71001

کرباسیان: صادرکنندگان فولاد با سیاست های تعرفه ای حمایت می شوند

دنیای معدن -معاون وزیر و رئیس هیات عامل ایمیدرو گفت: وزارت صنعت، معدن و تجارت با تدوین سیاست های تعرفه ای جدید، در نظر دارد برای رفع نگرانی ناشی از افت جهانی قیمت فولاد، حمایت خود را از صادرکنندگان فولاد اعلام کند.

به گزارش روابط عمومی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران، مهدی کرباسیان در پنجمین همایش چشم انداز صنعت فولاد و معدن ایران با نگاهی به بازار با بیان این مطلب گفت: صنعت فولاد به عنوان صنعت مادر و استراتژیک در دنیا، نقشی اساسی در ارتقای رفاه و اقتصاد دارد و یکی از اشتغال زاترین صنعت جهان است که در زنجیره ارزش افزوده آن بیش از 50 میلیون نفر فعالیت می کنند. همچنین، به عنوان یکی از حلقه های توسعه صنعتی کشورهای محسوب می شود.


وی افزود: هر چه بتوانیم از این صنعت حمایت کنیم به نفع کشور خواهد بود و با تکمیل زنجیره فولاد اشتغال زیادی برای کشور ایجاد می شود.


رئیس هیات عامل ایمیدرو با اشاره به اینکه مصرف کنونی فولاد در کشور برای هر نفر حدود 300 کیلو گرم است و باید به بالای 400 کیلوگرم افزایش یابد، تصریح کرد: شاخص تولید فولاد در ایران 350 تن بر نفر است به طوری که این رقم در دنیا 600 تن بر نفر است و برای دستیابی به این هدف، باید مسیر را برای سرمایه گذاران داخلی و خارجی در قالب مشارکت یا حمایت فراهم کنیم.
وی ادامه داد: ال سی 7 طرح فولادی باز شده و بخش احیای مستقیم آن به طور متوسط بین 65 تا 80 درصد پیشرفت دارد. برای این طرح ها، یک هزار میلیارد تومان نقدینگی جذب شده و امیدواریم طی سال آینده، 4 واحد احیای مستقیم به مرحله راه اندازی برسد.


کرباسیان افت جدی ذخایر سنگ آهن را به عنوان یکی از بحران های سال های آتی کشور بر شمرد و گفت: برای رفع این چالش، برنامه اکتشاف 200 هزار کیلومتر مربع را با همکاری سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی آغاز کرده ایم که 135 هزار کیلومتر مربع آن عملیاتی شده و در صورت حمایت، می توانیم 200 هزار کیلومتر مربع را تا پایان سال عملیاتی کنیم.


معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه در زنجیره فولاد کمبود با عدم توازن مواجه است، گفت: یکی از کمبودها، منابع مالی است و همه تلاش ما جلب سرمایه گذار است که به دلیل محدودیت منابع دولت، باید از طریق مشارکت با بخش خصوصی این زنجیره را تکمیل کنیم.
وی ادامه داد: در بخش طرح های پژوهشی بودجه کافی اختصاص داده ایم و از طرح های مناسب، حما یت های لازم را به عمل می آوریم.

رئیس هیات عامل ایمیدرو حمایت وزارت صنعت، معدن و تجارت از حوزه فولاد را نوید بخش برای بخش خصوصی دانست و خاطرنشان کرد: تشکل ها نقش اساسی در توسعه دارند و ایمیدرو دغدغه های تشکل ها را جدی می گیرد.


وی ادامه داد: برای تکمیل زنجیره فولاد از توان بخش خصوصی و تشکل های صنعتی از توان حداکثری بخش خصوصی و پیشنهادات و نظرات آنها استفاده حداکثری خواهیم کرد.
کرباسیان همچنین گفت: کوچک سازی دولت، توجه به صادرات غیر نفتی در بحث خروج از رکود و رونق اقتصادی، در دستور کار دولت قرار دارد.


کرباسیان یادآور شد: بر روی طرح جامع فولاد زحمات و مطالعات فراوانی توسط ایمیدرو انجام شده که اطلاعات موجود در آن باید به دقت کارشناسی و بروز شود.


رئیس هیات عامل ایمیدرو با بیان اینکه صنعت فولاد متولی می خواهد، اعلام کرد: شرکت ملی فولاد در لیست واگذاری ها قرار داده شده بود که خوشبختانه با تلاش های صورت گرفته، این شرکت تحت پوشش ایمیدرو باقی ماند. واقعیت این است که دولت در این امور نقش تصدی گری نداشته، بلکه همواره حمایت کننده و پشتیبانی کننده است.
وی افزود: طرح جامع زغال سنگ با همکاری یک شرکت ایرانی خارجی آغاز شده و طرح جامع مس و طلا نیز در دستور کار است.
کرباسیان با بیان اینکه بخش معدن و صنایع معدنی، یکی از اساسی ترین بخش های توسعه ای کشور است که می تواند به استقلال و توانمندی اقتصادی کشور کمک کند، گفت: امیدواریم در بودجه سال 94 و نیز برنامه ششم توسعه، از این بخش حمایت جدی صورت گیرد .

دیدگاهتان را بنویسید