71643

600 میلیارد دلار گردش اقتصادی طلا در دنیا

دنیای معدن - رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان طلا، جواهر، نقره و سنگهای قیمتی گفت: نبود بانک طلا در بازار ایران مساوی با تحمیل هزینه های سربار به تولید کنندگان در این بخش است.

عبادالله محمد ولی اظهار کرد: در کشورهای دیگر بانک طلا وجود دارد و هر تولید کننده از این بانک، طلای روز را خریداری کرده و با آن مصنوعات طلا می سازد در حالی که در ایران این بانک وجود ندارد و مواد اولیه از طلاهای خریداری شده از مردم در اختیار تولید کننده قرار می گیرد.

او ادامه داد: صنعت طلا و جواهر به دلیل گردش بالای مالی، توانایی در جذب نیروی کار و ایجاد ارزش افزوده بالا می تواند در راستای توسعه اقتصادی کشور تاثیر بسزایی داشته باشد.

وی با اشاره به توانمندیهای صنعت طلا و جواهر در ارتقای حوزه اقتصادی کشور، گفت: گردش اقتصادی طلا در دنیا معادل 600 میلیارد دلار و گردش مالی جواهر 700 میلیارد دلار برآورد می شود و در این راستا به دنبال آنیم که سهم 2.5 تا 5 درصدی از این بازار را در طول 10 سال آینده به دست آوریم.

محمدولی در بخشی از سخنان خود با اشاره به بحث واردات طلا و با بیان اینکه واردات طلا به میزانی که منجر به ایجاد رقابت در داخل شود، ایرادی ندارد گفت: زمانی که این موضوع تبدیل به سیل واردات شود، ویرانگر خواهد بود.

او به ضرورت ایجاد اتاق فکر در این صنف اشاره و تاکید کرد: وجود یک اتاق فکر می تواند بسیار راهگشا باشد تا امور این صنعت را به صورت تخصصی مدیریت کند.

وی افزود: در حوزه اشتغال و جذب نیروی انسانی ماهر در صنعت طلا، وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، سازمان میراث فرهنگی، بانک مرکزی و وزارت امور خارجه می توانند گام برداند و طبق برنامه ریزیهایی که کردیم باید طی پنج سال آینده 350 هزار تا 500 هزار نفر با همکاری دستگاه های مذکور وارد بازار طلا و جواهر شوند. در واقع این صنعت توان استفاده از این تعداد را دارد.

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان طلا، جواهر، نقره و سنگهای قیمتی، توجه به ایجاد ارزش افزوده بالا در این صنعت و جذب سرمایه گذاران داخلی و خارجی را از دیگر مزیتهای موجود دانست و ادامه داد: سرمایه گذاری نوعی تضمین در این بازار است البته ضرورت دارد که برای تقویت سرمایه گذاریها از طریق برگزاری نمایشگاه های تخصصی مهارتهای خود را در این زمینه عرضه کنیم؛ نمایشگاه محلی است برای ارائه توانمندیها و پیشرفتهای خود به مخاطبان و علاقه مندان.

این عضو هیات نمایندگان اتاق ایران، صنعت طلا و جواهر را صنعتی سبز دانست و گفت: توسعه مشاغل خانگی از طریق صنعت طلا یکی دیگر از مزیتهای آن به شمار می آید. صنعت سبز، صنعتی است که فاقد آلایندگی است و به همین دلیل خاناده می تواند در کنار یکدیگر و حتی در مکانهای مسکونی اقدام به ساخت زر و زیورهای سنتی کنند که این سهم مهمی در ایجاد اشتغال دارد.

محمدولی در ادامه از برگزاری هفتمین دوره نمایشگاه تخصصی طلا، جواهر، نقره، ساعت و صنایع وابسته طی روزهای 23 تا 26 بهمن ماه در محل نمایشگاه های بین المللی تهران خبر داد و گفت: هدف اصلی از برگزاری این نمایشگاه، معرفی پیشرفتهای صنعتگران ایرانی در این وادی است. باید از تمام مزیتهای موجود در این صنعت به صورت صد درصد استفاده کنیم.

وی افزود: در این نمایشگاه و پس از عرضه دانش و تکنولوژی خود در زمینه صنعت طلا از دولت تقاضا داریم که زمینه ورود به کشورهای اطراف، D8، عضو اکو و منطقه خلیج فارس که بازاری برابر با یک میلیارد نفر می شود را فراهم کند. این کشورها بارها پس از بازدید از تواناییهای ایران تمایل خود برای همکاریهای مشترک را اعلام کرده اند و از همه اتحادیه های صنفی، تشکل ها و مسئولان ذی ربط دعوت می کنیم که در این رابطه همکاریهای لازم را داشته باشند.

رییس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان طلا، جواهر و سنگ های قیمتی در بخشی از سخنان خود تاکید کرد: باید خریداران و فعالان سکه در بازار شناسایی و مدیریت شوند چون عده ای با سکه بورس بازی می کنند که همین موضوع منجر به نوسان شدید قیمت سکه می شود.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید