69531

غبارسنج دودکش آنلاین در کارخانه سرب زنجان نصب شد

دنیای معدن -مدیرعامل شرکت ملی سرب و روی ایران با بیان اینکه غبارسنج دودکش آنلاین در کارخانه سرب زنجان نصب شد، گفت: اقدامات زیست محیطی بر روی سیستم‌های پیشرفته شرکت سرب و روی انجام شد.

بهزاد لازمی در زنجان با اشاره به اینکه محورهای اصلی اقدامات انجام شده سرب و روی ایران در زمینه خاک و پسماند، آب و پساب و هوا انجام شده است، اظهار داشت: عقد قرارداد به منظور ارائه طرح مدیریت پسماند با محققان متخصص در سطح استان، عقد قرارداد و انجام پایش و تهیه گزارشات خود اظهاری در دوره 3 ماهه توسط شرکت مشاور آزمون صنعت سبز و ارائه آن به سازمان حفاظت محیط زیست-بر اساس ماده 61 قانون 5 ساله چهارم توسعه- و طراحی و اجرای BZS به منظور بازیافت فیلتر کیک‌های روی از جمله فعالیت‌های مهم اخیر شرکت ملی سرب و روی ایران است.

وی تصریح کرد: عقد قرارداد به منظور فروش تمامی سرباره‌های سرب در کارخانه، فروش و انتقال بخش قابل توجهی از فیلتر کیک لیچ با حجمی بیش از 300 هزار تن به منظور کاهش مقدار پسماندهای موجود، احداث استخرهای ذخیره کیک گرم و سرد در محدوده کارخانه روی به منظور مدیریت و جلوگیری از پراکنش مواد فوق از دیگر اقدامات انجام شده شرکت ملی سرب و روی ایران است.

مدیرعامل شرکت ملی سرب و روی ایران از ایجاد بستر ایزوله پسماند در این شرکت خبر داد و افزود: آغاز عملیات اجرایی بستر ایزوله محل دپوی پسماند فیلتر کیک‌های کارخانه روی به عنوان نخستین مورد اجرایی مشابه در استان زنجان به مساحت 30 هزار متر مربع و مشخصات لایه توام رسی و ژئوممبران و مجهز به سیستم زهکشی و جمع‌آوری زهاب و هدایت آن به چاه‌های جمع‌آوری به گونه‌ای که هیچگونه اجازه نشت به زمین بستر موجود امکان‌پذیر نباشد از جمله اقدامات انجام شده در راستای اقدامات اصلاحی شرکت ملی سرب و روی ایران بوده است.

وی ابراز کرد: نقشه‌برداری و پیاده‌سازی زمین، خاکبرداری بستر دپو، تسطیح، آبپاشی و بسترکوبی، شیب‌بندی و اجرای لایه‌رسی ناتراوا، آزمایش‌های کنترل کیفیت، کانال‌کشی مسیر جدول پیرامونی و زهکش، اصلاح شیب جدول به منظور نصب ژئوممبران، حفر مسیر زهکش‌های عرضی، دوخت و اتصال لبه ژئوممبران از جمله اقدامات اصلاحی انجام شده شرکت ملی سرب و روی است.

درختان غیرمثمر جایگزین درختان مثمر شدند

لازمی عنوان کرد: در راستای جایگزین کردن درختان غیرمثمر به جای درختان مثمر در فاز نخست، درختان غیرمثمر در مساحتی معادل 7 هکتار از باند جنوبی زمین جایگزین درختان مثمر شدند.

وی با اشاره به اینکه با توجه به ابلاغ نامه شماره 2-26912 به تاریخ 22 مرداد ماه سال 92، از طرف سازمان حفاظت محیط زیست مقرر شده است تا درختان میوه موجود در محدوده کارخانجات با انواع درختان غیرمثمر جایگزین شوند، گفت: بر اساس مکاتبات با سازمان جهادکشاورزی و اداره کل حفاظت محیط زیست پیشنهاد شد که مراحل جایگزینی کل مساحت 15 هکتاری باغ حداقل در 2 سال زراعی انجام شود.

مدیرعامل شرکت ملی سرب و روی ایران ابراز کرد: افزایش تعداد درختان در واحد سطح نسبت به وضعیت اولیه که باعث توان گیاه‌پالایی شود و انتخاب نمونه‌های جایگزین مناسب بومی که بیشترین جذب عناصر سنگین خاک را دارا باشد از جمله نتایج جایگزین کردن درختان غیرمثمر به جای درختان مثمر بوده است.

وی با بیان اینکه حفاری و احداث 3 حلقه چاه مانیتورینگ در محوطه کارخانه به منظور امکان نمونه‌برداری مستمر توسط مراجع ذیصلاح در شرکت ملی سرب و روی ایران تصریح کرد: به استناد آخرین نتایج حاصل از آزمایشات انجام شده از چاه‌های مانیتورینگ شرکت توسط آزمایشگاه مرجع، عناصر سنگین موجود پائین‌تر از حد استانداردهای تعریف شده است.

غبارسنج دودکش آنلاین در کارخانه سرب نصب شد

لازمی با بیان اینکه تهیه و نصب سیستم پایش آنلاین غبارسنج دودکش اصلی کارخانه سرب که از طریق نرم‌افزار تحت پایش مستمر بوده از جمله اقدامات اصلاحی انجام شده در شرکت ملی سرب و روی ایران است، تصریح کرد: جلوگیری از پخش گردوغبار و آلاینده‌ها به محیط بازیافت عناصر به خط تولید و در نهایت کالیبره شدن سیستم موجود و در نهایت آماده بکار شدن غبارسنج از جمله نتایج به دست آمده در ثبت غبارسنج دودکش آنلاین است.

وی افزود: ساخت حوضچه ذخیره آب در انتهای مسیر کانال هدایت آبهای سطحی از جمله اقدامات اصلاحی شرکت ملی سرب و روی ایران بوده به گونه‌‌ای که امکان خروج آب از محوطه کارخانه سلب شده است.

مدیرعامل شرکت ملی سرب و روی ایران اظهار داشت: هدایت تمامی مسیل‌ها به کانال جمع‌آوری آبهای سطحی، ایزولاسیون کانال انتقال آب، لجن‌برداری کامل بستر و لایروبی کانال از جمله اقدامات انجام شده در این مدت است به گونه‌ای که هیچگونه رسوبی در بستر کانال موجود نیست.

وی با اشاره به اینکه ایجاد دیواره رسوب‌گیر در مسیر کانال به منظور ترسیب رسوبات و جلوگیری از ورود رسوبات به استخر ایزوله با هدف ایجاد حجم مرده در درون استخر از جمله اقدامات اصلاحی شرکت ملی سرب و روی ایران بوده است، اظهار داشت: عملیات جدول کشی پیرامون دپو فیلتر کیک به منظور جلوگیری از انتشار روان آبهای سطحی و هدایت آن به سمت کانال اصلی و در نهایت انباشته شدن آن‌ها در محل حوضچه ذخیره انجام شده است.

جمع‌آوری بیش از 49 هزار تن پسماند در شرکت ملی سرب و روی ایران

لازمی از جمع‌آوری و تجمیع بیش از 49 هزار تن از پسماندهای موجود در محدوده دپوی پسماند و محدوده کارخانه و ایجاد دپوی متمرکز خبر داد و افزود: مساحت زمین آزاد شده از جمع آوری پسماندها حدود 40 هزار مترمربع است.

وی با بیان اینکه بیش از 300 هزار تن از پسماندهای روی به فروش رفته است، خاطرنشان کرد: حمل و نقل‌های کیک‌ها با کامیون‌های ایزوله انجام می‌شود.

مدیرعامل شرکت ملی سرب و روی ایران تصریح کرد: اعمال مدیریت صحیح بر پسماندهای موجود، ایجاد فضای بازمناسب به منظور بسترسازی و احداث محل دفن زباله در محل دپو موجود و اطمینان از عدم نفوذ احتمالی هرز آبها به بستر دپو از جمله نتایج حاصل از تمرکز دپو بوده است.

تاسیسات کارخانه سرب بهسازی شد

وی از اصلاح و بهسازی تمامی تاسیسات مرتبط با سیستم تصفیه آب و گاز در کارخانه سرب خبر داد و گفت: عملیات اصلاح و بهسازی تمامی تاسیسات مرتبط با سیستم تصفیه آب و گاز در کارخانه سرب انجام به گونه‌ای که تمامی موارد نشتی برطرف شد.

لازمی عنوان کرد: به دلیل طراحی سیکل بسته خروجی آب و گاز در کارخانه سرب، انجام عملیات نشت گیری سبب تضمن کارکرد مطلوب سیستم زیست محیطی در کارخانه شده است.

وی تصریح کرد: تخلیه کامل حوضچه پساب کارخانه روی و ایجاد حوضچه جدید پمپاژ در مجاورت آن به منظور جلوگیری از سرریز پساب به محوطه پیرامونی، اصلاح تمامی مسیل‌ها و کانال‌های پیرامونی کارخانه روی و هدایت آن به حوضچه پساب، اصلاح پاکسازی و اصلاح تمامی معابر کارخانه روی، اصلاح یک فیلتر موجود در کارخانه روی و نیز ساخت و نصب یک فیلتر دوم در کارخانه روی به منظور یک فیلترStand by و انتقال تمامی مواد اولیه و مصالح کارخانه روی به فضای بسته سوله‌های انبار مواد اولیه به منظور جلوگیری از پراکنش در محیط پیرامونی از جمله فعالیت‌های اصلاحی در کارخانه روی بوده است.

گفت‌وگو از لیلا محمدی

دیدگاهتان را بنویسید