71617

ارزیابی مثبت مدیرعامل بورس تهران از کاهش نرخ بهره مالکانه

دنیای معدن -مدیرعامل شرکت بورس و اوراق بهادار پرداخت عوارض 25 درصدی بهره مالکانه را بسیار مناسب تر از عوارض 30 درصدی ارزیابی کرد و گفت: موضوع تعیین بهره مالکانه در بودجه سال 94، یک برنامه کوتاه مدت است که امکان برنامه ریزی بلندمدت را از سرمایه گذاران سلب می کند.

به گزارش دنیای معدن، حسن قالیباف اصل درباره آخرین تحولات مربوط به بهره مالکانه، افزود: اگر موضوع تعیین بهره مالکانه از بودجه سالانه خارج شود، اطمینان بیشتر سرمایه گذاران برای برنامه ریزی بلندمدت را بدنبال خواهد داشت.

وی با تقدیر از اقدام مثبت اعضای کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی در کاهش بهره مالکانه معادن تا 25 درصد، تاکید کرد: کاهش 5 درصدی بهره مالکانه دولت از معادن امیدوار کننده است و بازار سرمایه انتظار دارد که مجلس نگاه حمایتی بیشتری به این صنعت داشته باشد.

مدیرعامل بورس اوراق بهادار تهران معتقد است که تعیین هرگونه عوارض برای صنعت سنگ آهن نباید به گونه ای باشد که منجر به حذف مزیت های این صنعت در اقتصاد کشور شود، به ویژه اینکه طی سال اخیر طرح های توسعه تولیدکنندگان سنگ آهن به دلیل کمبود نقدینگی با سرعت پائینی پیشرفت می کند.

قالیباف اصل با اشاره به عرضه اولیه سهام شرکت های سنگ آهنی گل گهر و چادرملو در بازار سرمایه خاطرنشان کرد: این شرکت ها در معرفی مزیت های خود به سهامداران در امیدنامه های خود، به برخورداری از مالکیت پروانه بهره برداری از معادن تاکید کرده بودند، لذا درصورتی که پروانه بهره مالکانه معادن چادرملو و گل گهر به این شرکت ها بازگردانده شود، راهکار مناسبی برای تقویت اعتماد سرمایه گذاران به ویژه سرمایه گذاران خارجی به این صنعت خواهد بود.

وی افزود: هرگونه تصمیم گیری درخصوص معادن سنگ آهن باید به موجب قانون معادن صورت گیرد؛ به تعبیری واضح تر تنها براساس قانون معادن باید با شرکت های سنگ آهنی رفتار شود، لذا بهتر است بجای آنکه هر سال درباره این شرکت ها در بودجه تصمیم گیری شود، موضوع تعیین بهره مالکانه از بودجه سالیانه خارج شود.

یادآور می شود، کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی هفته گذشته کاهش 5 درصدی حق انتفاع دولت از معادن را به تصویب رساند و این موضوع برای تایید نهایی باید در صحن علنی مجلس شورای اسلامی به تصویب برسد.

دیدگاهتان را بنویسید