70467

علل نوسانات قیمت مس و آلومینیوم در بازار جهانی در سال 2014

پانته آ گرامی شعار - دنیای معدن - در این مقاله، خلاصه مهم ترین علت های نوسانات قیمت دو فلز آلومینیوم و مس - به عنوان به ترتیب دومین و سومین فلزات صنعتی پرمصرف جهان- در بازار جهانی (به ویژه در بورس فلزات لندن LME) از ابتدای سال 2014 ارایه می شود.

دو فلز مس و آلومینیوم در کنار فولاد که بیشترین مصرف جهانی را در بین فلزات دارد، مورد توجه ویژه سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) برای سرمایه گذاری و توسعه آتی می باشند. همین مهم موجب شده تا در گزارش حاضر، تمرکز بر بررسی علت های مؤثر بر بازار این دو فلز با هدف ایجاد درک بیشتر از ساز و کار این بازار قرار گیرد. دلیل توجه خاص ایمیدرو به این دو کالای اساسی، در مورد فلز مس، بهره مندی ایران از منابع فراوان این فلز به دلیل قرار گرفتن بر روی کمربند مس جهان و در اختیار داشتن رتبه نهم جهانی از نظر ذخایر معدنی آن می باشد.

در رابطه با فلز انرژی‌بر اما پاک آلومینیوم نیز، ماهیت انرژی بر آن و سهم حدود 40 درصدی انرژی از قیمت تمام شده این فلز به ویژه در شرایطی که ایران دارای رتبه اول ذخایر گاز طبیعی جهان می باشد (در سال 2013 رتبه ایران از دوم در ذخایر گاز طبیعی جهان به اول ارتقا یافت)، علت مهم توجه ایمیدرو به این صنعت بوده است. گاز طبیعی در آینده در کنار زغال سنگ مهم ترین سوخت مورد استفاده برای تولید برق در جهان با رشدی فزاینده خواهد بود. از طرفی بر اساس پیش بینی های معتبر امروز، توسعه آتی تولید آلومینیوم جهان در مراکز انرژی مستقر می باشد و نه در مراکز معدنی دارای بوکسیت (بوکسیت سنگ معدنی آلومینیوم است که ابتدا در پالایشگاه یا refinery به پودر آلومینا تبدیل و سپس از این پودر در واحدهای ذوب یا smelter، فلز تولید می شود) چرا که بوکسیت در جهان فراوان و برای تولید اقتصادی حداقل 300 سال فلز آلومینیوم کافی است. هم چنین آلومینای تولیدی از بوکسیت امکان حمل و نقل دارد پس شرکت های آلومینیوم کم و بیش هزینه یکسانی را برای آلومینا می پردازند، در حالی که انرژی یا برق کالایی منطقه ای است و با سهم بالایی که در تولید شمش دارد می تواند هزینه های تولید آلومینیوم را رقابتی یا غیررقابتی نماید. بنابراین تلاش ایمیدرو استفاده حداکثری از این مزیت خدادای کشور برای ایجاد توسعه و تولید رشد اقتصادی بیشتر یا GDP از طریق افزایش ظرفیت تولید آلومینیوم است به طوری که بتوانیم هم چون دیگر کشورهای حوزه خلیج فارس به جایگاهی شایسته در باشگاه تولیدکنندگان این فلز در دنیا دست یابیم.
روش انجام تحقیق حاضر شامل مطالعه منابع مختلف اطلاعاتی معتبر شامل اخبار اقتصادی و به ویژه آخرین رویدادهای صنعتی جهان مرتبط با دو فلز آلومینیوم و مس شامل تولیدات، سرمایه گذاری ها، طرح های توسعه، ادغام ها و غیره...، استخراج موارد مرتبط و تأثیرگذار بر قیمت این دو کالا و ‌بررسی میزان تأثیر هر کدام، اولویت بندی و سرانجام جمع بندی عوامل مثبت و منفی مؤثر بر بازار فلزات در بازه زمانی روزانه می باشد. مهم ترین منابع استفاده شده شامل اخبار منتشر شده در سایت های مختلف خبری مانند reuters.com، metalsnews.com، metalbulletin.com، copperinvesting.com، bloomberg.com، mining.com و چندین منبع دیگر بوده است.
در اینجا لازم است برای استفاده بهینه از مطالب ارایه شده در این گزارش چند توضیح کوتاه آورده شود:
1- یکی از علت های مهم تغییر قیمت فلزات، تغییرات نرخ ارزهای عمده مبادلاتی جهان مانند دلار و یورو است که در متن زیر در بسیاری از موارد به آن اشاره شده است. تأثیر این تغییرات این گونه است: از آنجا که عمده تبادلات فلزات پایه به ویژه در بورس لندن با واحد دلار انجام می شود، تضعیف دلار منجر به افزایش قدرت خرید مشتریان دارای دیگر واحدهای پولی مثلاً یورو (اتحادیه اروپا)، یوان (چین)،... شده، بدین معنی که صاحبان این ارزها مقدار بیشتری فلز که با دلار ارزان تر فروخته می شود را می توانند در بورس خریداری نمایند. حال هر چه به طور مثال یورو یا یوان تقویت شود (ارزش آن ها بیشتر شود)، قدرت خرید فلزات برای به ترتیب اروپا و چین به عنوان دو متقاضی بزرگ فلزات پایه بالا رفته و تقاضای فلزات بهبود می یابد. حال اگر دلار تقویت شود، توان خرید این کشورها کاهش می یابد چون فلزات برای آن ها گران تر تمام می شوند. از طرفی بهبود یا افت وضعیت اقتصادی هر کشور به ترتیب منجر به تقویت یا تضعیف واحد پولی آن نسبت به دیگر ارزها می شود و به طور مثال هم اکنون که اتحادیه اروپا با بحران مالی مواجه است، شاهد تضعیف شدید یورو در برابر دلار پس کاهش قدرت خرید اتحادیه و در نتیجه کاهش تقاضای فلزات می باشیم چرا که اروپا یکی از مصرف کنندگان عمده فلزات صنعتی به ویژه آلومینیوم و مس است. پس به طور خلاصه افزایش یا کاهش ارزش ارزهای جهانی به ویژه دلار و یورو از عوامل تأثیرگذار بر قیمت فلزات پایه بوده به طوری که قیمت فلزات پایه با تقویت یورو و تضعیف دلار افزایش و برعکس با تضعیف یورو و تقویت دلار کاهش می یابد.
2- آربیتراژ (arbitrage) به معنی اختلاف قیمت فروش فلزات در بورس لندن و بورس شانگهای بوده و هر چه بیشتر باشد یعنی قیمت فروش فلزات در چین بالاتر از قیمت فروش آن در بورس لندن LME می باشد و این منجر به افزایش واردات چین، ترغیب ذخیره سازی توسط این کشور و در نتیجه رشد تقاضا (اگرچه که این تقاضا ظاهری باشد نه واقعی) و در نهایت افزایش قیمت فلزات می شود.
3- دلیل اینکه در این گزارش تأثیر عوامل مرتبط با اقتصاد کلان (macroeconomics) از جمله رشد اقتصادی کشورهای دارای اقتصاد تأثیرگذار، شاخص های نشان دهنده رشد تولیدات صنعتی (PMI یا Purchase Managers Index یا شاخص مدیرانِ خرید)، آمار ساخت و ساز اقتصادهای بزرگ جهان،‌ ترازهای تجاری و ...، بیشتر با قیمت فلز مس سنجیده می شود تا آلومینیوم این است که مس نسبت به اقتصاد جهانی بسیار تأثیرپذیرتر از آلومینیوم بوده و حتی به گونه ای به عنوان شاخص اقتصاد امروز جهان شناخته می شود. آلومینیوم دارای ثبات قیمتی بالاتری از مس بوده و عمدتاً از اصول خاص حاکم بر بازار خود شامل عمدتاً عرضه و تقاضا تأثیر می پذیرد و همین امر نوعی حاشیه امن یا مزیت برای سرمایه گذاران صنعت آلومینیوم ایجاد نموده است. البته نباید تصور نمود که شاخص های اقتصادی جهان بر قیمت آلومینیوم هیچ اثری ندارند و همان طور که دیده ایم،‌ رکود جهانی سال 2007 و 2008 منجر به افت شدید قیمت تمامی فلزات پایه از جمله هر دو فلز مس وآلومینیوم شد، با این حال نوسانات مس با اقتصاد جهانی، شدیدتر است.
3- یکی از عوامل مهم تاثیرگذار بر قیمت فلزات طی سال های اخیر قرار داشتن بازار در وضعیت قیمت کاهشی یا backwardation و یا شرایط قیمت افزایشی یا Contango بوده است. اگر قیمت فروش نقدی کالایی (مثلا مس) نسبت به قیمت فروش آتی آن (مثلا فروش سه ماهه) بیشتر باشد، حرکت قیمت در بازار رو به کاهش است و به این شرایط قیمت کاهشی یا backwardation گفته می شود و این وضعیت به دلیل افزایش مقطعی شدید تقاضای فعلی برای آن کالای خاص و یا به دلیل کمبود موقت عرضه روی می دهد. بنابراین شرایط قیمت کاهشی بر قیمت های فلز یا کالای مورد بررسی، اثر مثبت دارد چرا که در این شرایط، تجار تمایل دارند تا حتی با پرداخت هزینه بالاتر از قیمت نرم بازار و به دلیل دریافت نشانه هایی مبنی بر احتمال بروز کمبود کوتاه مدت عرضه آن کالا یا افزایش تقاضا برای آن، فلز موجود در بورس را با هر قیمتی به دست آورند. برعکس این شرایط، وضعیتی است که طی آن قیمت فروش آتی فلز در بورس لندن نسبت به قیمت نقدی آن بالاتر باشد که به آن شرایط قیمت افزایشی یا Contango گفته شده و اغلب در پی بالا رفتن مقطعی موجودی کالا در بازار و عرضه آن و ایجاد مازاد موقتی به وجود می آید و شرایط قیمت افزایشی بر قیمت آن کالا اثر منفی دارد.
3- قیمت های مس و آلومینیوم آورده شده در این گزارش بر اساس قیمت سه ماهه بورس فلزات لندن می باشد.

ژانویه:
3 ژانویه 2014-
مس) عوامل منفی شامل تضعیف یورو، آمار نامناسب تولیدات صنعتی دسامبر چین، افت 11 درصدی سالیانه واردات یازده ماهه اول سال 2013 کاتد مسی چین از شیلی، رشد 20 درصدی تولید مس زامبیا (بزرگ ترین کشور تولیدکننده آفریقا) در 10 ماهه اول 2013 تا 808 هزار تن (هرگونه رشد تولید در شرایط رکود به زیان قیمت ها است) علی رغم عوامل مثبت شامل رشد بالای واردات مس چین از شیلی در نوامبر 2013 و افت موجودی های بورس لندن، قیمت مس را تا 7322 دلار کاهش داد.
آلومینیوم) عوامل منفی شامل تضعیف یورو، آمار نامناسب تولیدات صنعتی دسامبر چین و رشد موجودی های بورس لندن، علی رغم اعمال تعرفه های جدید بالاتر برق برای واحدهای ذوب آلومینیوم غیربهره ور چین و احتمال تعطیلی برخی واحدهای ذوب در پی آن، قیمت آلومینیوم را تا 1787 دلار کاهش داد.
6 ژانویه 2014-
مس) عوامل منفی شامل افت بازار سهام آسیا، تاثیر نامطلوب افت تولیدات صنعتی چین (شاخص PMI) در دسامبر، تضعیف یورو،‌ تقویت دلار و علی رغم ادامه افت موجودی های بورس لندن و شانگهای، قیمت مس را تا 7313 دلار کاهش داد.
آلومینیوم) عوامل منفی شامل افت بازار سهام آسیا، تاثیر نامطلوب افت تولیدات صنعتی چین (شاخص PMI) در دسامبر، تضعیف یورو،‌ تقویت دلار و رشد تولید سال 2013 شرکت Alba بحرین تا 913 هزار تن (رشد تولیدات در شرایط رکود به زیان قیمت ها است) علی رغم عوامل مثبت شامل افت موجودی های بورس لندن قیمت آلومینیوم را تا 1761 دلار کاهش داد.
7 ژانویه 2014-
مس) عوامل مثبت شامل ادامه افت موجودی های بورس لندن علی رغم احتمال عدم تصویب طرح توسعه گسترده شبکه خطوط ولتاژ فوق بالای انتقال برق در چین* قیمت مس را تا7334 دلار بالا برد.
* این شبکه مخصوص انتقال برق 1000 کیلوولت AC و 800 کیلوولت DC بوده و قرار بود با سرمایه گذاری حدود 500 میلیارد دلار توسط دولت چین انجام پذیرد. مصرف سیم و کابل مسی در شبکه سراسری برق چین طی سال های گذشته رو به کاهش بوده (احتمالا به دلیل جایگزینی با آلومینیوم) به طوری که از 21% در 2009 که سهم مصرف مس در این بخش بوده به 15% در 2012 کاهش یافته و برآورد ادامه این روند تا 8% در 2020 می رود. در سال 2020 سهم مصرف سیم و کابل مسی در سایر بخش ها شامل صنایع سنگین 34.3%، ساختمان سازی 24% و ارتباطات 27% می باشد و ارزش بازار سیم و کابل مسی چین به حدود 130 میلیارد دلار در 2020 می رسد.
آلومینیوم) عوامل مثبت شامل ادامه افت موجودی های بورس لندن، راه اندازی واحد نورد آلومینیوم 590 میلیون دلاری طرح Maaden عربستان با ظرفیت تولید 380 هزار تن ورق آلومینیومی (توسعه واحدهای پایین دستی به معنی افزایش تقاضا برای محصولات نهایی و به نفع قیمت ها است) و اعلام تعلیق تولید در واحد ذوب Aldel هلند به دلیل بالا بودن هزینه های تولید، کاهش 23 درصدی تولید آلومینیوم 10 ماهه اول 2013 هند و افت 5 درصدی تولید آلومینیوم جهان در ژانویه - نوامبر 2013 (کاهش تولیدات در شرایط رکود به نفع قیمت ها است)، علی رغم عوامل منفی شامل کاهش 22 درصدی مصرف آلومینیوم 10 ماهه اول 2013 هند علی رغم رشد 7 و 6 درصدی تقاضای این کشور در دو سال قبل آن، قیمت آلومینیوم را تا 1780 دلار بالا برد.
8 ژانویه 2014-
مس) عوامل مثبت شامل افت موجودی های بورس لندن، برآورد Barclays مبنی بر احتمال رشد شدید مصرف مس چین در صورت ادامه طرح توسعه شبکه برق چین (دولت چین اعلام نموده 62 میلیارد دلار در سال جاری برای توسعه شبکه برق هزینه می نماید)، افزایش 7.5 درصدی صادرات مس شیلی در نوامبر در پی افزایش خرید مشتریان، علی رغم عوامل منفی شامل احتمال آسان گیری دولت در اجرای قوانین منع صادرات مواد خام اندونزی که می تواند دسترسی به کنسانتره مس تولید معادن این کشور را نسبت به آنچه تصور می شد تسهیل نماید، افزایش تولیدات و راه اندازی طرح های توسعه که هرگونه افزایش تولید در شرایط رکود به زیان قیمت های مس است شامل: برنامه راه اندازی مجدد واحد ذوب مس Pasar فیلیپین که دو ماه پیش در اثر طوفان آسیب دیده بود (120 هزار تن ظرفیت تولید)- آغاز به تولید طرح تولید مس Kipoi کنگو در سه ماهه دوم سال جاری (تولید 50 هزار تن از روش SX/EW)- رشد 6.5 درصدی سالیانه تولید مس شیلی در نوامبر 2013 تا 510 هزار تن، به تاخیر افتادن اجرای قانون منع صادرات کنسانتره مس کنگو تا پایان دسامبر 2014 که امکان دسترسی آسان تر به تولید مس این کشور را فراهم می آورد، قیمت مس را تا 7355 دلار بالا برد.
آلومینیوم) عوامل مثبت شامل ادامه افت موجودی های بورس لندن، علی رغم عوامل منفی شامل مازاد قراضه در بازار اروپا* قیمت آلومینیوم را تا 1782 دلار بالا برد.
* علت بروز این مازاد موجودی کافی قراضه به دلیل زمستان ملایم تر در اروپا نسبت به سال های قبل بوده است که جمع آوری قراضه توسط افراد متفرقه که از منابع اصلی تامین قراضه است را تسهیل نموده بود. اغلب زمستان فصل کمبود قراضه است اما زمستان 2014 بازار با مازاد آن مواجه بود.
9 ژانویه 2014-
مس) عوامل منفی شامل اعلام افزایش دیون دولت های استانی چین به دولت مرکزی تا حدود 3 میلیارد دلار با رشد 70 درصدی طی سه سال گذشته، تقویت دلار، افت شاخص قیمت تولیدکننده چین علی رغم عوامل مثبت شامل سومین هفته اعتصاب بنادر شیلی و اختلال در ارسال محموله های کنسانتره مس و افت موجودی های بورس لندن، قیمت مس را تا 7263 دلار کاهش داد.
آلومینیوم) عوامل منفی شامل اعلام افزایش دیون دولت های استانی چین به دولت مرکزی تا حدود 3 میلیارد دلار با رشد 70 درصدی طی سه سال گذشته، تقویت دلار، افت شاخص قیمت تولیدکننده چین علی رغم عوامل مثبت شامل افت موجودی های بورس لندن، برآورد رشد بازار رینگ چرخ آلومینیومی با 8.5% نرخ رشد سالیانه توسط موسسه Research and Markets و ادامه رشد پرمیوم آلومینیوم در آمریکا به بالاترین در 10 سال* قیمت آلومینیوم را تا 1757 دلار پایین برد.
* دلیل عمده افزایش پرمیوم های فروش آلومینیوم در جهان که به ویژه در آمریکا چشم گیر بوده، کاهش تعمدی تولید توسط تعداد زیادی از تولیدکنندگان شمش آلومینیوم، استفاده از آلومینیوم به عنوان ابزار سرمایه ای در معاملات مالی و افزایش شدید تقاضای تجار برای این کالا در پی آن و هم چنین کمبود قراضه به ویژه در آمریکای شمالی بوده است.
10 ژانویه 2014-
مس) عوامل منفی شامل افت 2.3 درصدی واردات سال 2013 مس و محصولات مسی چین تا 4.54 میلیون تن، کاهش هزینه های TC/RC در داخل چین به دلیل مازاد عرضه کنسانتره، سرمایه گذاری Codelco برای سه برابر کردن تولید Salvador (تولید فعلی 60 هزار تن مس در سال) (رشد تولیدات در شرایط رکود به زیان قیمت ها است)، علی رغم عوامل مثبت شامل رشد 31 درصدی سالیانه واردات مس چین در دسامبر تا 441 هزار تن، افت موجودی های بورس لندن، اعلام فورس ماژور ارسال کاتد تولیدی واحد Zaldivar شیلی به دلیل ادامه اعتصاب کارگری در معادن این کشور (این واحد با تولید 140 هزار تن کاتد در سال متعلق به Barrick Gold است. سایر واحدهای مس متعلق به این شرکت شامل معدن Lumwana زامبیا و طرح Jabel Sayid عربستان است)، قیمت مس را تا 7257 دلار کاهش داد.
آلومینیوم) عوامل مثبت شامل ادامه افت موجودی های بورس لندن، نتایج مثبت مالی Alcoa در 2013 و برآورد رشد 7 درصدی بازارهای مصرف آلومینیوم در 2014 توسط این شرکت، احداث یک واحد تولید پلیت آلومینیومی مخصوص خودرو توسط Kobe Steel ژاپن در Tianjin چین با ظرفیت 100 هزار تن و سرمایه گذاری 220 میلیون دلاری (بهره برداری 2016- توسعه واحدهای پایین دستی به معنی افزایش تقاضا برای محصول نهایی و به نفع قیمت ها است)، قیمت آلومینیوم را تا 1760 دلار بالا برد.
13 ژانویه 2014-
مس) عوامل مثبت شامل اجرای جدی قوانین منع صادرات مواد خام اندونزی به ویژه کنسانتره مس، ادامه افت موجودی های بورس لندن، علی رغم عوامل منفی شامل افت 18 درصدی سالیانه درآمدهای صادراتی معدنی شیلی در دسامبر 2013 در پی افت قیمت های مس و افت 5 درصدی کل درآمد شیلی از محل صادرات معدنی در 2013 برابر با 44.2 میلیارد دلار، قیمت مس را تا 7275 دلار بالا برد.
آلومینیوم) عوامل مثبت شامل اجرای قوانین منع صادرات مواد خام اندونزی که می تواند منجر به کمبود جدی و رشد قیمت بوکسیت شود، اعلام سوددهی مناسب شرکت Chalco در 2013، ادامه رشد پرمیوم ها و ادامه افت موجودی های بورس لندن، علی رغم عوامل منفی شامل آغاز عملیات احداث طرح ذوب 5 میلیارد دلاری اندونزی* (افزایش تولیدات و توسعه در شرایط رکود به زیان قیمت ها است)، قیمت آلومینیوم را تا 1763 دلار بالا برد.
* این واحد تولید شمش آلومینیوم با سرمایه گذاری Nanshan Al. چین دومین تولیدکننده بزرگ آلومینیوم این کشور احداث شده و دارای نیروگاه 300 مگاواتی اختصاصی، یک اسکله، ریفاینری آلومینای 2.1 میلیون تن و یک واحد ذوب 570 هزار تنی خواهد بود.
14 ژانویه 2014-
مس) عوامل مثبت شامل ادامه افت موجودی های بورس لندن، ادامه تاثیر اجرای قوانین منع صادرات مواد خام اندونزی و افزایش صادرات کنسانتره مس و کاتد مسی برزیل در دسامبر در پی افزایش تقاضا، قیمت مس را تا 7329 دلار بالا برد.
آلومینیوم) عوامل مثبت شامل ادامه تاثیر اجرای قوانین منع صادرات مواد خام اندونزی به ویژه بوکسیت، برآورد احتمال بروز کمبود شدید در بازار ورق آلومینیومی آمریکا به دلیل رشد فزاینده تقاضای خودروسازان به این محصول، تصمیم Aleris از بزرگ ترین تولیدکنندگان محصولات پایین دستی آلومینیوم جهان مبنی بر احداث یک واحد تولید ورق آلومینیومی خودرو در آمریکا به دلیل برآورد نیاز فزاینده بازار به این محصول، رونمایی شرکت خودروسازی Ford از اولین خودرو تولیدشده تجاری با بدنه تمام آلومینیومی خود و علی رغم عوامل منفی شامل رشد 30 هزار تنی موجودی های بورس لندن، قیمت آلومینیوم را تا 1770 دلار بالا برد.
15 ژانویه 2014-
مس) عوامل منفی شامل کاهش خرید و فروش تجار، اعلام Oz Minerals استرالیا مبنی بر افزایش تولید مس این شرکت در سال جاری تا 80 هزار تن، ارایه پیشنهاد پایین TC/RC توسط BHP به اسملترهای ذوب مس ژاپن به دلیل مازاد کنسانتره در بازار (اخیرا منع صادرات کنسانتره مس اندونزی منجر به بروز کمبود موقتی کنسانتره در بازار شده اما در مجموع حجم بالایی از کانس مس در دسترس است)، علی رغم عوامل مثبت شامل ادامه افت موجودی های بورس لندن و اعلام فورس ماژور برای ارسال محموله های مس از شیلی به دلی اعتصاب در بنادر، قیمت مس را تا 7290 دلار کاهش داد.
آلومینیوم) عوامل منفی برآورد Alcoa مبنی بر کاهش نرخ رشد مصرف آلومینیوم چین تا 10% در 2014 نسبت به 12% سال 2013، شامل کاهش خرید و فروش تجار، ادامه کساد بازار قراضه آلومینیومی اروپا و برآورد مازاد 2 میلیون تنی در بازار آلومینای 2014 در مقایسه با 636 هزار تن مازاد 2013 و مازاد 106 هزار تنی در بازار شمش آلومینیوم در مقایسه با کمبود 400 هزار تنی بازار در 2013، علی رغم عوامل مثبت شامل ادامه افت موجودی های بورس لندن، برآورد Scotiabank کانادا مبنی بر بالا ماندن پرمیوم آلومینیوم طی 2 سال آتی به دلیل پایین ماندن نرخ بهره بانکی و ادامه تمایل بازار به استفاده از فلزات پایه به ویژه آلومینیوم به عنوان کالای سرمایه ای در معاملات مالی به جای پول، برآورد Alcoa مبنی بر رشد مصرف آلومینیوم آمریکای شمالی از 4% 2013 به 5% در 2014 و اروپا از 1-% 2013 به 1% در 2014، برآورد بانک Barclays مبنی بر افزایش کمبود عرضه در بازار آلومینیوم 2014 در مقایسه با کمبود 726 هزار تنی بازار در 2013 *، ارزیابی شرکت Alcoa برای احداث واحدهای جدید تولید ورق آلومینیومی بدنه خودرو (برآورد می شود استفاده از ورق آلومینیومی در بدنه خودروها از 7 کیلوگرم فعلی در هر خودرو در 2013 به 30 کیلوگرم در 2015 و 70 کیلوگرم در 2025 برسد) و برآورد Citigroup مبنی بر احتمال تعطیلی بخش عمده واحدهای ذوب آلومینیوم اولیه اروپا تا 2015 در پی هزینه های بالای برق و تولید (برآورد کاهش تولیدات در شرایط رکود به نفع قیمت ها است)، قیمت آلومینیوم را تا 1760 دلار کاهش داد.
* در 2014 چین 250 هزار تن مازاد در بازار آلومینیوم داشته اما در سایر نقاط جهان شاهد کمبود خواهیم بود. رشد مصرف جهانی در 2013 برابر 7.9% بود و به 50.357 میلیون تن و تولید با 4.5% رشد به 49.631 هزار تن رسید. تولید و مصرف آلومینیوم چین نیز به ترتیب در این سال برابر 22.972 میلیون تن و 23.022 میلیون تن بود.
16 ژانویه 2014-
مس) عوامل مثبت شامل آمار مطلوب مالی سال 2013 شرکت Rio، ادامه تاثیر قوانین منع صادرات مواد خام اندونزی، رشد هزینه کرد دولت چین در توسعه شبکه برق این کشور در دسامبر (مصرف مس در شبکه برق بسیار بالا است)، علی رغم عوامل منفی شامل رشد تولید 5 درصدی مس شرکت Rio در 2013 تا 173 هزار تن، رشد موجودی های بورس لندن و رشد سالیانه تولید مس پرو در نوامبر 2013 تا 120 هزار تن (رشد تولیدات در شرایط رکود به زیان قیمت ها است)، قیمت مس را تا 7327 دلار بالا برد.
آلومینیوم) عوامل مثبت شامل آمار مطلوب مالی سال 2013 شرکت Rio، تصمیم Alcoa برای تعطیلی دایمی دو واحد ذوب آلومینیوم خود در نیویورک و کاهش 84 هزار تنی تولید شرکت در پی آن، ادامه تاثیر قوانین منع صادرات مواد خام اندونزی و رشد پرمیوم آلومینیوم به رکوردهای جدید، کمبود قراضه در بازار آمریکا، رشد پرمیوم آلومینیوم آسیا تا رکورد جدید و تعلیق برخی طرح های توسعه تولید شمش آلومینیوم Rio در کانادا به دلیل افت قیمت های آلومینیوم و تغییر چشم انداز بازار، اعلام Constellium از بزرگ ترین تولیدکنندگان محصولات آلومینیومی مبنی بر سرمایه گذاری 273 میلیون دلاری این شرکت برای تولید قطعات آلومینیومی خودرو به ویژه ورق بدنه علی رغم عوامل منفی شامل رشد 40 هزار تنی موجودی آلومینیوم بورس لندن، رشد تولید بوکسیت Rio در 2013 با 10% رشد سالیانه تا 43 میلیون تن (رشد تولیدات در شرایط رکود به زیان قیمت ها است) و بهره برداری این شرکت از واحد ذوب Arvida با تکنولوژی 600 کیلوآمپر (ظرفیت اولیه این پایلوت 60 هزار تن با قابلیت افزایش تا 460 هزار تن را دارد- افزایش تولید در شرایط رکود به زیان قیمت ها است)، قیمت آلومینیوم را تا 1795 دلار بالا برد.
21 ژانویه 2014-
مس) عوامل منفی شامل نگرانی از بروز مازاد کنسانتره در بازار در اواخر سال جاری، نگرانی از کند شدن تقاضای مس چین و برآورد موسسه Sonami رشد 5 درصدی تولید مس معدنی شیلی تا 6 میلیون تن* علی رغم افت موجودی های بورس لندن قیمت مس را تا 7282 دلار کاهش داد.
* تولید مس شیلی در 2013 برابر 5.7 میلیون تن با رشد سالیانه حدود 6 درصدی بوده است. طرح های مهم که امسال به تولید می رسد شامل این موارد هستند: Caserones متعلق به PanPacific با سرمایه گذاری 4.2 میلیارد دلار با تولید 110-150 هزار تن کاتد مسی از کنسانتره و 30 هزار تن از لیچینگ که تولید را از ژانویه سال جاری آغاز می کند، طرح Sierra Gorda متعلق به KGHM (55%) و Sumitomo با سرمایه گذاری 3.9 میلیارد دلار و تولید 120 هزار تن در فاز اول و 273 هزار تن تولید در فاز بعدی که تولید را از اواخر سال آغاز می کند، طرح Ministro Hales شرکت Codelco با سرمایه گذاری 2.3 میلیارد دلار و تولید 170 هزار تن مس که امسال تولید را آغاز می کند.
آلومینیوم) عوامل منفی شامل برنامه ریزی برای افزایش تولید شمش آلومینیوم PT Inalum اندونزی از 240 هزار تن تا 650 هزار تن طی چند سال آتی (افزایش تولیدات در شرایط رکود به زیان قیمت ها است) و کاهش حمل و نقل آلومینیوم اولیه آمریکا در 2013 علی رغم عوامل مثبت شامل افت موجودی های بورس لندن، ادامه رشد پرمیوم ها، ارزیابی BHP برای تعطیلی واحد ذوب Bayside در آفریقای جنوبی و افت موجودی آلومینیوم در انبارهای ساحلی ژاپن طی دسامبر 2013 به دلیل بالا بودن تقاضا، سرمایه گذاری 60 میلیون دلاری در پورتوریکو برای تولید ورق قوطی نوشیدنی با ظرفیت 650 میلیون عدد در سال، قیمت آلومینیوم تا 1786 دلار افت کرد.
22 ژانویه 2014-
مس) عوامل مثبت شامل ادامه افت موجودی های بورس لندن، اظهار Freeport McMoran مبنی بر وجود کمبود فیزیکی در بازار کاتد مس (افت موجودی انبارهای مس به کمترین در 15 ماه و کمبود قراضه)، افزایش واردات کانس و سنگ معدن چین در دسامبر 2013 با 11 درصدی رشد سالیانه تا 1.039 میلیون تن و رشد واردات کنسانتره و سنگ مس چین در کل 2013 تا 10 میلیون تن، رشد 31 درصدی سالیانه واردات کاتد مس در دسامبر 2013 تا 312 هزار تن به دلیل استفاده از مس به عنوان ابزار سرمایه ای علی رغم عوامل منفی شامل آغاز سال نو چین و تعطیلات در این کشور که خرید و فروش فلزات را کاهش داده است، برآورد افزایش تولید مس شرکت Freeport McMoran تا 2.2 میلیون تن مس در 2014 با 7% رشد سالیانه و افت درآمدهای خالص این شرکت در 2013 تا 2.7 میلیارد دلار(رشد تولیدات در شرایط رکود به زیان قیمت ها است)، برآورد Macquarie مبنی بر آسیب پذیر بودن قیمت مس تا 2015 به دلیل مازاد کنسانتره در بازار و کاهش مصرف ظاهری چین و هم چنین بالاتر بودن نرخ توسعه معادن مس نسبت به واحدهای ذوب، کاهش ماهیانه 5 درصدی واردات کاتد مس چین تا 312 هزار تن و افت 6 درصدی واردات کل سال چین تا 3.205 میلیون تن، افت پرمیوم مس داخلی چین در دسامبر 2013، افت 10 درصدی واردات قراضه چین در 2013 تا 4.3 میلیون تن و افزایش سالیانه تولید مس BHP در سه ماهه پایانی 2013 تا 440 هزار تن (برنامه تولید کل سال 2014 این شرکت برابر 1.7 میلیون تن است)، قیمت مس را تا 7290 دلار بالا برد.
آلومینیوم) عوامل مثبت شامل ادامه افت موجودی های آلومینیوم بورس لندن، برآورد موسسه Freedonia مبنی بر رشد سالیانه متوسط 5.9 درصدی تقاضای آلومینیوم (شامل اولیه، ثانویه و قراضه) تا 86.5 میلیون تن در 2017 (بیشترین رشد مصرف در بازار ساختمان خواهد بود)، موفقیت AMAG Austria Metals در عقد قرارداد تامین طولانی مدت ورق و تسمه آلومینیومی برای هواپیماسازی Boeing و ادامه رشد پرمیوم آلومینیوم آسیا علی رغم تعطیلات سال نو چینی قیمت آلومینیوم را تا 1789 دلار بالا برد.
23 ژانویه 2014-
مس) عوامل منفی شامل برآورد رشد تولید معدنی مس جهانی تا 18.58 میلیون تن در 2014 با 4.5% رشد سالیانه، افت تولیدات صنعتی چین در ژانویه 2014، کاهش ماهیانه قراردادهای فروش کنسانتره شیلی در پی کاهش خرید در بازار نقدی نوامبر 2013 و افت 9 درصدی قرارداد فروش کاتد در این دوره، کاهش 37 درصدی فروش مس آرژانتین در بازه ژانویه تا اکتبر 2013 تا 327 هزار تن به دلیل کاهش خرید مشتریان اروپایی و آسیایی، علی رغم عوامل مثبت شامل شامل رشد 7 درصدی سالیانه تولید کاتد مسی چین در دسامبر (کل تولید 2013 چین با 13.5% رشد به 6.84 میلیون تن رسید- رشد تولید کاتد به معنی بالا بودن تقاضا برای مس و به نفع قیمت ها است در حالی که رشد تولیدات معدنی و کنسانتره مس به معنی افزایش عرضه و به زیان قیمت مس است) ادامه افت موجودی های بورس لندن، اعلام موسسه بین المللی مطالعات مس یا ICSG مبنی بر کمبود 230 هزار تنی در بازار مس جهانی در 10 ماهه اول 2013 و تعویق در ارسال محموله های کنسانتره مس Freeport از معدن مس Grasberg اندونزی در پی اجرایی شدن قوانین منع صادرات مواد خام، قیمت مس را تا 7258 دلار کاهش داد.
آلومینیوم) عوامل منفی شامل افت تولیدات صنعتی چین در ژانویه، افت 28 درصدی واردات آلومینیوم کارنشده آلومینیوم چین در 2013 تا 371 هزار تن و تسهیل دسترسی Vedanta هند به بوکسیت و تصمیم این شرکت برای افزایش تولید آلومینا در ریفاینری های خود که با نیمی از ظرفیت به دلیل کمبود بوکسیت تولید می نمودند، علی رغم ادامه افت موجودی های بورس لندن قیمت آلومینیوم را تا 1773 دلار کاهش داد.
24 ژانویه 2014-
مس) عوامل منفی شامل ادامه تاثیر افت PMI یا تولیدات صنعتی چین در ژانویه به کمترین در شش ماه و علی رغم عوامل مثبت شامل افت موجودی های بورس لندن قیمت مس را تا 7207 دلار کاهش داد.
آلومینیوم) عوامل منفی شامل ادامه تاثیر افت PMI یا تولیدات صنعتی چین در ژانویه به کمترین در شش ماه، رشد 10 درصدی تولید آلومینیوم چین در 2013 تا 22 میلیون تن (ظرفیت 32 میلیون تن- افزایش تولیدات در شرایط رکود به زیان قیمت ها است) و افت قیمت قراضه برزیل در ژانویه و علی رغم عوامل مثبت شامل افت موجودی های بورس لندن، برآورد کارگزاری Sucden Financial مبنی بر ادامه سیاست تعلیق تعمدی تولید توسط شرکت های آلومینیومی با هدف کنترل مازاد بازار، تصمیم Constellium برای مشارکت 150 میلیون دلاری با UACJ ژاپن (بزرگ ترین تولیدکننده ورق نورد این کشور) به منظور تولید ورق بدنه خودرو با ظرفیت 100 هزار تن (راه اندازی 2016)*، ادامه رشد پرمیوم ها، قیمت آلومینیوم را تا 1770 دلار کاهش داد.
* برآورد می شود تقاضای بازار آمریکا برای ورق آلومینیومی خودرو از 100 هزار تن در 2012 به 1 میلیون تن در 2020 برسد.
27 ژانویه 2014-
مس) عوامل منفی شامل تعطیلات سال نو چینی و کاهش معاملات، آغاز بهره برداری از طرح مس Sentinel شرکت First Quantum در زامبیا (در ظرفیت کامل تولید تا 300 هزار تن مس در سال می رسد- رشد تولیدات در شرایط رکود به زیان قیمت ها است)، علی رغم افت موجودی های بورس لندن قیمت مس را تا 7200 دلار کاهش داد.
آلومینیوم) عوامل منفی شامل تعطیلات در چین علی رغم افت موجودی های بورس لندن قیمت آلومینیوم را تا 1756 دلار کاهش داد.
28 ژانویه 2014-
مس) عوامل منفی شامل خاتمه اعتصاب در بنادر شیلی و افزایش دسترسی به مس تولیدی این کشور، برآورد رشد تولید مس شرکت Lundin در 2014 تا 116 هزار تن و رشد 34 درصدی تولید First Quantum در 2013 تا 412 هزار تن و هم چنین اعلام این شرکت مبنی بر افزایش 17 درصدی ظرفیت تولید طراحی شده طرح Cobre Panama تا 320 هزار تن نسبت به برآوردهای قبلی (این طرح 6 میلیارد دلاری در 2017 راه اندازی می شود) (توسعه یا افزایش تولیدات در شرایط رکود به زیان قیمت ها است)، قیمت مس راتا 7171 دلار کاهش داد.
آلومینیوم) عوامل منفی شامل موفقیت Maaden برای فاینانس بخشی از سرمایه لازم برای اجرای فاز دوم توسعه این طرح (افزایش تولیدات و توسعه در شرایط رکود به زیان قیمت ها است) و برآورد موسسه رتبه بندی Fitch Ratings مبنی بر پایین ماندن قیمت آلومینیوم در داخل چین طی 2 سال آتی به دلیل بهبود هزینه های تولید در واحدهای تازه احداث این کشور علی رغم عوامل مثبت شامل تهدید Century مبنی بر تعطیلی واحد ذوب Sebree آمریکا در صورت عدم توافق برای خرید برق طولانی مدت ارزان (ظرفیت این واحد 205 هزار تن است)، افت موجودی های بورس لندن قیمت آلومینیوم را تا 1757 دلار رشد کمی داد.
29 ژانویه 2014-
مس) عوامل منفی شامل کاهش نقدینگی در بازار به دلیل تعطیلات در چین، نگرانی از کاهش کمک های مالی آمریکا به بازار، رشد 24 درصدی تولید AngloAmerican در سه ماهه چهارم 2013 تا 214 هزار تن و رشد 5 درصدی تولید Antofagasta در 2013 تا 721 هزار تن (رشد تولیدات در شرایط رکود به زیان قیمت ها است)، علی رغم ادامه افت موجودی های بورس لندن قیمت مس را تا 7160 دلار کاهش داد.
آلومینیوم) عوامل منفی شامل افت تولید محصولات آلومینیومی ژاپن تا 1.95 میلیون تن به دلیل کاهش تقاضا، رشد موجودی های بورس لندن و تعطیلات سال نو چینی علی رغم عوامل مثبت شامل اعلام تصمیم شرکت کوکاکولای ژاپن برای استفاده از قوطی های آلومینیومی به جای فولاد که مصرف ورق آلومینیومی این کشور را 30 هزار تن افزایش می دهد، قیمت آلومینیوم را تا 1753 دلار کاهش داد.
30 ژانویه 2014-
مس) عوامل منفی شامل اعلام کاهش 10 میلیارد دلار دیگر از برنامه کمک مالی ماهیانه دولت آمریکا به بازارها، رشد تولیدات معدنی مس که در شرایط رکود به زیان قیمت ها است شامل: رشد تولید مس شرکت Kazakhmys در 2013 تا 294 هزار تن با 8% رشد- افزایش احتمال راه اندازی طرح Buenaventura شرکت Newmont در پرو از 2015 (5 میلیارد دلار سرمایه گذاری)، علی رغم عوامل مثبت شامل افت موجودی های بورس لندن و برآورد رشد تولید کاتد مس ژاپن تا 800 هزار تن در 2014 در پی افزایش تقاضای بخش خودروسازی (تولید سال 2013 با 1% رشد 776 هزار تن بود که کمترین تولید از سال 1977 است- رشد تولید کاتد برخلاف کنسانتره به معنی افزایش مصرف مس و به نفع قیمت ها است)، قیمت مس را تا 7115 دلار کاهش داد.
آلومینیوم) عوامل منفی شامل کاهش برنامه کمک مالی آمریکا به بازار و برآورد افت پرمیوم ژاپن در سه ماهه سوم سال به دلیل افزایش عرضه آلومینیوم به دلیل طرح های تازه راه اندازی شده Emal و Maaden علی رغم عوامل مثبت شامل افت موجودی های بورس لندن و برآورد JPMorgan مبنی بر ایجاد کمبود منطقه ای در بازار آلومینیوم در اکثر نقاط جهان طی 2014 (تنها در چین مازاد وجود خواهد داشت اما با این حال این کشور هم چنان واردکننده صرف آلومینیوم خواهد ماند. در داخل چین نیز در برخی مناطق کمبود شمش وجود دارد. در مقیاس جهانی کمبود به ویژه در آمریکا، اروپا و ژاپن چشم گیر است) قیمت را تا 1730 دلار کاهش داد.
31 ژانویه 2014-
مس) عوامل منفی شامل نبود تمایل تجار به خرید و علی رغم افت موجودی های بورس لندن قیمت مس را تا 7000 دلار کاهش داد.
آلومینیوم) عوامل منفی شامل نبود تمایل تجار به خرید و علی رغم عوامل مثبت شامل افت موجودی های بورس لندن و بهره برداری از طرح نورد آلومینیوم عمان به نام OARC با ظرفیت 140 هزار تن تولید ورق بدنه خودرو و سرمایه گذاری 385 میلیون دلار، قیمت آلومینیوم را تا 1708 دلار کاهش داد.

فوریه:
3 فوریه 2014-
مس) عوامل منفی شامل برآورد Cochilco شیلی مبنی بر مازاد 360 هزار تنی در بازار کاتد مس جهان در مقایسه با 319 هزار تن مازاد سال 2013 علی رغم افت موجودی های بورس لندن، قیمت مس را تا 7050 دلار کاهش داد.
آلومینیوم) عوامل منفی شامل مازاد عرضه نسبت به تقاضا در بازار جهانی، موفقیت شرکت آلومینیوم Century آمریکا در اخذ توافق مسوولین ایالت کنتاکی برای خرید برق ارزان قیمت به مدت طولانی برای اسملتر Sebree و ادامه تولید این واحد ذوب 205 هزار تنی (هرگونه تولید و توسعه در شرایط مازاد به زیان قیمت ها است) علی رغم عوامل مثبت شامل افت موجودی های آلومینیوم بورس فلزات لندن، کمبود فیزیکی شمش در بازار و رشد پرمیوم به دلیل ادامه استفاده تجار از آلومینیوم به عنوان کالایی سرمایه ای، رشد پرمیوم فروش آلومینیوم در برزیل تا 600 دلار در تن در پی افزایش تقاضای داخلی این کشور و کاهش تولید سال 2013، اعلام افت تولید 9 درصدی آلومینیوم اولیه برزیل در 2013 تا 1.3 میلیون تن در پی هزینه های بالای تولید (هرگونه کاهش تولید در شرایط مازاد به نفع قیمت ها است) و اظهار Reuters مبنی بر تاثیر قابل توجه قوانین جدید منع صادرات بوکسیت اندونزی بر آینده صنعت آلومینیوم چین که منجر به افزایش هزینه های تولید آلومینا و آلومینیوم برای این کشور و تبدیل آن به واردکننده بزرگ و صرف این دو محصول و در نهایت افزایش قیمت آلومینیوم در جهان خواهد شد (در سال 2013، 70% از بوکسیت وارداتی چین از اندونزی تامین شده است)، قیمت آلومینیوم را تا 1701 دلار کاهش داد.
5 فوریه 2014-
مس) عوامل مثبت شامل افت موجودی های بورس لندن، اختلالات تولید در واحدهای ذوب مس جهان و برآورد بانک Macquarie استرالیا مبنی بر افزایش قیمت مس تا حدود 8000 دلار در تن در پایان دهه جاری به دلیل بروز کمبود در بازار از سال 2016*، قیمت مس را تا 7059 دلار بالا برد.
* بر اساس اعلام این بانک، هزینه های سرمایه گذاری توسعه معادن مس بسیار بالا است و طی 5 سال گذشته 6 برابر افزایش یافته در حالی که هزینه های تولید نیز رشد 3 برابری را تجربه نموده است. در حال حاضر 70% از طرح های مس تعریف شده فعلی جهان با قیمت مس بالاتر از 7000-8000 دلار توجیه پذیری دارند.
آلومینیوم) عوامل مثبت شامل افت موجودی های بورس لندن، ادامه رشد پرمیوم ها، علی رغم رشد 4 درصدی تولید آلومینیوم اولیه ایران در 10 ماهه اول سال ایرانی تا 293 هزار تن (افزایش تولیدات در شرایط مازاد به زیان قیمت ها است) و تلاش شرکت Alufer برای تامین مالی توسعه معدن بوکسیت 300 میلیون دلاری BelAir گینه با تولید 10 میلیون تن در سال بوکسیت از 2017 ( در شرایط مازاد هرگونه توسعه و تولید به زیان قیمت ها است)، قیمت آلومینیوم را تا 1707 دلار افزایش داد.
6 فوریه 2014-
مس) عوامل مثبت شامل اعلام ادامه سیاست پایین نگاه داشتن نرخ بهره بانک انگلیس و بانک مرکزی اروپا، ادامه افت موجودی های مس لندن و اعلام تاخیر در تولید کنسانتره مس در طرح جدید مس - مولیبدن Caserones شرکت Panpacific ژاپن به دلیل اعتصاب کارگری و مشکلات فنی تا ماه می (تولید این معدن 150 هزار تن کاتد تولیدی ار کنسانتره و 30 هزار تن کاتد تولیدی از SX/EW یا لیچینگ با سرمایه گذاری 4.2 میلیارد دلار و عمر معدن 28 سال است- هر گونه تعلیق تولید یا تاخیر در توسعه در شرایط مازاد و رکود بازار به نفع قیمت ها است )، قیمت مس را تا 7060 دلار بالا برد.
آلومینیوم) عوامل منفی شامل حجم بالای موجودی انبارهای آلومینیوم جهان، اعلام زیان 45 میلیون دلاری Sapa از بزرگ ترین تولیدکنندگان محصولات پایین دستی آلومینیوم جهان طی سه ماهه پایانی 2013 در پی افت تقاضای آلومینیوم در برخی بخش ها علی رغم ادامه افت موجودی های بورس لندن و اظهار Alcoa مبنی بر آینده روشن کوتاه و بلندمدت تقاضای آلومینیوم در بازار هوافضا*، قیمت آلومینیوم را تا 1696 دلار کاهش داد.
* رشد تولید هواپیماهای تجاری جهان در سال 2012 برابر 3.6 % در سال و 20 هزار هواپیما در حال ساخت بوده است. بین سال های 2022 تا 2032 حدود 35280 عدد هواپیمای تجاری جدید ساخته خواهد شد که 20 هزار عدد به ناوگان هواپیمایی جهان اضافه شده و مابقی جایگزین هواپیماهای کهنه می شود.
7 فوریه 2014-
مس) عوامل مثبت شامل اتمام تعطیلات سال نو چینی و بازگشت تجار به بازار، ادامه افت موجودی های بورس لندن علی رغم عوامل منفی شامل اعلام رشد تولید 2013 شیلی تا 5.77 میلیون تن و افزایش صادرات آن به بازارهای جهانی (هر گونه رشد تولید و توسعه در شرایط مازاد و رکود به زیان قیمت ها است)، قیمت مس را تا 7159 دلار بالا برد.
آلومینیوم) عوامل مثبت شامل اتمام تعطیلات در چین و ادامه افت موجودی های بورس لندن، علی رغم عوامل منفی شامل پیش بینی افت پرمیوم آلومینیوم در آمریکا* و افت قیمت آلومینیوم ثانویه در اروپا در پی کاهش قیمت قراضه و افزایش عرضه آن در بازارها به دلیل هوای معتدل زمستان که جمع آوری و فرآوری قراضه را آسان تر نموده است، قیمت آلومینیوم را تا 1718 دلار بالا برد.
* پیش بینی شده که پرمیوم آلومینیوم در آمریکا به دو دلیل کاهش می یابد: 1) کاهش کمک های مالی دولت آمریکا به بازار منجر به افزایش نرخ بهره بانکی و در نتیجه ترغیب تجار به سپرده گذاری پول نقد در بانک ها به جای نگهداری از آلومینیوم به عنوان ابزاری سرمایه ای (خرید آلومینیوم، انبارش و فروش آتی آن برای کسب سود) می پردازند و 2) عملیاتی شدن قوانین جدید ضدانبارداری بورس لندن از اوایل سال جاری که منجر به عرضه حجم بالای شمش آلومینیوم در بازار و افت پرمیوم می شود.
10 فوریه 2014-
مس) عوامل منفی شامل آمار ناامیدکننده مشاغل آمریکا علی رغم عوامل مثبت شامل ادامه افت موجودی های بورس لندن و افت نسبی هزینه های TC/RC ( پالایش و ذوب) در واحدهای ذوب مس چین در پی افزایش رقابت تجار برای خرید کنسانتره*، قیمت مس را تا 7143 دلار کاهش داد.
* در صورت بروز کمبود کنسانتره در بازار هزینه های TC/RC کاهش می یابد. این هزینه ها شامل دستمزدی است که اسملترهای ذوب مس برای فرآوری کنسانتره و تولید کاتد از شرکت های معدنی دریافت می کنند. وقتی کنسانتره در بازار فراوان و دسترسی واحدهای ذوب به کنسانتره مس آسان است، قدرت چانه زنی شرکت های معدنی تولیدکننده کانس کاهش یافته و دستمزد اسملترهای مس بالا می رود. در شرایط کمبود کانس مس که دسترسی به آن برای واحدهای ذوب دشوار می شود، معادن مس دستمزدی که به واحد های ذوب می پردازند (همان TC/RC) را تا جای ممکن پایین می آورند. در حال حاضر بازار مس جهانی با مازاد کنسانتره مواجه است و هزینه های پالایش و ذوب طی سال گذشته روندی رو به رشد تا رکوردهای جدید داشته است. اخیرا به دلیل نگرانی از کاهش دسترسی به کنسانتره تولیدی معادن مس اندونزی پس از اعمال قوانین جدید منع صادرات سنگ خام (دو معدن بزرگ مس جهان شامل Grasberg و BatuHijau از اواسط ژانویه صادرات نداشته اند) و نیز تاخیر در تولید و فروش کنسانتره طرح جدید Caserones منجر به ایجاد احتمال بروز کمبود در بازار کانس و افت نسبی TC/RC شده است.
آلومینیوم) عوامل منفی شامل آمار نامناسب مشاغل آمریکا و افت قیمت آلومینای تولید استرالیا تا 333 دلار FoB در پی مازاد این ماده در جهان و تقاضای پایین بازار علی رغم عوامل مثبت شامل ادامه افت موجودی های بورس لندن، قیمت آلومینیوم را تا 1714 دلار کاهش داد.
11 فوریه 2014-
مس) عوامل منفی شامل برگزاری اولین سخنرانی رسمی رییس جدید اداره ذخایر فدرال آمریکا و نگرانی بازار از سمت و سوی سیاست های جدید دولت آمریکا در کمک به بازارهای مالی، راه اندازی مجدد واحد ذوب 220 هزار تنی Pasar فیلیپین طی سه ماهه اول سال جاری که در اثر طوفان در سال 2013 آسیب دیده بود (هرگونه تولید و توسعه در شرایط مازاد و رکود بازار به زیان قیمت ها است)، علی رغم ادامه افت موجودی های بورس لندن قیمت مس را تا 7097 دلار کاهش داد.
آلومینیوم) عوامل منفی شامل نگرانی از سیاست های جدید مالی دولت آمریکا در کمک به بازارها، علی رغم برآورد Sumitomo ژاپن مبنی بر کمبود 37 هزار تنی بازار آلومینیوم در 2015 * ، افزایش تولید محصولات اکستروژن آلومینیومی Sapa از بزرگ ترین عرضه کنندگان این محصولات (افزایش تولیدات پایین دستی به معنی افزایش مصرف و به نفع قیمت ها است)، ادامه رشد شدید پرمیوم آلومینیوم در برزیل، اعلام رشد درآمدهای سه ماهه پایانی سال Novelis بزرگ ترین شرکت تولید محصولات نورد آلومینیومی جهان و افزایش فروش این شرکت تا 720 هزار تن در این دوره با 11% رشد سالیانه، قیمت آلومینیوم را تا 1713 دلار کاهش داد.
* البته بانک Macquarie استرالیا کمبود 390 هزار تنی را برای 2014 پیش بینی کرده است. هم چنین بانک Deutsche آلمان رشد تقاضای 5.4% در سال را برای بازار آلومینیوم جهان و رشد 9.5% را برای تقاضای چین برآورد نموده است.
13 فوریه 2014-
مس) عوامل مثبت شامل اعلام سود مطلوب شرکت Rio در 2013 در برابر زیان 3.7 میلیارد دلاری 2012 و افزایش درآمدهای این شرکت تا10.2 میلیارد دلار، ادامه افت موجودی های بورس لندن، اعلام افت تولید سالیانه مس شرکت Teck کانادا در 2013 تا 364 هزار تن نسبت به 373 هزار تن سال 2012 (هرگونه کاهش تولید در شرایط مازاد و رکود به نفع قیمت ها است)، علی رغم عوامل منفی شامل افت سود سال 2013 شرکت Teck کانادا، اعلام زیان شرکت مس Aurubis بزرگ ترین واحد ذوب اروپا در سه ماهه پایانی 2013 و افزایش 7 درصدی تولید مس کاتدی Rio تا 300 هزار تن در 2013 (افزایش تولید در شرایط مازاد به زیان قیمت ها است)، قیمت مس را تا 7118 دلار بالا برد.
آلومینیوم) عوامل مثبت شامل نتایج مطلوب مالی Rio در 2013، ادامه افت موجودی های بورس لندن، افت سالیانه 3 درصدی تولید ژانویه آلومینیوم کانادا و بالاماندن پرمیوم فروش آلومینیوم در سطح جهانی، تصمیم Rexam از بزرگ ترین تولیدکنندگان قوطی های نوشیدنی آلومینیومی برای احداث یک واحد تولید این محصول در آمریکای جنوبی به دلیل نیاز فزاینده این منطقه (تولید این شرکت در سال 2015 قرار است به 16 میلیارد قوطی در سال افزایش یابد. مصرف قوطی برزیل 21.5 میلیارد عدد در سال است)، اعلام رشد درآمد فروش سالیانه Hydro در 2013 تا 445 میلیون دلار، افزایش 300 درصدی صادرات بوکسیت برزیل در ژانویه در پی افزایش خرید مشتریان، کاهش صادرات آلومینیوم برزیل در ژانویه به دلیل افزایش مصرف داخلی و کاهش تولید این کشور، افزایش درآمدهای فروش Alba بحرین در 2013 تا 2 میلیارد دلار و تصمیم Alcoa برای تعطیلی واحد آلومینیوم Geelong استرالیا علی رغم عوامل منفی شامل رشد تولید 10 درصدی بوکسیت و 7 درصدی آلومینیوم و 1 درصدی آلومینای شرکت Rio در 2013 به ترتیب تا 43، 3.5 و 7 میلیون تن، افزایش 14 درصدی صادرات آلومینیوم چین در ژانویه سال جاری در پی رشد تولید این کشور و نیز افزایش صرفه صادرات شمش به دلیل پرمیوم بالای فروش شمش در آمریکا، اروپا و آسیا (افزایش تولید و صادرات شمش در شرایط مازاد به زیان قیمت ها است)، برآورد افت قیمت آلومینا در چین در پی کمبود تقاضا (چین در 2013 حدود 3.83 میلیون تن آلومینا وارد نمود که 93% از استرالیا و مابقی از هند بود) و اعلام Sapa مبنی بر تعطیل نمودن یک واحد تولید تیوب آلومینیومی در آلمان به دلیل صرف پایین تولید، قیمت آلومینیوم را تا 1730 دلار بالا برد.
14 فوریه 2014-
مس) عوامل مثبت شامل ادامه افت موجودی های بورس لندن، ادامه رشد تقاضای مس چین به دلیل استفاده تجار از آن به عنوان کالای سرمایه ای، برآورد افزایش تقاضای مصرف مس در ناوگان جنگی چین (مس و آلیاژهای آن 2-3% از وزن یک کشتی جنگی چینی در سال 2012 را تشکیل می داده و مصرف مس صنایع کشتی سازی چین 500 هزار تن در سال است. هم چنین مصرف مس در صنایع حمل و نقل چین به 2.5 میلیون تن در 2015 می رسد)، علی رغم عوامل منفی شامل اعلام زیان 960 میلیون دلاری شرکت AngloAmerican در 2013 و نیز افزایش 17 درصدی تولید مس شرکت تا 775 هزار تن (هرگونه افزایش تولید در شرایط مازاد به زیان قیمت ها است)، قیمت مس را تا 7130 دلار بالا برد.
آلومینیوم) عوامل مثبت شامل ادامه افت موجودی های بورس لندن و کاهش موجودی آلومینیوم انبارهای ساحلی ژاپن در ژانویه به میزان 15.5% درپی افزایش تقاضا علی رغم افت سالیانه 23 درصدی سود خالص Hindalco هند در سه ماهه پایانی سال 2013، افت قیمت قراضه آلومینیومی در اروپا، قیمت آلومینیوم را تا 1750 دلار بالا برد.
17 فوریه 2014-
مس) عوامل مثبت ش

دیدگاهتان را بنویسید