71420

چرا قیمت مس خلاف مسیر اقتصاد جهانی حرکت می کند ؟

دنیای معدن -اقتصاددانان می گویند گرچه اقتصاد جهانی امسال عملکرد بهتری خواهد داشت اما بازار مس خلاف این مسیر را نشان می دهد و آنچنان کششی نخواهد داشت تا بتواند عرضه مازادی که دو سال از عمر آن می گذرد، جذب کند.

به گزارش دنیای معدن به نقل از بلومبرگ، اقتصاددانان می گویند گرچه اقتصاد جهانی امسال عملکرد بهتری خواهد داشت اما بازار مس خلاف این مسیر را نشان می دهد و آنچنان کششی نخواهد داشت تا بتواند عرضه مازادی که دو سال از عمر آن می گذرد، جذب کند.


قیمت این فلز از اکتبر 2009 پس از کاهش 1.2 درصدی در11 ژانویه امسال به دلیل نگرانی بر سر افزایش تولید نسبت به تقاضا در پایین ترین سطح داد و ستد می شد.


مس چین حداقل از سال 2010 تاکنون با کمترین میزان رشد مصرف مواجه شده است؛ در حالی که اقتصاددانان پیش بینی می کنند همزمان ظرف چهار سال آینده رشد اقتصاد جهانی بهبود خواهد یافت اما کاهش قیمت مس که موجب ضرر و زیان در بازار تمامی فلزات شد، ادامه خواهد یافت. یک دهه بازار پررونق مس منتهی به این شد که شرکت ها تولیداتشان را افزایش دهند و بانک مرکزی امریکا برای افزایش نرخ بهره مذاکره کند، اما سرمایه گذاران یقین دارند که بازار مس در آینده بیشتر متضرر خواهد شد چون این فلز در سال گذشته بدترین عملکرد را در میان سایر فلزات داشته و قیمت آن 18 درصد کاهش یافته است.


از جنبه تاریخی وضعیت بازار مس تقریبا چشم انداز روشنی را در اقتصاد جهانی نشان می داد اما در حال حاضر این دیدگاه تغییر کرده است. در بورس فلزات لندن قیمت مس برای تحویل سه ماهه هر تن 6025 دلار بود اما در یازدهم ژانویه قیمت آن به 6017 دلار در هر تن کاهش یافت و بعد به سطح 5966 دلار در هر تن نزدیکتر شد که پایین ترین قیمت از اکتبر 2009 تاکنون است. قیمت این کالا در 30 دسامبر سال گذشته افزایش نداشت.
قیمت هر تن 6000 دلار از نظر روانی و فنی سطح مهمی است که پیش بینی می شود به 5800 دلار در هر تن تنزل پیدا کند.
بدبینی تجار نسبت به بازار مس
بر اساس نظرخواهی انجام شده توسط بلومبرگ از ماه اوت سال گذشته تجار و تحلیلگران بیشتری نسبت به بازار مس بدبین شده اند که از 18 شرکت کننده در این بررسی 10 نفر دیدگاه منفی و شش نفر دیدگاه مثبت داشتند و 2 نفر هم نظری ارائه ندادند.


تقاضای مس امسال 380 هزار تن بیشتر خواهد شد که دو برابر میزان سال گذشته است اما پیش بینی می شود این ظرفیت مازاد پس از کاهش در سطح 98 هزار تن ثابت بماند.
با توجه به کاهش تقاضا برای مس در خارج از چین و اشتهای کمتر برای تامین منابع مالی نشان از تقاضای ضعیف برای فلز را دارد. احتمالا قیمت مس تا مدتی زیر 6000 دلار در هر تن باقی بماند.
تخمین زده می شود که تولید ناخالص (GDP ) جهانی در سال 2015 حدود 2.77 درصد رشد داشته باشد و سپس در سال های 2016 به بالای سه درصد برسد که در سال 2014 این رشد 2.43 درصد بود.
سرمایه گذاران فروش استقراضی ، مس را در کارگزاری کومکس نیویورک از 4455 واحد در هفته پایانی سال گذشته به 10881 واحد در هفته منتهی به 6 ژانویه افزایش دادند.

موجودی انبارهای مس
موجودی مس در انبارهای بورس فلزات لندن پس از افزایش 5.9 درصدی در هفته گذشته که بیشترین میزان از ژوئن 2013 است به 187 هزار و 400 تن رسید.
موجودی انبارها در چین بر اساس گزارش بورس سلف شانگهای از آوریل تاکنون به بالاترین سطح خود رسیده است. چین امسال 4.9 درصد بیشتر از سال گذشته مس مصرف خواهد کرد.
اطلاعات ماه جاری نشان داد که میزان رسمی تولید مس در چین به پایین ترین سطح خود در 18 ماه گذشته رسید که دلیل آن رکود در بازار مسکن است که به رشد اقتصادی این کشور ضربه زده است.


معاملات فاینانس که از مس برای گرفتن وام به عنوان وثیقه استفاده می شد، سال گذشته پس از بررسی های انجام شده در خصوص فساد صورت گرفته در بندر کینگدائو ( سومین بندر بزرگ چین) متوقف شد.


با توجه به مشکلات جاری در جهان و بازارهای نوظهور و چین بازار مس تحت فشار منفی قرار گرفته است و تجار چندان نسبت به بهبود بازار آن امیدوار نیستند.
مشکل و یا ریسک در این خصوص در واقع سطح تقاضاست که می تواند وخیمتر هم بشود. در کومکس نیویورک قیمت سلف مس برای تحویل در ماه مارس با 0.1 درصد کاهش به 2.723 دلار در هر پوند ( پس از 1.1 درصد کاهش به 2.7255 دلار در هر پوند در روز قبل آن) رسید.


کل حجم معاملات در هفته های گذشته 27 درصد بالاتر از میانگین 100 روز گذشته بود.
در بورس سلف شانگهای نیز قیمت قراردادی این فلز برای تحویل در ماه مارس به 7029 دلار در هر تن تنزل پیدا کرد که 0.8 درصد کاهش را نشان می دهد و از ژوئیه 2009 تاکنون بی سابقه بوده است.

دیدگاهتان را بنویسید