71848

صدور 224 مجوز تاسیس و توسعه در بخش صنعت و معدن کرمان

دنیای معدن - معاون برنامه ریزی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان گفت: در 10 ماه سال جاری 224 فقره جواز تاسیس و توسعه با سرمایه گذاری 60 میلیون ریال در بخش صنعت و معدن استان را صادر کرده ایم که 5 هزار و 315 شغل به همراه دارد.

به گزارش دنیای معدن از کرمان، ناهید کلانتری صبح امروز در نشست خبری اظهار کرد: در 10 ماه سال جاری تعداد 224 فقره جواز تاسیس و توسعه با سرمایه گذاری 60 میلیون ریال صادر کرده ایم که 5 هزار و 315 شغل به همراه دارد.

وی افزود: در زمینه صدور مجوز تاسیس و توسعه نسبت به سال گذشته 79 درصد، سرمایه گذاری 93 درصد و اشتغال زایی 166 درصد کاهش داشته ایم که عمده ترین دلیل این کاهش عدم اعطای تسهیلات بانکی با بهره مناسب به بخش صنعت است.

کلانتری بیان کرد: تدوین سند توسعه صنعت، معدن و تجارت استان کرمان، تهیه مطالعات شناسایی و اولویت بندی فرصت های سرمایه گذاری استان کرمان در بخش صنایع فرآوری معدنی و تبدیلی کشاورزی با رویکرد چند معیار ترکیبی در قالب طرح های پژوهشی به منظور هدایت صحیح سرمایه گذاران از جمله فعالیت های مهم انجام شده در حوزه برنامه ریزی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان است.

معاون برنامه ریزی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان تصریح کرد: از جمله دیگر فعالیت های انجام شده در حوزه برنامه ریزی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان عقد قرارداد برای تهیه 150 طرح امکان سنجی اولویت های سرمایه گذاری استان کرمان، صدور 355 فقره معافیت حقوق ورودی ماشین آلات به ارزش 439 میلیون یورو و بخشودگی 30 میلیون یورو است.

کلانتری عنوان کرد: در 10 ماه سال جاری تعداد 355 فقره مجوز معافیت گمرکی شامل ماشین آلات مورد نیاز پروژه های صنعتی کنسانتره آهن، گندله، شمش فولاد، کنسانتره مس، مس کاتد و لوله مسی که در شهرستان های سیرجان، زرند، رفسنجان، شهربابک و بردسیر به ارزش 493 میلیون و 919 هزار و 919 یورو که معادل 16 میلیارد و 300 میلیون ریال است، صادر شده است.

وی گفت: بخش اعظم ماشین آلات مورد نیاز این صنایع در داخل کشور تولید نمی شود، مشمول معافیت حقوق ورودی گمرکی به میزان 30 میلیون یورو قرار گرفته اند.

کلانتری خاطرنشان کرد: بخشی از این ماشین آلات مربوط به پروژه های در دست اجرای تولید 10 میلیون شمش فولاد در استان کرمان است که یکی از این پروژه ها فولاد زرند ایرانیان به ظرفیت 1.5 میلیون تن شمش فولاد به روش کوره بلند است.

معاون برنامه ریزی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان با اشاره به اینکه تولید شمش آهن در استان کرمان به صورت روش احیای مستقیم است، تصریح کرد: تا پایان سال جاری ظرفیت تولید 3.7 میلیون تن آهن اسفنجی که محصول احیای مستقیم است در استان ایجاد می شود.

کلانتری افزود: بخش دیگری از این ماشین آلات وارد شده مربوط به طرح های در دست اجرای فرآوری مس است که فاز دوم تغلیظ مس سرچشمه با ظرفیت 160 هزار تن کنسانتره مس در دهه فجر سال جاری به بهره برداری می رسد.

وی ادامه داد: راه اندازی طرح های تولید کاتد و لوله مسی شرکت بابک زمین به علت شرایط سخت واردات ماشین آلات خارجی و ورود از طریق کشورهای واسط از دهه فجر به پایان سال جاری موکول شدند و همچنین با نصب و تکمیل ماشین آلات وارد شده پروژه مس کاتد این شرکت به ظرفیت 50 هزار تن نیز در نیمه دوم سال 94 راه اندازی می شود.

کلانتری گفت: در حال حاضر ظرفیت تولید کنسانتره آهن استان کرمان 12 میلیون تن است که معادل 40 درصد تولید کشور می شود و با نصب ماشین آلات جدید تا پایان سال جاری با آغاز بهره برداری از پروژه 4 میلیون تن گل گهر، 2 میلیون تن فاز 2 سیرجان ایرانیان و 2 میلیون تن فاز 2 زرند ایرانیان، 8 میلیون تن به ظرفیت کنسانتره استان اضافه می شود و به ظرفیت 20 میلیون تن می رسد که استان کرمان 52 درصد کنسانتره کشور را تولید می کند و از این نظر رتبه اول کشور را به خود اختصاص داده ایم.

معاون برنامه ریزی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان با اشاره به اینکه در زمینه تولید گندله در حال حاضر تولید استان کرمان 5 میلیون تن یعنی معادل 22 درصد تولید کشور است، افزود: 6 پروژه گندله دیگر به ظرفیت 28 میلیون تن در دست اجرا است که با توجه به پیشرفت فیزیکی این پروژه ها و نصب ماشین آلات وارد شده فاز دوم گل گهر سیرجان به ظرفیت 5 میلیون تن در سال 94 به بهره برداری می رسد و سهم استان کرمان در تولید گندله به 45 میلیون تن در کشور افزایش می یابد.

دیدگاهتان را بنویسید