70715

آینده تاریک در انتظار فلزات اساسی

دنیای معدن - تقویت دلار، سیاست‌های انقباضی چین و کند شدن رشد اقتصادی آن کشور، سیاست‌های انبساطی پولی اروپا که در کوتاه‌مدت و تاکنون به کاهش ارزش یورو در مقابل دلار منجر شده است، سبب تخمین آینده‌ای تاریک برای فلزات اساسی شد.

نکیسا غلامی
تحلیلگر کارگزاری نواندیشان
تقویت دلار، سیاست‌های انقباضی چین و کند شدن رشد اقتصادی آن کشور، سیاست‌های انبساطی پولی اروپا که در کوتاه‌مدت و تاکنون به کاهش ارزش یورو در مقابل دلار منجر شده است، سبب تخمین آینده‌ای تاریک برای فلزات اساسی شد.

با انتشار گزارش مدیران خرید چین و برآورده نشدن انتظارات قیمت مس مجددا کاهش یافت. این شاخص در ماه ژانویه 49.78 بوده است. شاخص مدیران خرید یک مقیاس رونق واحد تولیدی است که در آن اطلاعات 400 نفر از مدیران خرید در پنج عملکرد بخش تولید، سفارشات جدید از مشتریان، سرعت تحویل توسط تامین‌کنندگان، موجودی کالا و میزان استخدام جمع‌آوری می‌شود. اهمیت این شاخص در پیش‌بینی سفارشات و ادامه فعالیت واحد تولیدی است. از نکات دیگر این شاخص این است که بیش از 50 درصد آن نشان از اقتصاد در حال توسعه و زیر 50 درصد آن موید قرار داشتن اقتصاد در شرف انقباض است.


مس برای تحویل سه ماهه در بورس لندن با 6/0 درصد کاهش به قیمت 5633.5 دلار در هر تن داد و ستد شد. در معاملات اخیر قیمت مس به کمترین میزان خود طی پنج سال و نیم گذشته رسید. این در حالی است که هم‌اکنون 19 فلز از 22 فلز شاخص کالایی بلومبرگ به کمترین میزان خود کاهش داشته است. همچنین موجودی مس در بورس لندن از آوریل 2014 تا‌کنون به بالاترین سطح خود رسیده که در نمودار به صراحت قابل مشاهده است.

پیش‌بینی بانک گلد‌من ساکس از قیمت فلزات در سال 2015
بانک آمریکایی گلد‌من ساکس در پیش‌بینی روز جمعه خود اعلام کرد افت قیمت نفت، هزینه تولید 20 نوع مواد خام از جمله مس، طلا و سنگ آهن را در سه سال آینده بین 10تا 20 درصد کاهش خواهد داد. این در حالی است که شاخص دلار با 10 واحد رشد به بیشترین مقدار خود از سال 2004 تاکنون رسیده است. تغییر سیاست‌های فدرال رزرو و بالا بردن نرخ بهره برای جذب سرمایه از دلایل تقویت دلار بود. شاخص 22 کالا به دلیل تقویت دلار، طی یک سال اخیر 17 درصد کاهش داشته که این بیشترین کاهش از بحران سال 2008 تا‌کنون بوده است. نفت برنت از ماه ژوئن تاکنون 57 درصد کاهش قیمت داشته و تقویت دلار در مقابل سایر ارزها از جمله ین و یورو از سیاست‌های پولی سختگیرانه فدرال رزرو در مقابل سیاست‌های پولی سایر کشورها است.

آنها با تزریق پول و کاهش تورم منفی در حال توسعه اقتصادی خود هستند. محدودیت‌های اعتباری چین، بزرگترین مصرف‌کننده فلزات و انرژی در جهان، سبب ممانعت از رشد و کم شدن تقاضا برای فلزات شده و این در حالی است که مس، طلا و سنگ‌آهن کاهش بیشتر را انتظار دارند و برای نیکل و روی انتظار رشد بیشتر می‌رود. این بانک قیمت مس را برای امسال 5542 دلار در هر تن پیش‌بینی کرد که در پیش‌بینی قبلی خود 6400 دلار در هر تن برآورد کرده بود. مس در روز جمعه به قیمت 5511 دلار در هر تن رسید که 24 درصد طی 12 ماه گذشته کاهش یافته است.

این بانک همچنین می‌افزاید انتظار کاهش قیمت بیشتری را برای مس دارند. سنگ آهن نیز با توجه به فشار عرضه آن و ادامه عرضه در سال 2015، انتظار می‌رود متوسط قیمت آن به 66 دلار در هر تن برسد و این در حالی است که در پیش‌بینی گلدمن ساکس میانگین قیمت آن 80 دلار در هر تن تخمین زده شده بود. سنگ‌آهن 62 درصد تحویل بندر کیندائو چین در روزجمعه 66.42 دلار در هر تن داد‌و ستد شد که در مقایسه با سال گذشته 47 درصد کاهش داشته است.

همچنین این گزارش می‌افزاید قیمت طلا برای نیمه سوم سال 2015، کاهش خواهد یافت هنگامی که نرخ بهره بانک مرکزی آمریکا افزایش پیدا کند که نتیجه آن تمایل کمتر سرمایه‌گذارها به سرمایه‌گذاری در کالای پر‌ریسکی مانند طلا خواهد شد. این بانک قیمت شمش طلا را برای سال آینده 1089 دلار در هر اونس بیان کرد که در گزارش قبلی خود 1200 دلار بیان شده بود. کاهش قیمت نفت و وام‌های بانکی ارزان‌قیمت در آمریکا سبب بالا رفتن تقاضا برای اتومبیل می‌شود. گلد‌من ساکس 24 درصد رشد را برای 12 ماهه و رسیدن به قیمت 988 دلار در هر اونس در سال 2016 پیش‌بینی کرده است. این بانک در گزارش قبلی خود قیمت آن را 767.75 دلار اعلام کرده بود.

آینده تاریک در انتظار فلزات اساسی
آینده تاریک در انتظار فلزات اساسی

 

دیدگاهتان را بنویسید