70762

بی اقبالی به صنایع بورسی/آلومینیومی ها می توانند رشد کنند

دنیای معدن - زمانی که بازار سهام در راستای شکل گیری یک روند منفی به منظور اصلاح قیمت ها قرار می گیرد، عکس العمل های هیجانی سرمایه گذاران منجر به تشدید این روند و عدم مشخص شدن اصلاح واقعی شاخص می گردد به طوریکه این نماگر در واحدهای پایین تر قرار گرفته و در یک مدت زمان طولانی فرسایشی به مدار واقعی خود خواهد رسید.

مدیر سرمایه گذاری صندوق مشترک بانک خاورمیانه در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز ضمن بیان مطالب فوق با اشاره به اینکه روند نزولی بازار سهام دستخوش متغیرهای مهم اقتصادی کشور از جمله کاهش جهانی قیمت نفت است، اظهار داشت: مدیران سازمان بورس، تنها بخش نظارتی این بنگاه اقتصادی را برعهده دارند به گونه ای که براساس تحقیقات به عمل آمده حداکثر قیمت نفت در سال آینده در حدود 60 دلار برآورد شده است.

احمدآبادی در خصوص شرایط فعلی شرکت های بورسی موجود در بازار سهام گفت: افزایش قیمت سهام شرکت های بورسی به واسطه دو متغیر رشد سودآوری و یا رشد پی بر ای شرکت های مذکور امکان پذیر می باشد اما در شرایط کنونی به دلیل ابهامات موجود در نتایج مذاکرات هسته ای منجر به ایجاد ریسک سرمایه گذاری در بازار سهام شده است.

وی با اشاره به اینکه شرایط کنونی بازار سهام به گونه ای است که اقبال به سوی صنعت خاصی دیده نمی شود، افزود: در برخی از شرکت های پتروشیمی که به واسطه صادرات محصولات خود از درآمدهای دلاری بهره مند می شوند بایستی به این نکته توجه کرد که کاهش قیمت نفت، منجر به خنثی شدن درآمدهای ارزی مجتمع های پتروشیمی خواهد شد.

تحلیلگر شرکت کارگزاری بورس ایران، وضعیت شرکت های تولیدکننده آلومینیوم را مثبت ارزیابی کرد و افزود: اکنون تنها 17 شرکت تولیدکننده آلومینیوم از میان 26 شرکت سابق به دلیل مشکلات زیست محیطی و همچنین هزینه های مصرف انرژی در حال فعالیت می باشند که این امر منجر خواهد شد که دیگر شاهد کاهش قیمت سهام شرکت های آلومینیومی در بازار سهام نباشیم.

وی نرخ دلار آزاد را تا پایان سال جاری 3 هزار و 250 تومان پیش بینی کرد و گفت: از لحاظ بنیادی، حداکثر نرخ دلار برای سال آینده براساس مقایسه نرخ تورم انباشته ایران و آمریکا بر مبنای سال 71، 3 هزار و 780 تومان برآورد شده است.

احمدآبادی در پایان با اشاره به اینکه کاهش جهانی قیمت نفت منجر به ایجاد مشکلات تراز ارزی اقتصاد ایران در کوتاه مدت خواهد شد افزود: اکنون در آمدهای ارزی ایران به میزان 50 درصد کاهش یافته است و همچنین ابزارهای کنترل قیمت ارز نیز به طور کامل در اختیار بانک مرکزی قرار نگرفته است که در کوتاه مدت مشکلاتی را به وجود می آورد.

دیدگاهتان را بنویسید