71644

نامه سرگشاده برای رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس و معاون وزیر صنعت

دنیای معدن -مصوبه کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی در هفته گذشته در قالب لایحه بودجه 1394 مبنی بر اخذ بهره مالکانه از تمام معادن کشور موجب صدور نامه سرگشاده خانه معدن ایران خطاب به رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس و معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت ،معدن و تجارت شد.

تشکل مزبور در نامه خود که رونوشت آن را برای ایرنا نمابر کرده، خطاب به رضا رحمانی رئیس کمیسیون صنایع و معادن شورای اسلامی ایران آورده است،

مصوبه روز چهارشنبه مورخ 93.11.8 کمیسیون تلفیق در ارتباط با لایحه بودجه سال 1394، موجب شگفتی است که نمایندگان در کمیسیون مزبور بدون دریافت نظرات کارشناسی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، دریافت حق انتفاع از کلیه معادن کشور را مصوب ساختند.

براساس این نامه، قانون معادن تکلیف پرداخت حقوق دولتی را مشخص ساخته و با وجود این قانون چطور باید چنین مصوبه ای در کمیسیون یادشده بدون نگاه کارشناسی و تخصصی اتخاذ شود.

خانه معدن در نامه خود آورده است، به نظر می رسد که تشکل های صنفی در این مورد نامحرم بوده و چنین نگاهی در کشور با وجود اینکه اجرای دقیق اقتصاد مقاومتی در دستور کار قرار گرفته و مشارکت همه در استفاده از توان بخش خصوصی کشور مورد تاکید است، چنین شوک هایی قطعاً سرمایه های واقعی از این بخش مهم اقتصادی را به نابودی کشانده و موجب تعطیلی اکثر معادن کشور خواهد شد.

تشکل یادشده در این نامه از رئیس کمیسیون صنایع و معادن درخواست کرده است، با توجه به قانون معادن هرچه سریع تر نسبت به عکس العمل و اظهارنظر در این خصوص اقدام ، تا از تصویب چنین مصوبه ای در صحن علنی مجلس خودداری شود.

همچنین در نامه خانه معدن ایران خطاب به جعفر سرقینی معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت که مفاد مشابه با نامه بالا را دارد، از وی به عنوان متولی بخش معدن کشور درخواست شده با توجه به قانون معادن ، مانع از تصویب چنین مصوبه ای در مجلس شورای اسلامی شود.

دولت در لایحه پیشنهادی بودجه 1394 خواستار تصویب تخصیص 30 درصد حق بهره مالکانه از معادنی شده بود که پروانه بهره برداری آنها متعلق به دولت ( سازمان ایمیدرو) است و شامل معادن سنگ آهن چادرملو (یزد) و گل گهر (کرمان) می شود، اما کمیسیون تلفیق ضمن کاهش پنج درصدی این رقم ، آن را شامل کلیه معادن کشور دانست.

نامه های سرگشاده خانه معدن ایران خطاب به رئیس کمیسیون صنایع ومعادن مجلس شورای اسلامی و معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت ، معدن و تجارت به امضای محمدرضا بهرامن نایب رئیس این تشکل رسیده است .

دیدگاهتان را بنویسید