67518

تنش در معادن زغالسنگ ایران

دنیای معدن: مدت‌هاست که معادن زغال‌سنگ ایران با تنش‌هایی رو به رو شده و سرمایه‌گذاران برای ورود به این معادن موفقیت چندانی نداشته‌اند. از طرفی نیز بازارهای صادراتی راکد شده و بازار داخلی همچنان تشنه واردات است.

مدیر عامل شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران در همین رابطه به خبرنگار دنیای معدن گفت: متأسفانه ما مدتی است که سمت صادرات نرفته‌ایم در حقیقت محصولی نبوده که برای صادرات آن برنامه‌ریزی کنیم در حقیقت با کمبود شدید زغال‌سنگ در کشور مواجه هستیم.

وجیه الله جعفری در ادامه اظهار داشت: در حال حاضر تنها مصرف‌کننده زغال‌سنگ در کشور شرکت ذوب‌آهن اصفهان است. همچنین دو کوره بلند دیگر جهت استفاده از این ماده معدنی در سطح کشور در حال راه‌اندازی است.

او اضافه کرد: ما حتما به دنبال بهبود اوضاع و فراهم کردن شرایط صادرات زغال‌سنگ خواهیم بود.

مدیر عامل شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران در بخش دیگری از سخنانش، تصریح کرد: در صورت راه‌اندازی واحد کک سازی در کشور، مشکل خرید زغال‌سنگ مرتفع خواهد شد.

وی گفت: البته‌ با توجه به فعال بودن کوره ذوب‌آهن کوره بخش خصوصی کک سازی زرند نیز فعال‌شده ، البته این در شرایطی است که تامین مواد اولیه مربوط به کک سازی‌ها به گونه‌ای نیست که تمام ظرفیت‌ها را پاسخ دهد لذا باید کمیته پشتیبانی زغال‌سنگ این مسئله را به صورت جدی دنبال کند.

به گفته جعفری ما همچنان پیگیر این مسئله هستیم که بتوانیم تولید زغال‌سنگ را در برنامه مشخص قرار دهیم، چرا که دیگر ما در شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران معادن زغالی نداریم تنها یک شرکت البرز مرکزی در استان مازندران باقی‌مانده مابقی به صندوق بازنشستگی واگذارشده و بخشی هم زیر نظر سازمان توسعه قرار دارد.

وی افزود: ما دو پرونده در دست بررسی داریم که یکی در محدوده جدید استان خراسان جنوبی است که با یک بلوک 50 تنی واگذارخواهد شد و دیگری زغال‌سنگ خمرود شهرستان زرند است که با تولید سالی700 هزار تن تولید زغال‌سنگ واگذار شده است بر این اساس این‌ها باید در مدار قرار بگیرد تا اقدامات لازم برای بهبود مسیر صورت گیرد.

در پایان نیز مهندس طاهرزاده مدیر معادن فلزی ایمیدرو با تاکید گفته‌های مدیر عامل شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران در رابطه بالا بودن قیمت‌های داخلی زغال‌سنگ نسبت به قیمت‌های جهانی اشاره کرد: در حال حاضر قیمت‌های جهانی پایین تر از نرخ داخلی این محصول است ، اما این قضیه در کمیته پشتیبانی زغال سنگ در حال بررسی است به گونه‌ای بر اساس تدابیر اندیشیده شده هر دو طرف هم واحدهای تولید فولادی کوره بلند و هم واحدهای زغال‌سنگی متضرر نشوند و به صورتی بتوانند از شرایط موجود گذر کنند .

دیدگاهتان را بنویسید