوصی بوده و امکان انباشت سرمایه توسط این بخش در اختیار قرار گیرد.

غرقی افزود: متاسفانه در حال حاضر سرمایه گذاری در بخش معدن متناسب با دیدگاه های بخش خصوصی و بخش معدن صورت نگرفته است، زیرا این دو بخش اولویتی در اقتصاد کشور ندارد. نگاه به بخش معدن تنها به معنی پیش نیازی برای زنجیره های بعدی است و به صورت مستقیم ارزش افزوده این بخش در نظر گرفته نمی شود.

عضو هیات رئیسه انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن ایران، اظهار کرد: امروز مسئولان برای حضور صنعت خودرو در کشورهای دیگر تلاش می کنند در حالی که این تلاش برای بخش معدن دیده نمی شود. از سویی دیگر با انباشت سرمایه بخش خصوصی در کشورهای دیگر به شدت مقابله می شود. زمانی که تقاضای جهانی با رشد مواجه می شود شاهد افزایش عوارض های صادراتی، چند برابر شدن حقوق دولتی و... هستیم. این موارد درست مانند مانعی بر سر راه انباشت سرمایه بخش خصوصی عمل می کنند. به همین دلیل حضور سرمایه گذاران بخش خصوصی در فعالیت های معدنی برون مرزی کم رنگ می شود.

غرقی تاکید کرد: این موضوع منجر به از دست رفتن فرصت ها می شود. امروز چینی ها و هندی ها برای سرمایه گذاری در معادن افغانستان در حال برنامه ریزی هستند در حالی که این معادن می تواند موقعیت مناسبی برای حضور سرمایه گذاران و فعالان بخش خصوصی ایران باشد.

دیدگاهتان را بنویسید