71183

بهره گیری بهینه از معادن زیرزمینی، زمینه ساز حرکت چرخ های صنعت

دنیای معدن - عضو هیئت علمی گروه علوم زمین دانشکده علوم طبیعی دانشگاه تبریز گفت: معادن، چرخ های صنعت را به حرکت درمی آورند، بنابراین باید زمین را بشناسیم تا بتوانیم از معادن آن استفاده ای بهینه داشته باشیم.

«عبدالرضا واعظی هیر» در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه ی آذربایجان شرقی، افزود: وجود منابع آب های زیرزمینی آبرفتی و سازند سخت در کنار مسائل و مشکلات مربوط به توزیع نامناسب منابع آب در استان و نیز آلودگی منابع آب های سطحی و زیرزمینی، نیاز استان به تربیت نیروهای متخصص را دوچندان می کند.

وی اکتشاف مواد اولیه را نخستین گام برای استفاده در صنعت دانست و گفت: زمین شناسی در زُمره علوم پایه قرار می گیرد، اگر بخواهیم مواد اولیه را در صنعت استفاده کنیم، اولین گام اکتشاف این مواد است که وظیفه زمین شناسان است.

واعظی هیر ادامه داد: به همان میزان که با زمین سر و کار داریم با زمین شناسی هم رو به رو هستیم.

استادیار گروه علوم زمین دانشکده علوم طبیعی دانشگاه تبریز یادآور شد: زمین شناسی در مقایسه با سایر رشته های مشابه بازار کار مناسبی دارد.

واعظی هیر درباره نقش زمین شناسان در کشف و حمایت از منابع زیرزمینی گفت: اکتشاف نفت، معدن و آب با زمین شناسی آغاز می شود و در حمایت از این منابع نیز زمین شناسان نقش چشمگیری دارند.

وی افزود: در کشوری مثل ایران که منابع معدنی بسیار غنی دارد، زمین شناسی باید به جایگاه اصلی خود برسد، فرهنگسازی نامناسب از سوی صدا و سیما و خانواده ها در جایگاه نامناسب زمین شناسی دخیل بوده است.

واعظی هیر با اشاره به لزوم شناسایی زمین خاطرنشان کرد: اگر زمین را نشناسیم گویی خانه خود را نشناخته ایم، این در حالی است که با شناخت زمین می توان از پتانسیل های موجود در آن مثل معادن، آب های زیرزمینی و کشاورزی بهره گرفت.

دیدگاهتان را بنویسید