71851

کشف یک کانسار فلزی مس، روی و کبالت در دهکده معدن کیار

دنیای معدن - رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری از کشف یک کانسار فلزی مس، روی و کبالت در دهکده معدن در شهرستان کیار خبر داد.

نعیم امامی اظهار کرد: سهم چهارمحال و بختیاری از 5 هزار و 100 معدن فعال در کشور 184 معدن است که حدود 1.6 درصد از معادن کل کشور را به خود اختصاص می دهد.

وی تصریح کرد: میزان تولیدات معادن کشور 450 میلیون تن در سال است و که سهم استان 5.5 میلیون تن بوده و در حدود 1.4 درصد است.

این مسئول رتبه معدنی استان را 21 عنوان کرد و افزود: بعد از سه سال که هیچ اعتبار مالی به بخش معدن اختصاص نیافت در سال 93 اعتبارات لازم از محل اعتبارات ملی دریافت شده است.

امامی به برق رسانی به معدن باباحیدر با هزینه 7 میلیارد ریال اشاره کرد و ادامه داد: در سال جاری سه مجتمع جدید در حوزه سنگ راه اندازی شده است.

وی مجتمع معدنی جونقان با 10 معدن فعال و اشتغال زایی 150 نفر را یکی از سه مجتمع معرفی کرد و گفت: مجتمع بلداجی با هشت معدن فعال و اشتغال 100 نفر و مجمتع همزه علی با 10 معدن فعال و اشتغال 150 نفر از دیگر مجتمع های افتتاح شده در سال 93 هستند.

این مسئول توسعه معدن را توسعه اشتغال و منطقه عنوان و تاکید کرد: برای پیشرفت در حوزه معادن نیازمند همکاری مسئولان محلی در شهرستان های 9گانه استان چهارمحال و بختیاری هستیم.

امامی به برنامه ریزی های در بخش معدن اشاره و خاطر نشان کرد: این برنامه ها از اسفند اجرایی خواهند شد و نیمه شمالی این استان تحت مطالعات ژئوفیزیک هوایی قرار خواهد گرفت و اعتبارات از سوی سازمان زمین شناسی کشور تامین می شود.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت از کشف یک کانسار فلزی مس، روی و کبالت در دهکده معدن در شهرستان کیار خبر داد و تاکید کرد: این اکتشاف با هزینه سازمان زمین شناسی کشور با صرف 10 میلیارد ریال انجام شده است.

وی بیان داشت: در نظر داریم در این کانسار پنج گمانه زنی انجام دهیم که در این صورت در آینده با میلیاردها تومان استخراج روبه رو می شویم.

امامی یکی از مشکلات برای استخراج از این معدن را قرار گرفتن در پارک ملی عنوان و خاطر نشان کرد: برای رفع مشکلات زیست محیطی طرح در حال برنامه ریزی هستیم و با راه اندازی این کانسار زمینه اشتغال زیادی در استان فراهم خواهد شد.

این مسئول یکی از منابع ارزنده در استان را منابع دولومیتی معرفی کرد و ادامه داد: دولومیت در استان 50 درصد کربنات کلسیم و 50 درصد کربنات منیزیم دارد که می توان از این خصلت استفاده کرد و به تولید شمش منیزیمی در این استان اقدام کرد.

دیدگاهتان را بنویسید