71775

افزایش فشارها بر بازار فولاد

دنیای معدن -باوجود آنکه اواخر هفته گذشته در حاشیه همایش چشم‌انداز صنعت فولاد و معدن ایران مسوولان برخی شرکت‌های بزرگ فولادی از تصمیم خود مبنی بر جلوگیری از افت روزشمار قیمت‌ها در بازار فولاد طی روزهای پیش‌رو خبر دادند، اما با بازگشایی این بازار در ابتدای هفته جاری نرخ اغلب محصولات فولادی مورد مبادله بار دیگر مسیری کاهنده را در پیش گرفت.

به دنبال افزایش مازاد عرضه محصولات فولادی اعم از ساخت داخل و نوع وارداتی و از طرفی رکود گسترده مبادلات فولاد که دامنه آن به بیش از یک‌سال گذشته باز می‌گردد، توالی کاهش قیمت‌ها به عنصر جدایی‌ناپذیر تحولات روزانه بازار آهن بدل شده است. در حال حاضر مهم‌ترین مصنوعات فولادی که بیشترین افت قیمت را در خلال چند ماه اخیر تجربه کرده‌اند شامل میلگرد، ورق سرد، کلاف مفتول، نبشی و ناودانی هستند و محصولی مانند تیرآهن با آنکه از این روند نزولی بی‌نصیب نبوده است،

اما به دلیل بازار انحصارگونه تولید و عرضه این محصول با ریزش‌های کمتری در این مدت روبه‌رو بوده است. در حال حاضر شرایط بازار ورق سرد نیز اصلا تعریفی ندارد، به طوری که گفته می‌شود اگر فولاد مبارکه هم اقدام به کاهش نرخ این محصول در بورس کالا کند بازار ورق سرد به طور کامل در کمای رکود و بی‌رونقی گسترده فرو خواهد رفت. ، طی دو ماه گذشته شاهد افزایش عرضه این کالا از سمت شمال کشور بودیم،

اما در هفته گذشته پیشنهاد کالاهای وارداتی محصول چین، کره و هند در جنوب کشور هم داده شده است که این روند، خبر خوبی برای موجودی‌های فعلی بازار نیست. به‌خصوص آنکه در ٦ ماه اول هر سال مصرف این کالا کمتر می‌شود.

کارخانه‌های مصرف‌کننده ورق سرد هم از نیمه اسفند به انبارگردانی پرداخته و دست از خرید برمی‌دارند، این در حالی است که به‌رغم مصوبه دی ماه سازمان توسعه تجارت مبنی بر عدم تخصیص ارز مبادله‌ای به ورق سرد ضخامت یک میلی‌متر به بالا، همچنان ثبت سفارش این کالا با ارز مبادله‌ای انجام می‌شود.

در این میان با آنکه در بازارهای جهانی نفت، قیمت این ماده خام پس از حدود 6 ماه تنزل قیمت و افت 60 درصدی، وارد یک فاز ثبات نسبی شده است، اما در بازار سنگ‌آهن کماکان روند نزولی قیمت این محصول ادامه دارد. هفته قبل بهای سنگ‌آهن در بازار واردات چین به حدود 62 دلار و 80 سنت رسید که از ماه مه سال 2009 میلادی تاکنون پایین‌ترین قیمت به شمار می‌رود. در شرایطی که بزرگ‌ترین تولیدکننده فولاد جهان (چین) نیز با مازاد عرضه فولاد در بازار داخلی این کشور روبه‌رو است و رشد اقتصادی آن نسبت به گذشته کندتر شده است، کاهش قیمت مواد اولیه فولاد (انرژی و سنگ‌آهن) موجب تداوم روند نزولی قیمت محصولات نهایی فولادی در سطح بازارهای جهانی و تاثیر ناخوشایند آن بر بازار دیگر کشورها به‌خصوص ایران که خود با رکود و افت قیمت‌ فولاد روبه‌رو است، خواهد شد.

عرضه تیرآهن شرکت ذوب‌آهن در بورس کالا
روز گذشته در بورس کالا ذوب‌آهن اصفهان با عرضه انواع شاخه‌های تیرآهن در معاملات تالار صنعتی حضور یافت. این شرکت سلف تیرآهن 16 را با نرخ 1655 تومان در 3300 تن مورد مبادله قرار داد. تیرآهن شاخه 18 هم در تناژ سنگین 30 هزار تنی با بهای 1641 تومان به تابلو معاملات آمد که در همین حجم به فروش رسید اما عرضه تناژ سبک‌تر آن در حجم 440 تن به فروش نرسید. در نهایت تیرآهن شاخه 24 ذوبی نیز در حجم 2500 تن با بهای 1920 تومان در تالار صنعتی عرضه شد که این محصول هم خریداری شد.

دیدگاهتان را بنویسید