71833

کارگر ۲۳ ساله معدن «گله توت» سرانجام کشته شد

دنیای معدن - «مسلم رشیدی، کارگر معدن گله توت پس از حادثه به دلیل شدت جراحات از زرند به کرمان منتقل شد و در بیمارستان باهنر کرمان تحت مداوا قرار گرفت اما علی رغم بهبود نسبی حالش به دلیل وخیم بودن عفونت ریه، پس از ۲۱ روز مقاومت جان خود را از دست داد.»

به دنبال وقوع حادثه ریزش معدن زغال سنگ «گله توت» در روز پنجشنبه ۱۸ دی ماه که به مصدومیت سه کارگر انجامید، از کرمان گزارش می رسد که یکی از مصدومان پس از ۲۱ روز مقاومت سرانجام ۹ بهمن ماه در بیمارستان شهید باهنر کرمان در گذشته است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، یک کارگر پیمانی معدن گله توت در کرمان که در پی حادثه ریزش معدن دچار مصدومیت جدی شده بود شامگاه پنجشنبه ۹ بهمن ماه در بیمارستان شهید باهنر کرمان درگذشت. «مسلم رشیدی» کارگر ۲۳ ساله معدن گله توت پس از حادثه به دلیل شدت جراحات وارده از زرند به کرمان منتقل شد و در بیمارستان باهنر کرمان تحت مداوا قرار گرفت اما علی رغم بهبود نسبی حالش به دلیل وخیم بودن عفونت ریه، پس از ۲۱ روز مقاومت جان خود را از دست داد.

یکی از اعضای خانواده مسلم رشیدی امروز (دوازدهم بهمن) به ایلنا گفت: با بهبود نسبی وضعیت جسمانی پزشکان امکان انجام عمل جراحی را پیدا کردند، اما پنجشنبه شب مجددا حال او وخیم شد و در اثر عفونت شدید ریه فوت کرد.

به گفتهٔ وی، علت فوت مسلم رشیدی از سوی پزشکی قانونی اصابت جسم سخت، پاره گی و عفونت ریه و صدمه به کلیه ها عنوان شده است.

این عضو خانواده رشیدی همچنین به حوادث مشابه ای که در سالهای گذشته در این معدن خصوصی برای کارگران اتفاق افتاده اشاره کرد و گفت: طبق اطلاعاتی که به ما رسیده این معدن در سالهای گذشته بازهم دستخوش حوادثی از این دست بوده اما عملا هیچ اقدامی جهت بهبود وضعیت ایمنی معدن صورت نگرفته است.

ضرروت نظارت بر معادن خصوصی

حوادث معدن در کرمان در حالی ادامه دارد که سال گذشته، در پی حادثهٔ انفجار در معدن چشمه پودنه سه کارگر این معدن کشته شدند. علت این حادثه عدم رعایت مسائل ایمنی عنوان شده بود. پس از آن بود که خانه معدن ایران با ارسال نامه ای نسبت به آنچه «وضعیت خطرناک و غیر ایمن معادن زغالسنگ کشور» می خواند، هشدار داده بود. معدن گله توت دارای ۲۳۰ کارگر است و در فاصله ۴۰ کیلومتری شهرستان زرند قرار دارد.

گفته می شود مسلم رشیدی به همراه دو کارگر دیگر در زمان حادثه در تونل معدن مشغول انجام اتصال آهن آلات بودند که به دلیل عدم رعایت استانداردهای لازم در نصب این آهن آلات، با ریزش معدن مواجه شدند و چون این اتفاق در قسمت شیب دار تونل رخ داد نتوانستند به موقع فرار کنند و زیر آوار مدفون شدند.

به گفتهٔ خانواده مسلم رشیدی، علی رغم اینکه به نظر می رسد عدم رعایت نکات ایمنی عامل حادثه بوده است، اما هنوز نتیجهٔ گزارش بازرسی اداره کار زرند در خصوص حادثه به اطلاع آن ها نرسیده است. گفتنی است، علی رغم اینکه پیش از این گفته شد گزارش بازرسی اداره کار زرند ارائه شده، ایرانمنش ریاست اداره کار زرند هرگونه پاسخگویی در این زمینه را منوط به هماهنگی های انجام شده با این اداره کل دانسته است.

یکی از همکاران کارگر متوفی با ابراز تاسف از وقوع این حادثه به ایلنا گفت: آمار موارد حادثه خیز به خصوص در معادن خصوصی بیش از معادن دیگر است و این ناشی از عدم نظارت و بازرسی دقیق از این معادن است. وی گفت: این اولین باری نیست که ما شاهد حوادث اینچنینی هستیم، طبیعتا این خطرات همواره در کمین کارگران معادنی که از ایمنی کمتری هم برخوردار هستند خواهد بود اما باید مسولین راه حلی برای کاهش وقوع این حوادث پیدا کنند. وی ادامه داد: بسیاری از حوادثی که اتفاق می افتد رسانه ای نمی شود و بعضا می بینیم که کارفرمای یک معدن حتی خبر ندارد که در معدن همجوارش حادثه اتفاق افتاده و یک کارگر کشته شده است.

کارفرما:حوادث معدن غیر قابل اجتناب اند

در همین حال، فتاحی کارفرمای معدن گله توت که پیش از این در گفتگو با ایلنا، جنس آهن آلات مورد استفاده در حین کار را یکی از عوامل بروز این حادثه اعلام کرده بود، امروز ضمن بیان این مطلب که «کارگران همگی تحت پوشش بیمه هستند و خسارت های وارده توسط بیمه پرداخت می شود»، در اظهار نظری تامل برانگیز، حوادث معدن را غیر قابل اجتناب دانست و گفت: هیچ مسئول معدنی نمی تواند تضمین کند که معدن حادثه نداشته باشد. کار در معدن حادثه ساز است و نمی توان منکر آن شد.

وی در خصوص وقوع حوادث مشابه در معدن گله توت در سالهای گذشته گفت: تنها یک حادثه در ۶ سال گذشته اتفاق افتاده و این دومین حادثه ای است که پس از ۶ سال در معدن گله توت اتفاق افتاده است. و اینکه می گویند معدن گله توت حوادث دیگری هم داشته شایعه است و قابل قبول نیست.

فتاحی ادای توضیحات بیشتر در خصوص علت حادثه را به زمان دیگری موکول کرد.
کارفرمای معدن گلع توت پیش تر هم در اظهار نظر دیگری در خصوص حادثه گفته بود «در جاده های کشور هر روز تعداد زیادی کشته می شوند چرا هیچکس به آن ها رسیدگی نمی کند. کار در معدن، جنگ با طبیعت است و این مشکلات هم اتفاق می افتد.»

لازم به یادآوریست، پنجشنبه ۱۸ دی ماه بود که در پی حادثه ریزش معدن زغال سنگ «گله توت» سه نفر مجروح شدند که حال یکی از آنان وخیم گزارش ش.، کارفرما معدن گله توت پس از حادثه در گفتگوی کوتاهی با ایلنا علت حادثه را نامرغوب بودن جنس آهن آلات مورد استفاده توسط کارگران ذکر کرد که در زمان اتصال آن به محل مورد نظر چون در قسمت شیب دار تونل بوده باعث ریزش و در نهایت منجر به بروز حادثه شده است.

دیدگاهتان را بنویسید