71815

کرمان در محاصره صنایع آلاینده/ نفسی عمیق در هوای سیمانی

دنیای معدن -آلودگی هوا و فعالیت های صنعتی در حاشیه شهرها به دغدغه اصلی مردم در شهرهای بزرگ تبدیل شده در کرمان نیز کارخانه سیمان و کرمانیت سالهاست با اما و اگرهای متعدد زیست محیطی دست و پنجه نرم می کنند.

به گزارش دنیای معدن، شهر کرمان با نزدیک به یک میلیون نفر جمعیت هر روز با مظاهر پر رنگ تری از مشکلات شهر نشینی مواجه می شود که یکی از این مشکلات آلودگی های زیست محیطی ناشی از فعالیت چندین واحد صنعتی در اطراف شهر کرمان است همچنین ورود روز افزون خودرو به شهر کرمان و حتی آلودگی های خانگی نیز از جمله دلایل چالش های زیست محیطی کرمان هستند.

مهمترین چالش های زیست محیطی کرمان

اما مهمترین عامل آلودگی صنعتی در اطراف شهر کرمان طی سالهای گذشته بدون شک کارخانه سیمان و کارخانه کرمانیت در حومه کرمان محسوب می شوند و خروج دود از دودکش های کارخانه سیمان و انتشار ذرات آزبست از ضایعات خط تولید این کارخانه دغدغه ای خاطر برای کرمانی ها بوده است.

هر چند مردم کرمان طی روزهای اخیر شاهد نصب بنری از اهدای نشان ویژه استاندارد به کارخانه سیمان در یکی از میادین اصلی شهر کرمان بودند اما همچنان دودهای ناشی از دودکش های این واحد صنعتی یکی از کاندیدهای نخست آلایندگی هوا در شهر کرمان محسوب می شود و اداره استاندارد نیز به مردم کرمان توضیحی در خصوص نوع استاندارد اهدا شده به کارخانه ای که ۴۰ سال از عمرش می گذرد ارائه نداده است.

از سوی دیگر استفاده از آزبست در کارخانه کرمانیت کرمان نیز به یکی از دغدغه های اصلی محیط زیستی در کرمان تبدیل شده است.

ضایعات آزبست در نزدیکی شهر کرمان

در حالی که سالهاست از تغییر خط تولید این کارخانه ها صحبت می شود هم اکنون مقادیر قابل توجهی آزبست در محوطه کارخانه کرمانیت وجود دارد و ضایعات این کارخانه یکی از چالشهای زیست محیطی کرمان است.

همچنین هر چند گفته می شود که کارخانه سیمان در حاشیه شهر کرمان استانداردهای زیست محیطی را رعایت می کند صحبت هایی در خصوص آلایندگی این واحد صنعتی به خصوص در دود کش شماره دو در برخی ساعات وجود دارد.

وجود غباری سیاه رنگ که ساعات ابتدایی روز بر روی شهر کرمان دیده می شود شاید یکی از مسائلی باشد که گمان می رود صنایع اطراف کرمان در ایجادش نقش دارند.

دودکش شماره دو کارخانه سیمان نواقصی دارد

محمود صفرزاده، مدیرکل محیط زیست استان کرمان در گفتگو با مهر اظهارداشت: با توجه به آخرین بررسی های صورت گرفته در برخی مواقع میزان ذرات غبار در خروجی دودکش شماره ۲ کارخانه سیمان بالاتر از حد استانداردهای زیست محیطی بوده که اخطاریه لازم برای رفع نواقص صادر شده است و پیگیری های لازم برای رفع نواقص انجام می شود.

وی افزود: کارخانه سیمان کرمان به عنوان اولین تولیدکننده سیمان در منطقه جنوب شرق کشور با قدمت ۴۰ ساله بدون مجوز سازمان حفاظت محیط زیست شروع به فعالیت کرده است و در حال حاضر با قابلیت تولید سیمان های خاص از جمله سیمان چاه نفت کلاس G و سیمان های با مقاومت فشاری بسیار بالا را دارد.

صفرزاده با بیان اینکه سیمان کرمان اقدامات خوبی را نیز برای رعایت استانداردهای زیست محیطی انجام داده است، گفت: کارخانه سیمان کرمان بسیاری از فرایندهای تولید را تغییر و ظرفیت تولید را کاهش داده است و در نهایت اخیرا از لیست صنایع آینده حذف شده است.

وی افزود: این کارخانه در حال حاضر در حریم شهر کرمان و در فاصله ۵ کیلومتری مناطق مسکونی شهر مستقر شده است و ملزم به رعایت استاندارد درجه یک سازمان محیط زیست در زمینه آلودگی هوا است.

اقدامات زیست محیطی کارخانه سیمان

صفرزاده خاطرنشان ساخت: این اداره کل براساس وظایف سازمانی نسبت به پایش کارخانه و صدور اخطاریه های زیست محیطی در صورت عدم رعایت ملاحظات زیست محیطی اقدام کرده و در این راستا کارخانه برای بهبود وضعیت زیست محیطی اقامات ذیل را انجام داده است.

وی افزود: بهینه سازی مصرف انرژی در کارخانه سیمان، نصب سیستم پایش بر خط (ON-LINE) کلیه دودکش ها، انجام اقدامات اساسی و انجام تعمیرات بر روی کوره و سیستم های کنترل آلودگی هوا در کارخانه و به حداقل رساندن ذرات خروجی تا ۱۰۰ میلی گرم بر مترمکعب، استفاده از تکنولوژی های روز و سازگار با محیط زیست، پیگیری جدی در جهت استقرار سیستم مدیریت زیست محیطی، بهبود دستگاه های کنترلی از جمله نصب فیلترهای مناسب با راندمان بالا در تمامی خطوط، احداث سیستم تصفیه فاضلاب کارخانه و استفاده فاضلاب تصفیه شده برای آبیاری فضای سبز، تدوین برنامه مدیریت پسماندهای مجتمع و ارائه به این اداره کل، انجام اصلاحات روی سیکلون های طرح PMT پری هیتر واحد دو، انجام خود اظهاری در پایش کلیه خروجی های دودکش ها و فاضلاب مجتمع، گسترش و توسعه فضای سبز از جمله اقدامات این واحد صنعتی است.

چند نوبت این کارخانه تعطیل شده است و بارها خواسته شده استفاده از آزبست متوقف و خط تولید تغییر کند.وی در خصوص کارخانه کرمانیت نیز افزود: چند نوبت این کارخانه تعطیل شده است و بارها خواسته شده استفاده از آزبست متوقف و خط تولید تغییر کند.

وی از انبار شدن ضایعات این کارخانه خبر می دهد و می گوید: ضایعات باید به سایت های خاصی که در کشور مشخص شده اند منتقل شود تا آلودگی ناشی از آنها شهر را تحت تاثیر قرار ندهد.

اما کارخانه نورد خضرا نیز از دیگر واحدهای صنعتی است که احتمال آلودگی محیط زیست کرمان بر اثر فعالیتش وجود دارد که صفر زاده از تذکر جدی به این واحد صنعتی در خصوص رفع آلودگی ها خبر داده است.

این روزها نماینده های مردم کرمان در مجلس شورای اسلامی نیز نگران آلایندگی های زیست محیطی این شهر هستند. محمدجواد زاهدی رئیس مجمع نمایندگان استان کرمان در مجلس شورای اسلامی نسبت به دپوی ضایعات کارخانه آزبست هشدار می دهد و شکل گیری این کارخانه را در حومه شهر کرمان از همان ابتدا اشتباه می داند و خوستار پایان دادن به استفاده از آزبست در این کارخانه است.

خط تولید کارخانه سیمان مطابق تکنولوژی روز تغییر می کند

از سوی دیگر محمد رضا پور ابراهیمی، نماینده مردم و راور در مجلس نیز یکی از دغدغه های خود را عمر بالای تکنولوژی کارخانه سیمان کرمان می داند.

وی در گفتگو با مهر با اشاره به فعالیت ۴۰ ساله کارخانه سیمان در حاشیه شهر کرمان اظهارداشت: خط تولید و تکنولوژی این واحد صنعتی مستهلک شده است و و طی سالهای آینده در زمینه تولید با مشکل مواجه می شود و به همین دلیل رایزنی هایی برای تغییر خط تولید این کارخانه صورت گرفته که مطابق با استانداردهای زیست محیطی نیز است.

وی افزود: مذاکرات زیادی در این زمینه صورت گرفته و مسئولان کارخانه نیز همراهی کرده اند و سرمایه گذار نیز در این خصوص وارد میدان شده است.

وی از جایگزینی خط تولید جدید در این کارخانه خبر داد و افزود: ما در کنار ادامه فعالیت این کارخانه به رعایت استانداردهای زیست محیطی نیز اهمیت زیادی می دهیم که امیدواریم رعایت شود.

دیدگاهتان را بنویسید