71853

اختتامیه دراماتیک طلا در ژانویه

دنیای معدن -هفته گذشته هفته تشدید جدال عوامل افزایشی و کاهشی در بازارهای مختلف بود، جدالی که در بازار فلزهای گرانبها منجر به افت 11 دلاری اونس طلا ظرف 5 روز کاری شد.

به گزارش دنیای معدن، اونس هفته را با قیمت 1294 دلار آغاز کرد و پس از افت و خیزهای شدید ناشی از داده های سیاسی و اقتصادی گوناگون به قیمت 1283 دلار رسید.
آنچه در آخرین هفته از نخستین ماه سال جدید میلادی جلب توجه می کند صعود و سقوط های شدید در تمام روزهای کاری است. البته افت فلز زرد در 5 روز کاری گذشته در حالی رقم خورد که این کالای ماندگار در ژانویه 2015 حدود 5/8 درصد رشد کرده است.
دوشنبه غیریونانی: بهای اونس در نخستین روز کاری هفته 13 دلار افت را تجربه کرد و به رقم 1281 دلار رسید. افت روز دوشنبه عمدتا ناشی از «سودگیری» معامله گران و تقویت دلار بود، گرچه کاهش نگرانی ها درباره نتایج انتخابات یونان نیز تاثیر بسیاری بر بازار داشت.
کاهش 13 دلاری روز دوشنبه در حالی ثبت شد که اونس هفته پیش از آن بالاترین قیمت ها را در پنج ماه و نیم گذشته برای خود رقم زده بود، اما شاخص دلار در این روز به بالاترین سطح در 12 سال گذشته رسید تا فشار روی بازار فلزهای گرانبها تشدید شود.
مورد توجه ترین رویداد در بازار دوشنبه، نتیجه انتخابات پارلمانی یونان بود که روز یکشنبه برگزار شده بود. پیش بینی می شد که پیروزی حزب «سیریزا» که مخالف سیاست های ریاضتی است بازارهای مالی را گرفتار کند، اما روز دوشنبه نگرانی ها در این باره خیلی زود رفع شد، گرچه نگرانی های طولانی مدت همچنان پابرجا هستند.
قیمت طلا دو هفته پیش با پیش بینی نتیجه انتخابات یونان بالا رفته بود، با این حال آنچه در بازار به «خرید شایعه، فروش واقعیت» معروف است، روز دوشنبه باعث تعدیل قیمت ها شد. بازارهای سهام روز دوشنبه ابتدا ریزش داشتند، اما به سرعت با نتایج انتخابات یونان کنار آمدند.
بازگشت شاخص های سهام باعث تشدید فشار روی خرید طلا به عنوان سرمایه امن شد و قیمت طلا را با کاهش روبه رو کرد. البته خبر یونان علاوه بر مواضع معتدل حزب پیروز تا حدی نیز توسط گزارش موسسه Ifo از شاخص اعتماد کسب و کار آلمان در ماه ژانویه خنثی شد.
سه شنبه انتظار: دومین روز کاری هفته نیز روز نوسان شدید بود، اما نوسان سه شنبه افزایشی شد. قیمت اونس در این روز 11 دلار رشد کرد تا قیمت نهایی سه شنبه 1292 دلار باشد. رشد روز سه شنبه عمدتا ناشی از افزایش خرید طلا به عنوان سرمایه امن و افت شاخص دلار از اوج 12 ساله خود بود.
بازارهای سهام ایالات متحده نیز در این روز در پی انتشار گزارش های بازدهی سه ماهه کمتر از انتظار شرکت ها شاهد افت شاخص ها بودند. درست پیش از گشایش بازارهای سهام در روز سه شنبه، شرکت های بزرگی مانند مایکروسافت گزارش درآمدهای خود را منتشر کردند که داده های بدتر از انتظار آنها باعث افت شاخص های بازارهای سهام و رشد طلا شد.
اقتصاد آمریکا روز سه شنبه داده های مهم دیگری را نیز به بازارها مخابره کرد. میزان سفارش های کالاهای بادوام مهم ترین این آمار بود که افت آن به روند کاهشی قیمت طلا پایان داد.
بیانیه چهارشنبه: هر اونس فلز زرد روز چهارشنبه با 9 دلار کاهش به قیمت 1283 دلار رسید. نوسان اونس پیش از انتشار بیانیه هم بیشتر در محدوده 1280 دلار بود، اما پس از اعلام بیانیه نوسان ها بیشتر به سوی مرز 1280 دلار میل پیدا کرد.
بیانیه کمیته بازار آزاد فدرال رزرو نشان داد که سیاست پولی بانک مرکزی آمریکا فعلا دست نخورده مانده است. در متن این بیانیه اشاره شده که فدرال رزرو در مورد افزایش نرخ های بهره همچنان «صبور» است.
با این حال متن این بیانیه تفاوتی با بیانیه های پیشین دارد؛ در متن آخرین بیانیه این نهاد، عبارت «زمان قابل ملاحظه» در مورد زمان مورد نیاز برای افزایش نرخ های بهره حذف شده است. ناظران بازار در ابتدا این بیانیه را حامی ثبات نرخ های بهره در نظر گرفتند، اما با مطالعه دقیق تر متن بیانیه بیشتر کارشناسان آن را حامی افزایش نرخ ها در نظر گرفتند.
البته باید توجه کرد که شرایط اقتصاد جهان با ماه های گذشته تفاوت هایی دارد که مقام های فدرال رزرو را در افزایش نرخ های بهره و حرکت به سوی سیاست انبساطی محتاط می کند. روز چهارشنبه توجه به یونان نیز ادامه داشت.
در پی پیروزی حزب چپ «سیریزا» در انتخابات روز یکشنبه یونان، افت شاخص های بازار سهام آتن روز چهارشنبه نیز ادامه داشت. دیگر شاخص های اروپایی نیز از وضعیت جدید یونان آسیب خورده اند. بازارهای سهام آمریکا هم در این روز تحت فشار آمار درآمد بدتر از انتظار چند شرکت بزرگ آمریکا بودند.
سقوط پنج شنبه:چهارمین روز کاری، روز افت 2 درصدی ارزش اونس فلز زرد بود. قیمت نهایی اونس در روز پنج شنبه 1258 دلار شد که پایین ترین قیمت ها در حدود دو هفته گذشته بود. افت 25 دلاری قیمت اونس در این روز ناشی از هضم داده های بیانیه چهارشنبه شب فدرال رزرو و همچنین تقویت ارزش دلار آمریکا بود.
جدی تر شدن بحث افزایش نرخ های بهره آمریکا فشار روی بازار فلزهای گرانبها را تشدید کرده تا رشد شاخص دلار هم به کمک این عامل کاهشی بیاید. به این ترتیب روز پنج شنبه یکی از بیشترین افت های روزانه در ماه های اخیر رقم خورد.
دیگر عاملی که در این روز به افت قیمت طلا کمک کرد، اعلام کاهش شدید میزان مطالبات هفتگی بیمه بیکاری آمریکا بود. آمار روز پنج شنبه در این مورد کمترین میزان در 15 سال گذشته بود، گرچه روز جمعه آماری منتشر شد که تردید را به بازارهای مالی بازگرداند.
صعود جمعه: مهم ترین خبر روز جمعه اعلام رشد اقتصادی ایالات متحده در سه ماه آخر سال 2014 بود که کمتر از انتظارها بود و باعث رشد طلا در آخرین ساعات کاری هفته شد. اونس آخرین روز هفته را با نوسان در محدوده 1250 دلار آغاز کرد، اما در طول روز با جهش از کف قیمتی هفته به محدوده 1260 دلار رو آورد.
پس از این «جهش اصلاحی» آمار رشد 6/2 درصدی آمریکا منتشر شد که کمتر از انتظار 3 درصدی بود. اونس در حظه اعلام این آمار روی قیمت 1260 بود، اما پس از انتشار این داده بد رو به صعود گذاشت و تا آخر وقت جمعه به بهای 1283 دلار رسید تا در آخرین روز هفته 25 دلار رشد کرده باشد.
بازارهای سهام اروپا روز جمعه وضع بهتری داشتند. جالب اینجا است که این بازارها به رغم تشدید نگرانی ها، در ماه ژانویه بهترین عملکرد ماهانه در 3 سال گذشته را داشته اند. آمار خوب از اقتصاد آلمان دلیل این رشد بوده است. این وضعیت به عنوان عامل فشار روی طلا عمل می کند، اما قدرت دلار در روز جمعه مانع این عامل بود.
اما بازارهای سهام ایالات متحده با ادامه نگرانی در مورد تاثیر اوضاع اقتصاد اروپا بر درآمد شرکت های آمریکایی دچار نوسان بودند. روز جمعه علاوه بر نگرانی بازارهای سهام آمریکا، مواضع برندگان انتخابات یونان نیز به رشد قیمت طلا کمک کرد. مقام های ارشد حزب سیریزای یونان جمعه اعلام کردند که با اتحادیه اروپا و صندوق بین المللی پول همکاری نخواهند کرد.
به این ترتیب اونس در این هفته پرخبر و پرافت و خیز در نهایت با افت 11 دلاری روبه رو شد تا احتمال نوسان های شدید در هفته کاری جدید نیز دور از ذهن نباشد. با این همه باید توجه داشت که طلا در نخستین ماه سال 2015 قدرت جالب توجهی داشته است.
هر اونس فلز زرد در یک ماه منتهی به جمعه 10 بهمن ماه (30 ژانویه) 100 دلار رشد کرده که معادل افزایش 47/8 درصدی ارزش این کالای گرانبها است. این رشد قوی برخی از کارشناسان را به روند طلا در سال 2015 امیدوار کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید