71794

احتمال تغییر بهره مالکانه در صحن علنی مجلس

دنیای معدن -تقدیر بهره مالکانه در بودجه سال ۹۴ یک قدم به نهایی شدن نزدیک شد اما این تصمیم در کمیسیون تلفیق مجلس گرفته شده و اگرچه تصمیم های این کمیسیون به منزله پیمودن نصف راه برای سنگ آهنی ها است اما در صحن علنی مجلس معلوم نیست چه اتفاقی رخ دهد و نرخ بهره مالکانه بر روی کدامین پاشنه بچرخد.

ضمن اینکه هنوز رقم به شکل نهایی تعیین نشده و ممکن است به دلایل مختلف، اکثریت مجلسی ها در شرایط ویژه فعلی کشور ترجیح و تشخیص دهند که نباید از میزان بهره مالکانه که ۳۰ درصد است کم شود.

به گزارش دنیای معدن، نرخ بهره مالکانه معادن که پیش از این ۳۰ درصد بود مورد بازنگری قرار گرفت و به ۲۵ درصد با درآمد ۱۳۰۰ میلیارد تومان تقلیل یافته و در کمیسیون تلفیق تصویب شد.پیش از این در امسال و سال ۹۲ دو معدن بزرگ سنگ آهن که ایمیدرو مالکیت آن را نیز برعهده دارد نسبت به رقمی که بابت بهره مالکانه اخذ شده از این دو معدن در بودجه تعیین شده بود اعتراض داشتند و این اختلاف منجر به نپرداختن بخشی از بهره مالکانه از سوی این دو معدن بزرگ شد و سرانجام، این اختلاف منجر به توقف موقت پرداخت بهره مالکانه تا تعیین وضعیت آن از سوی دیوان عدالت اداری شد که در نیمه دی امسال صادر شد.


دلیل سنگ آهنی های بزرگ برای سرباز زدن از پرداخت بهره مالکانه به شکل کامل، این بود که سایر معادن سنگ آهن ۱۰ درصد حقوق دولتی پرداخت می کنند؛ این در حالی است که این دو معدن به دلیل عیار بالای سنگ آهن که نیاز به غنی سازی سنگ آهن را از بین می برد. همچنین با توجه به ذخایر بسیار غنی معادن یاد شده که به تنهایی تامین کننده حدود ۸۰ درصد از سنگ آهن کشور هستند به طور طبیعی انتظار می رود بیشتر از معادن دیگر حق انتفاع بپردازند. اما این اقدام مبتنی بر قانون است؟
هنوز تصویب نشده
رییس سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی اعلام کرد که در کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی کاهش نرخ بهره مالکانه معادن تصویب شد اما میزان آن مشخص نیست. مهدی کرباسیان گفت: کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی پیشنهاد کرد که این موضوع در کارگروهی متشکل از کمیسیون اقتصادی و کمیسیون صنایع و معادن بررسی شود و در جلسه این کارگروه که با حضور نایب رییس خانه معدن، نماینده دیوان محاسبات، مرکز پژوهش های مجلس و مدیران سنگ آهن چادرملو و گل گهر برگزار شد، این جمع بندی حاصل شده که میزان بهره مالکانه در بخش معدن به دلیل افت قیمت سنگ آهن در عرصه بین المللی، به پایین تر از ۳۰ درصد کاهش پیدا کند. وی تصریح کرد: کاهش نرخ بهره مالکانه بخش معدن مورد موافقت کمیسیون تلفیق مجلس قرار گرفته اما اینکه از ۳۰ درصد به چه میزان برسد هنوز به طور قطعی مشخص نیست.

دیدگاهتان را بنویسید